Skocz do zawartości


Zdjęcie

Smar do Łańcucha


2121 odpowiedzi w tym temacie

#1521 lukaszzsch

lukaszzsch
  • Użytkownik
  • 728 postów

Napisano 23 styczeń 2021 - 09:23

A to nie odświeżyłem chyba tematu. Korzystam z wosku plus ptfe i to fajnie działa.
Warto mieć jednak dwa-trzy łańcuchy, żeby nie gotować co tydzień.
  • hi_im_krzysiu lubi to

#1522 Mediana

Mediana
  • Użytkownik
  • 410 postów
  • SkądLublin

Napisano 23 styczeń 2021 - 10:34

A ja spróbuję wosku Collinite 476S. :) :)

Na zloty jest dobry.

aleee, btw kupiłem Squirta. :P

M...

 


  • Prozor i artho lubią to

Merida Scultura Disc 6000 - Black  Power :)


#1523 pangumas

pangumas
  • Użytkownik
  • 1525 postów
  • SkądSK

Napisano 23 styczeń 2021 - 16:23

Obecnie testuje TF2 Ultra Dry Wax. W kolejce czeka nasmarowany łańcuch Campa Record 11s z Wend Wax.2ad0b49ec6c27497a00e033ef39a17a4.jpg

Wysłane z mojego SM-J730F przy użyciu Tapatalka

#1524 kr1s1983

kr1s1983
  • Użytkownik
  • 829 postów
  • SkądNowy Sacz

Napisano 24 styczeń 2021 - 22:29

OK a macie jakieś pomiary ze łańcuch wolniej się wyciąga na parafinie?bo OZ podaje jakieś kosmiczne liczby a jakoś ciężko mi uwierzyć gdy mi Max trzyma 4 tys km niezależnie od firmy.

#1525 mareq

mareq
  • Użytkownik
  • 232 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 25 styczeń 2021 - 08:03

To słabo. Ja na zwykłym PTFE ostatnio do wymiany zrobiłem 7000km.



#1526 HarveyDent

HarveyDent
  • Użytkownik
  • 1105 postów
  • Skądwe mnie tyle piękna

Napisano 26 styczeń 2021 - 14:03

OK a macie jakieś pomiary ze łańcuch wolniej się wyciąga na parafinie?bo OZ podaje jakieś kosmiczne liczby a jakoś ciężko mi uwierzyć gdy mi Max trzyma 4 tys km niezależnie od firmy.

To raczej kwestia wytrzymałości łańcucha i stylu jazdy. Smar ma w tych puzlach najmniejsze znaczenie. 

 

Przykładowo ten sam łańcuch u tego samego kierownika będzie miał różne przebiegi na płaskim terenie i ciskany non stop na niskiej kadencji po górach. Zakładamy oczywiście że w obu przypadkach są smarowane i napęd czysty.


To jest Forum Fanatyków
marvelo
 
Focus Izalco Race - rower nieelektryczny : Di2, Favero Assioma Duo, Garmin Edge 530, Varia RTL515, ION 200 RT

#1527 lukaszzsch

lukaszzsch
  • Użytkownik
  • 728 postów

Napisano 26 styczeń 2021 - 15:29

Myślę, że obecność stałego jednak smaru wewnątrz ogniw łańcucha może wpływać pozytywnie na czas jego życia.
Niemniej, choć woskuję już ponad rok, to nie mam w tej kwestii żadnych dowodów.
  • artho lubi to

#1528 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1388 postów
  • SkądRumia

Napisano 26 styczeń 2021 - 21:13

Również nie podzielam zdania jakoby smar miał najmniejsze znaczenie.
Lepkość, odporność na wymywanie, adhezja do metali itd. nie miałyby niby grać roli? No to równie dobrze można by było lać silnikowy SAE 30 lub dobry dedykowany PTFE i to by było bez różnicy?
Rozumiem, że łańcuch jest okrutnie dobrym magnesem dla brudów, ale tu... czai się kolejna zmienna - jeśli smarowidło jest umiarkowanie przyczepne i lepkie to wymaga częstszego nakładania, w komplecie z szejkowaniem już może to przedłużyć znacznie żywot.
  • artho lubi to

#1529 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2199 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 26 styczeń 2021 - 22:37

Na tempo zużycia łańcucha największy wpływ ma syf na sworzniach. Jeżeli czynnik smarujący ulegnie zabrudzeniu to powstaje masa ścierna która załatwi najlepszy i najlepiej posmarowany łańcuch.

Dlatego przy jeździe na trenażerze można lać cokolwiek co smaruje i nie chlapie po podłodze.

Schody zaczynają się przy jeździe w pyle (brud/piasek) - wtedy potrzeba już smarów opartych o woski które są suche i nie łapią tego brudu. Można tak przelecieć wiele setek km, gdzie przy smarowaniu olejem dostaniemy piękną masę ścierną po kilkudziesięciu km.

Kolejny etap trudności to mokre warunki, gdzie nawet suche woski w końcu polegną bo masa ścierna tworzy się z pyłu i wody, wnika między sworznie i rolki siejąc spustoszenie. Jak już to się stanie to pozostaje jedynie gruntowne czyszczenie, jak przeoczymy ten moment i tylko dosmarujemy łańcuch to bardzo szybko go załatwimy.

Ostatnim najwyższym stopniem trudności to jazda w zimie - czyli mokro, słono i często nie ma nawet jak opłukać roweru po jeździe. Mamy więc pastę ścierną która dodatkowo utlenia metal. Mój najlepszy patent to jeździć wtedy dokąd się da, smarować żeby łańcuch nie zesztywniał jak nieboszczyk, szczotą usuwać stare złogi smaru z napędu żeby jakkolwiek funkcjonował i na wiosnę zmienić napęd na nowy. Warto mieć zimowy rower, np. z napędem 1x8 - wtedy koszty są symboliczne.

#1530 HarveyDent

HarveyDent
  • Użytkownik
  • 1105 postów
  • Skądwe mnie tyle piękna

Napisano 27 styczeń 2021 - 07:26

Odniosłem się do pytania

 

 

 

OK a macie jakieś pomiary ze łańcuch wolniej się wyciąga na parafinie?

 

Bo nie wyciąga się wolniej przy założeniu  

 

 

 

Zakładamy oczywiście że w obu przypadkach są smarowane i napęd czysty.

 

A jak nie smarowany i brudny to @Marcin 321 ładnie napisał.

 


To jest Forum Fanatyków
marvelo
 
Focus Izalco Race - rower nieelektryczny : Di2, Favero Assioma Duo, Garmin Edge 530, Varia RTL515, ION 200 RT

#1531 sirkozi

sirkozi
  • Użytkownik
  • 2297 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 27 styczeń 2021 - 18:40

Potwierdzone laboratoryjnie, że smar w czystych warunkach ma ogromne znaczenie (pierwszy wykres):

https://zerofriction...au/lubetesting/

 

Generalnie strona jest kopalnią wiedzy. O samym Squircie artykuł ma 76 stron. Często są też cytowani w Cycling Tips.


  • cauchy, artho i bonobo lubią to

#1532 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2882 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 28 styczeń 2021 - 17:04

Moja magisterka z laserów polprzewodnikowych miała mniej

#1533 tobo

tobo
  • Użytkownik
  • 3724 postów

Napisano 28 styczeń 2021 - 18:26

Potwierdzone laboratoryjnie, że smar w czystych warunkach ma ogromne znaczenie (pierwszy wykres):
https://zerofriction...au/lubetesting/

Generalnie strona jest kopalnią wiedzy. O samym Squircie artykuł ma 76 stron. Często są też cytowani w Cycling Tips.


Czy czytasz 76 stron na temat jednego środka smarującego?
To już nie jest nawet graniczne z absurdem wg mnie.

#1534 admsk

admsk
  • Użytkownik
  • 383 postów

Napisano 28 styczeń 2021 - 19:21

A ja sobie chwalę Morgan Blue race. Co prawda początki były trudne, ale teraz już się dotarliśmy i raczej nie potrzebuję nic zmieniać...

Wysłane z mojego ELE-L29 przy użyciu Tapatalka

#1535 artho

artho
  • Użytkownik
  • 2827 postów

Napisano 28 styczeń 2021 - 19:29

Wszystko co wosk za czystość jest lata świetlne do przodu :P



#1536 sirkozi

sirkozi
  • Użytkownik
  • 2297 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 28 styczeń 2021 - 19:38

Czy czytasz 76 stron na temat jednego środka smarującego?
To już nie jest nawet graniczne z absurdem wg mnie.

 

Pewnie, że nie. Wg mnie warto docenić, że ktoś tak dogłębnie bada temat i nieodpłatnie dzieli się swoją pracą z innymi.


  • h/k lubi to

#1537 pangumas

pangumas
  • Użytkownik
  • 1525 postów
  • SkądSK

Napisano 28 styczeń 2021 - 21:44

Po sprawdzeniu kilku wosków na trenażerze, jak narazie najlepiej wypada Wend Wax, szkoda że cena nie wypada dobrze.

Wysłane z mojego SM-J730F przy użyciu Tapatalka

#1538 tobo

tobo
  • Użytkownik
  • 3724 postów

Napisano 29 styczeń 2021 - 11:56

Pewnie, że nie. Wg mnie warto docenić, że ktoś tak dogłębnie bada temat i nieodpłatnie dzieli się swoją pracą z innymi.


Sądzę że nawet producent nie ma 76 stron dokumentacji swojego produktu :)

#1539 pangumas

pangumas
  • Użytkownik
  • 1525 postów
  • SkądSK

Napisano 02 luty 2021 - 12:23

Dziś wrzucam na testy

fb7294eb37d2ec675807ab60bf401898.jpg

Wysłane z mojego SM-J730F przy użyciu Tapatalka


  • stryjek lubi to

#1540 stryjek

stryjek
  • Użytkownik
  • 815 postów
  • SkądSobótka

Napisano 02 luty 2021 - 12:31

Dziś wrzucam na testy fb7294eb37d2ec675807ab60bf401898.jpg

Wysłane z mojego SM-J730F przy użyciu Tapatalka

Zrób jakieś podsumowanie tego co przetestowałeś ;) ja wciąż używam prolinka ale może warto zmienić?



Dodaj odpowiedź