Jump to content


Photo

Smar do Łańcucha


2121 replies to this topic

#1461 tobo

tobo
  • Użytkownik
  • 3,724 posts

Posted 16 December 2020 - 23:29

Nie tyle warto, co trzeba. I wcale nie chodzi o mieszanie ze smarami ropopochodnymi (najczęściej woski używane do smarowania łańcuchów rowerowych są pochodnymi ropy naftowej - w ten czy inny sposób ) tylko o przyleganie wosku do powierzchni łańcucha. Jeśli na łańcuchu jest powierzchnia (lub resztki) olejów to pokrycie i zabezpieczenie powierzchni będzie nietrwałe. Stąd wymóg dokładnego oczyszczenia i odtłuszczenia łańcucha przed pokryciem woskami, w tym woskiem rozpuszczanym w garnku, ale również woskami typu Squirt.

Bardzo dobrze jest to opisane tu: https://cyclingtips....an-endless-faq/(oprócz tego jak woskować jest opisane dlaczego woskować ;)), warto zapoznać się z https://cyclingtips....aves-you-money/ (w poszukiwaniu świętego Graala) i samymi testami smarów łańcuchowych: https://zerofriction...au/lubetesting/

Test 1 – Rock n Roll Gold
Test 2 – Molten Speed Wax
Test 3 – Squirt
Test 4 – White Lightning Epic Ride
Test 5 – Smoove
Test 6 – Muc-Off Team Sky Hydrodynamic
Test 7 – Muc-Off Nano
Test 8 – Cycle Star Gold
Test 9 – Silca NFS
Test 10 – Wend Wax
Test 11 – UFO Drip
Test 12 – Tru Tension Tungsten All Weather
Test 13 – Silca Super Secret Drip

Każdy odnośnik to pełne wyniki testowe danego preparatu smarnego.

Warto poczytać trochę więcej niż same wyniki testów (mniej więcej połowa w każdym teście). Znajdzie się tam również odpowiedź na pytanie czy jeździć na łańcuchu pokrytym smarem fabrycznym:
About Factory Lube
A common mistake many people tend to make is to just ride factory lube and then start adding their lube of choice on top of that. Factory lube may feel good and smooth, but that’s simply because the chain has been immersively lubricated, is brand new, and so vs the old chain worn out full of grit chain you just took off, it is going to feel good. But factory lubricants are not really designed to compete with the best chain lubes. Testing shows that in general factory lube tends to range from mediocre performance to frankly terrible. One can 2 to 5w just by cleaning off factory lube and replacing with even a mid pack lube. Factory lubes also don’t tend to focus too strongly on contamination resistance – most gather a lot very quickly. So riding your new chain with factory lube and then adding your selected drip lube on top – likely a completely different type of lube which may not mix well – can totally undermine that lubes ability to perform as per manufacturers claims. You will find a lot of manufacturers do state to apply their lube to a clean chain – but most cyclists either do not clean off factory lube, or perform a very inadequate clean such as wiping the outside / spraying on some degreaser and wiping etc – it takes a lot more than that to properly clean a chain.
*No matter what is your chosen lubricant – always properly clean off factory lube, and give your lube of choice a chance.
**However – it is good to ride factory lube to “break in” new chain for 50 to 100km in clean conditions – and then clean factory lube off properly – especially recommend this for prepping race chains.

Zresztą ZFC to kopalnia informacji w temacie, warto poczytać ;)


Co do opisu: smary fabryczne- zależnie od modelu łańcucha czy producenta niektóre są posmarowane "klejem" np 10-biegowy kmc sl, podobnie 11to. Za to niższy podstawowy model srebrno-czarny jest także pokryty smarem stałym ale klejącym się znikomo w porównaniu do sl.
Łańcuch campa c9 klei się jak lep.
Łańcuchy 9, 10 i 11 sp shimano są zalane olejem. Stare 8sp, ig90, kleistym stałym.
Kolekcjonowanie brudu na powłoce fabrycznej: obecnie jeżdżę tylko po szosie, sporadycznie w mokrych warunkach. Jednak po przetarciu łańcuchów z zewnątrz na smarach fabrycznych zawsze napęd mam minimalnie zabrudzony przy bardzo długich przebiegach, najdłużej c9 campy, 1000 km.
Squirt, na umytym czy niemytym łańcuchu pozostawia napęd czysty, bez względu na to jak dobrze czy źle przeprowadzę procedurę smarowania.
Po kilkudziesięciu różnych preparatach, w tym wielu popularnych, uznanych uznaję squirta za najlepszy dla mojego użytkowania

#1462 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,634 posts
  • SkądSzczecin

Posted 17 December 2020 - 06:16

Dodatkowo warto pamiętać, że smar fabryczny jest w pierwszej kolejności środkiem antykorozyjnym, a nie smarem jako takim.

 

Od momentu produkcji do sprzedaży mija minimum kilka miesięcy, wliczając w to kilka tygodni na morzu, w otoczeniu powietrza wysyconego solą. Łańcuch musi zostać zabezpieczony, aby nie dojechał w kolorze rudym :)


  • B00mer and lukaszzsch like this

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#1463 admsk

admsk
  • Użytkownik
  • 389 posts

Posted 17 December 2020 - 09:53

Czytając ten wątek, warto też przemyśleć co wlewamy do swoich silników samochodowych

Wysłane z mojego ELE-L29 przy użyciu Tapatalka

#1464 HarveyDent

HarveyDent
  • Użytkownik
  • 1,105 posts
  • Skądwe mnie tyle piękna

Posted 19 January 2021 - 13:33

Dzisiaj przyszedł. Usuwam Squirt'a z z łańcucha i posmaruje Nowum. Jutro testy na trenażerze. 35adc8d5d12b64a66443529814dadd49.jpg

Wysłane z mojego SM-J730F przy użyciu Tapatalka

 

Jak testy ?

Właśnie kończę buteleczkę Squirta i zastanawiam się czy warto zmieniać zwycięskiego zawodnika.

Czym usuwałeś stary smar ? Zastanawiam się czy jest sens skoro oba (?) na bazie wosku  


To jest Forum Fanatyków
marvelo
 
Focus Izalco Race - rower nieelektryczny : Di2, Favero Assioma Duo, Garmin Edge 530, Varia RTL515, ION 200 RT

#1465 Jarek.b

Jarek.b
  • Użytkownik
  • 88 posts
  • SkądTrójmiasto

Posted 19 January 2021 - 14:59

Kurde zachęcony reklamą, wrzuciłem squirt w wyszukiwarkę na youtube żeby wiedzieć jak się smar aplikuje bo podobno to ważne i się nieźle zdziwiłem a w zasadzie zniesmaczyłem... ehhh


  • lukaszzsch likes this

#1466 HarveyDent

HarveyDent
  • Użytkownik
  • 1,105 posts
  • Skądwe mnie tyle piękna

Posted 19 January 2021 - 18:20

ale że co ? kropelka na ogniwko to źle ?


To jest Forum Fanatyków
marvelo
 
Focus Izalco Race - rower nieelektryczny : Di2, Favero Assioma Duo, Garmin Edge 530, Varia RTL515, ION 200 RT

#1467 Jarek.b

Jarek.b
  • Użytkownik
  • 88 posts
  • SkądTrójmiasto

Posted 19 January 2021 - 19:28

Eee nie, raczej o wynik wyszukiwania hasła "squirt" mi chodziło ;-)

Powinienem był bardziej uszczegółowić.



#1468 Bzyk

Bzyk
  • Użytkownik
  • 2,570 posts

Posted 19 January 2021 - 20:24

Eee nie, raczej o wynik wyszukiwania hasła "squirt" mi chodziło ;-)

Powinienem był bardziej uszczegółowić.

 

Przy aplikacji w ten sposób jaki znalazłeś za dużo się marnuje 😒



#1469 pangumas

pangumas
  • Użytkownik
  • 1,530 posts
  • SkądSK

Posted 20 January 2021 - 08:43

Jak testy ?

Właśnie kończę buteleczkę Squirta i zastanawiam się czy warto zmieniać zwycięskiego zawodnika.

Czym usuwałeś stary smar ? Zastanawiam się czy jest sens skoro oba (?) na bazie wosku  

 

Pierwszą jazdę byłem zadowolony, napęd na trenażerze chodził prawie bezgłośnie. Zagwozdkę miałem jak po 3-4 jazdach robiło się głośno i pomyślałem sobie no trudno widocznie tak ma więc będę smarował częściej (wychodziło 50-70km)

Nie dawało mi to spokoju, szperałem w necie i trafiłem na rozwiązanie. Momum jest smarem dość nowym, ale dla zwykłych userów, był dostępny tylko dla teamów pro.

Przed aplikacją:

1. Trzeba bardzo dokładnie wyczyścić napęd, ma lśnić.

2. Napęd ma być idealnie wysuszony.

3. Mój błąd, przed aplikacją lekko wstrząsnąłem a trzeba bardzo mocno wstrząsnąć (ma być gęsty, nie rzadki)

4. Kropelka na ogniwo, według producenta 15 minut zostawić do wyschnięcia (najlepiej na 1-2 godziny zostawiamy). Nie usuwamy nadmiaru.

5. Zawodowi serwisanci po aplikacji zmieniają przełożenia na kasecie żeby cieńka warstwa się rozeszła.

6. Smar swoje właściwości uzyskuje dopiero po kilku cyklach smarowania (czyścimy-smarujemy)

 

Można na jednym smarowaniu zrobić 200km (nawet 300). Jeszcze nie doszedłem co robić jak już napęd zaczyna hałasować. Czy mam go znów dokładnie myć?
 



#1470 alterego

alterego
  • Użytkownik
  • 1,224 posts

Posted 20 January 2021 - 10:51

Wątpię, że działanie jest jakoś bardzo różne od squirta. Musi pewnie się odłożyć jakaś warstwa po kilku aplikacjach i wtedy będzie cicho.

#1471 pangumas

pangumas
  • Użytkownik
  • 1,530 posts
  • SkądSK

Posted 20 January 2021 - 11:53

Wątpię, że działanie jest jakoś bardzo różne od squirta. Musi pewnie się odłożyć jakaś warstwa po kilku aplikacjach i wtedy będzie cicho.

 

Niby każdy producent ma swoją tajną formułę ;) będę miał jeszcze kilka smarowideł do testowania.

Dziś dostanę suchy wosk do aplikowania na łańcuch, działa podobnie jak gotowanie w wosku. Idzie do mnie paczka z Smoove Chain lube (podobno najbardziej wytrzymały, że wszystkich woskowych wynalazków) i jeszcze będę miał Wend Wax-On (tutaj wybrałem sobie wersję kolorystyczną Red).



#1472 alterego

alterego
  • Użytkownik
  • 1,224 posts

Posted 20 January 2021 - 12:01

Niby każdy ma tajną formułę, ale nie ma czarów żeby za pierwszym razem idealnie pokryło całe piny. Squirt też jest u mnie idealnie cichy* po nałożeniu na czysty napęd. Tyle, że efekt ten mija po jakiejś godzinie. Dopiero po 3-4 aplikacjach efekt ten utrzymuje się na jakieś 9h na trenażerze (tyle u mnie wychodzi tydzień, stąd wiem ;)).

*-tyle na ile suche smarowanie pozwala

#1473 bonobo

bonobo
  • Użytkownik
  • 1,986 posts
  • SkądWrocław

Posted 20 January 2021 - 12:20

ja wróciłem do squirta i mam podobny problem. Po dwóch 1,5 godzinnych treningach na zwifcie napęd działa już naprawdę głośno. 

 

Nałożyłem squirt na nowy łańcuch, który wcześniej wymyłem w ciepłej wodzie z detergentem - chwilę wymoczyłem i umyłem z użyciem gąbki. Następnie łańcuch wypłukałem i wysuszyłem. Później zrobiłem shake w Muc Off drivetrain cleaner. Po tym zabiegu przepłukałem łańcuch i ponownie wysuszyłem. Następnie zrobiłem shake w benzynie ekstrakcyjnej po czym łańcuch odłożyłem do wyschnięcia i odparowania benzyny.

 

Zaaplikowałem Squirt zgodnie z zaleceniami producenta. Po pierwszej podwójnej aplikacji było słabo, ale byłem cierpliwy. Obecnie mam już za sobą chyba z 6 aplikacji i nadal jest tak sobie. Po nałożeniu jeden trening jest OK. Na kolejnym już zaczyna mocno hałasować. 

 

Teraz się zastanawiam - może nie do końca dokładnie wyczyściłem łańcuch. Może jeszcze jeden dodatkowy shake w benzynie by nie zaszkodził. A może z tym Squirtem coś jest nie tak - stał w szafie 2 lata. W każdym razie jest dość rzadki. Na pewno rzadszy od oleju Morgana.



#1474 artho

artho
  • Użytkownik
  • 2,895 posts

Posted 20 January 2021 - 12:33

Mój też jest rzadki, nie wiem czy mocniejsze wstrząsy mu z tym pomagają. W sumie ja na trenażerze ostatnio robiłem podobnego shake-a w kolejności: benzyna, muc-off drivetrain, denaturat, denaturat. Odczekanie do wyschnięcia (ale nie suszyłem jakoś dodatkowo), nałożenie Squirta na łańcuchu leżącym na ręczniku papierowym, odczekanie, obrócenie łańcucha, nałożenie Squirta, odczekanie.

 

Może i Squirt jest trochu głośniejszy niż niektóre olejki (na pewno przy złej aplikacji) ale w sumie nie zwracam na to aż takiej uwagi, na pewno napęd nie zwraca na siebie uwagi u mnie w obu rowerach. Dokapię raz na kilkanaście godzin na trenażerze i jest bardzo dobrze.

 

Na pewno warto (i kiedyś chciałbym) spróbować i porównać do tradycyjnego woskowania z użyciem rondelka, oleju parafinowego itd. Gdy się cieplej się zrobi przygotuję sobie kilka łańcuchów i obrobię je na działce na kilka sposobów (w tym pewnie jeden do MTB też dla brata) ale to za kilkanaście tygodni, coby w mieszkaniu za często smrodu nie robić ;).



#1475 pangumas

pangumas
  • Użytkownik
  • 1,530 posts
  • SkądSK

Posted 20 January 2021 - 12:59

Ze Squirt'a jakoś od początku nie byłem zadowolony. W terenie chodził głośno, mimo że napęd czysty i wysuszony po myciu. Szukam dalej świętego grala woskowiny :D



#1476 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2,922 posts
  • SkądWarszawa

Posted 20 January 2021 - 13:31

ja robię tak jak tu i wszystko git:

https://cyklopara.pl...quirt-polecamy/

 

a za namową kolegów zmienię łancuch na KMC bo podobobno jeszcze lepiej będzie :D


  • artho likes this

#1477 bonobo

bonobo
  • Użytkownik
  • 1,986 posts
  • SkądWrocław

Posted 20 January 2021 - 14:14

Dobra, to zakładając, że źle wyczyściłem napęd przed pierwszą aplikacją - co teraz? Jak zresetować łańcuch? Czy czyszczenie tak jak nowego łańcucha (wymycie, kilka razy shake), to dobra strategia do doprowadzenia łańcucha do stanu zero po uprzednim aplikowaniu smaru na bazie wosku? 



#1478 artho

artho
  • Użytkownik
  • 2,895 posts

Posted 20 January 2021 - 14:26

O to może ja jeszcze dodam, że Squirt-a w sumie używam na łańcuchach Shimanowskich. Gdzieś tutaj bodajże Prozor wkleił linki, w których było zaznaczone z którymi się Squirt lepiej ima a z którymi gorzej (wcale niekoniecznie Shimano lepiej). Warto to odnaleźć, dotyczy bodajże też innych wosków w tym rondelkowych, "oz cycle" na YouTube kiedyś pisał, że nie z każdym łańcuchem wosk mu idealnie współgrał.

 

bonobo, ja ostatnio sprawdziłem metodę właśnie "oz cycle" na "ZEROWANIE" łańcucha - ponoć zeruje już kompletnie ze wszystkiego no i w sumie jest OK. Było wklejane kilka razy ale nadal warto wklejać, chop wie co mówi :D:

 

 

Ale wcześniej szejkowałem tylko w Muc-Off Drivetrain-ie i w sumie też było wporzo.



#1479 Jarek.b

Jarek.b
  • Użytkownik
  • 88 posts
  • SkądTrójmiasto

Posted 20 January 2021 - 15:01

To jest masakra, dłużej to trwa niż przygotowania kobiety przed imprezą. I kosmetyków też trzeba więcej zużyć.


  • Mediana, lupus and cauchy like this

#1480 kr1s1983

kr1s1983
  • Użytkownik
  • 830 posts
  • SkądNowy Sacz

Posted 20 January 2021 - 15:08

co jakis czas wracam do ogladania jego filmikow i jakos sie nie moge za to zabrac i jak to ugryzc.Moze ktos ma jakis sprawdzony sposob i specyfiki dostepne na naszym rynku by to sprobowac?czyszczenie plus gotowanie w tej mieszance





Reply to this topic