Jaki mechanizm korbowy?
#901 Gosc_lukasamd_*
Napisano 17 marzec 2018 - 22:09
Czyli kompaktowa z mniejszym dużym blatem lub przełajowa ze zmienionym mniejszym?
Obecnie mam kompakt plus 11-28 na tyle i zastanawiam się czy nie zrobić takiego myku. Miałem jakiś czas korbę cx i o wiele bardziej podobała mi się pracą przedniej przerzutki z nią oraz to że zmiany na przodzie to nie był "szok" (bo jednak 16 zębów w kompakcie to ogromny przeskok)
#904
Napisano 18 marzec 2018 - 09:53
46/34 mam w ... przełajówce, za to w kompakcie zmieniłem małą zębatkę na 46z, właśnie po to aby zmniejszyć różnicę ilości zębów z przodu i nie redukować o 3-4 zębatki z tyłu jak zrzucę z blatu - teraz ewentualnie redukuję o dwie.
Co się zmieni w korzystaniu z przełożeń ? - na małej tarczy nic, ale na dużej (46z) częściej będziesz miał okazję wrzucić 14z, 13z albo nawet 12z jadąc po płaskim , a nie przy dokręcaniu na zjazdach. Z resztą nie wiem jaką masz nogę. Za to na zjazdach nie dokręcisz, tylko wreszcie będziesz mógł poćwiczyć układanie się w pozycji aero.
"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen
#905 Gosc_lukasamd_*
Napisano 18 marzec 2018 - 11:12
Na nogę nie narzekam, ale jaką trzeba mieć, aby jeździć solo nawet po płaskim np. 50 km @ 40 km/h?
Wydaje mi się, że poziom amatorski, nawet ambitny to nie coś aż takiego.
Mam w okolicach byłego pro zawodnika i po tym jak jeździ widzę, że takie coś to mrzonka.
Według kalkulatorów różnica między 50z a 46z przy kadencji pokroju 90-95 i oponach 28c to ledwie niecałe 5 km/h a i w obu przypadkach jest dużo.
Teraz coraz częściej staram się jeździć na dużym blacie, ale jednak kasetę w takim wypadku używam bardziej od środka w górę (czyli lżejsze) aniżeli w dół. Przy 46/36 szalenie podobała mi się płynność. Wtedy miałem na tyle 10s (obecnie 11s) i można było w każdej sytuacji idealnie dopasować przełożenia do tego co chciałem. Przy 50/34 nie jest już tak fajnie. No a zjazdy... bardzo je lubie, lubię pruć na nich ale jak się zastanowię ile razy mam okazję to.. chyba lepszym wyjściem jest właśnie 46z
#906
Napisano 18 marzec 2018 - 12:02
Jak myślałem nad tym co zrobić, aby pozbyć się tego przeskoku po zrzuceniu z blatu, to szkoda, że nie wpadłem na to aby zmniejszyć właśnie blat.
Wtedy raczej patrzyłem o ile mogę zwiększyć małą tarczę, żeby przy dość płaskiej kasecie (12-25) dało się spokojnie podjeżdżać na okoliczne pagórki.
W sumie mogę popróbować jak się jeździ na szosie z taką korbą - wystarczy założyć gładkie opony do przełajówki.
"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen
#907
Napisano 18 marzec 2018 - 12:18
#908 Gosc_lukasamd_*
Napisano 18 marzec 2018 - 12:24
To że 46x11 nie jest za miękkie to ja wiem, wcześniej jeździłem na - o ile dobrze pamiętam - 46/36 + 11-25 (10s) i to naprawdę było dobre połaczenie. Obecnie mam jeden rower do wszystkiego z dwoma zestawami kół (jeden na szosę, drugi w teren) i w obu są kasety 11-28. Myślałem nawet o 11-32 ale wtedy musiałbym zmienić przerzutkę na taką z długim wózkiem, przy wymianie napędu na 11s miałem natomiast okazję kupić tanio tylną ultegrę, ale tylko z krótkim.
Brałem też pod uwagę zamianę korby obecnej (jak pisałem, kompakt, 5800) na właśnie RS500, ale w Polsce ciężko dostać korby z ramionami 170 mm, a właśnie na takich najlepiej mi się jeździ. Niestety szitmano przy korbach 11s (za wyjątkiem właśnie RS500) strasznie utrudniło podmianę blatów - na rynku jest ich sporo przy BCD 110, ale wszystko na 5 śrub, a oni musieli zrobić po swojemu i wstawili na 4... Tak więc czeka mnie polowanie na blat 46z BCD 110 na 4 śruby
Obecne 50/34 + 11-28 jest niezłe, choć nie czuję abym to wykorzystywał, a zarazem abym miał swobodę w wyborze. Jeszcze nie próbowałem nieco nietypowego 46/34, ale wydaje mi się, że to może być strzał w dziesiątkę.
EDIT:
Jeszcze żeby było przyjemniej to się okazuje, że przy "czystych" blatach 46z trzeba użyć specjalnych śrub i nakrętek... Ehhh, trzeba było iść w coś innego przy wymianie napędu
#909
Napisano 23 marzec 2018 - 19:57
co wam powiem to wam powiem, ale.. odkąd przesiadłem się z mechanicznej 105tki na Di2 + Dura Ace 50/34 zmiana przełożeń z przodu to czysta przyjemność To jak duża zębatka zaciąga łańcuch z małej to jest po prostu mistrzostwo, tak gładko i płynnie, w ogóle prawie tego nie czuć, nie słychać, jedynie w przyłożeniu siły w nodze czuć że biegi cięższe jestem super zadowolony
#910
Napisano 24 marzec 2018 - 10:49
co wam powiem to wam powiem, ale.. odkąd przesiadłem się z mechanicznej 105tki na Di2 + Dura Ace 50/34 zmiana przełożeń z przodu to czysta przyjemność To jak duża zębatka zaciąga łańcuch z małej to jest po prostu mistrzostwo, tak gładko i płynnie, w ogóle prawie tego nie czuć, nie słychać, jedynie w przyłożeniu siły w nodze czuć że biegi cięższe jestem super zadowolony
Fajnie, ale zmienię na Di2 dopiero jak wypuszczą wersję w automacie
www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna
"Myślę też, że podatek paliwowy powinien być też od rowerów pobierany. Bo jak jedziesz rowerem, to nie jedziesz autem. A jakbyś jechał autem, to byś go zapłacił, czyli oszukujesz państwo nie jadąc autem. Czyli ergo powinieneś płacić na rowerze ekwiwalent mediany spalanego paliwa na 100km po cenach PKN Orlen..."
#911 Gosc_tobo_*
Napisano 24 marzec 2018 - 15:01
Jak zmieniasz biegi z przodu? Odpuszczasz by przerzutka miała lżej?co wam powiem to wam powiem, ale.. odkąd przesiadłem się z mechanicznej 105tki na Di2 + Dura Ace 50/34 zmiana przełożeń z przodu to czysta przyjemność To jak duża zębatka zaciąga łańcuch z małej to jest po prostu mistrzostwo, tak gładko i płynnie, w ogóle prawie tego nie czuć, nie słychać, jedynie w przyłożeniu siły w nodze czuć że biegi cięższe jestem super zadowolony
Jedli nie to miej na uwadze taką korektę sposobu zmiany, szczególnie zrzucania.
Przerzutki Shimano źle współpracują z tarczami 34/50.
Rocznie wymienialiśmy kilkaset przerzutek przednich 105, Tiagra i Ultegra z pękniętym/rozerwanym wózkiem.
Większość ludzi nie potrafi zmieniać biegów, szczególnie z przodu co kończy się jak wyżej.
Od pojawienia się ultegry di2 ten sam problem dotyczy przednich przerzutek elektrycznych, dodatkowo obciążonych siłowym zmienianiem biegu przez silnik.
Obserwuj wózek przerzutki, czy zewnętrzna blacha prowadnicy się nie wygina. Jeśli tak to zdemontuj przerzutkę i sprawdź czy przedni łącznik wózka nie jest popękany.
Wymiana jest kosztowna...
Problem nie występuje przy kombinacji 39/53.
#912
Napisano 24 marzec 2018 - 19:11
Odpuszczam?.. co odpuszczam? w sensie manetkę, że nie przytrzymuję? przytrzymuję ją jeszcze chwilkę jak kliknę. Bieg zmieniam zwykle tuż przed tym gdy prawą nogą naciskam na pedał.
No słyszałem o tych wózkach, nigdy nie miałem z tym problemu, ale też na Mazowszu nie ma wielkiej potrzeby zmiany przedniej przerzutki. Nawet na Górę Kalwarię juz jestem w stanie wjechac na duzym blacie.
Nie wiem czy to zasługa Di2 czy korby czy jednego i drugiego, ale zmiana przełożeń jest o wiele bardziej "płynna".
No dobra, będę obserwował, w razie co to mam w zapasie drugą przerzutkę. Wieksza korba nie dla mnie, nie mam tyle powera w nogach. Kompakt to dla mnie optymalny standard na szosę.
#915
Napisano 25 marzec 2018 - 16:23
hej, sorki za mały offtop, ale korzystając z okazji o przerzutce przedniej..
@tobo może mi coś podpowiesz. Któregoś wieczora kręciłem sobie szczęśliwie korbą na stojaczku i w pewnym momencie spod suportu odpadł taki płaskownik ok 8x8mm:
Przeszukałem pudełko od przedniej przerzutki i znalazłem torebkę z dwoma nowymi takimi płaskownikami zapasowymi. Poszukałem w necie i to jest chyba coś co się montuje między przerzutkę a ramę?.. nie do konca zrozumiałem o co chodzi i czy to jest niezbędne w prawidłowej eksploatacji. Możesz pomóc? Mam na powrót przymocować? nie wiem nawet skąd to odpadło.
#916
Napisano 25 marzec 2018 - 16:43
Ten płaskownik poprawia sztywność przerzutki, zapobiegając jej odginaniu się w stronę ramy podczas zmiany biegów.
Szczegóły masz na stronie 39 i 40 w tym dokumencie: http://si.shimano.co...8050-02-ENG.pdf
- cauchy lubi to
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#918 Gosc_tobo_*
Napisano 25 marzec 2018 - 23:37
Najprawdopodobniej ten kto montowal podkladkę albo nie wybrał jej w odpowiednim kształcie (płaska i wygięta) i/lub nie przykleił jej centralnie w punkcie podparcia iglicy lub jej nie przykrecił by docisnęła podkładkę.
- cauchy lubi to
#919 Gosc_lukasamd_*
Napisano 26 marzec 2018 - 06:57
Orientuje się ktoś może, czy blat 46T z ultegry 6800 będzie pasował do korby 5800 z blatami 50/34?
Tzn. powinien podejść czysto mechanicznie bez problemu, bo te same BCD, tak samo oba są na 4 śruby.
Pytanie brzmi, czy to będzie też dobrze pracować? Dokumenty szitmano mają tabelki które by temu przeczyły, ale wiadomo że oficjalne to jedno, a rzeczywistość mówi co innego.
#920
Napisano 26 marzec 2018 - 07:18
Materiałowo: "kompatybilność B", czyli inne materiały i wykończenie, ale pasować będzie.
Problemem jest kombinacja przełożeń. Tarcza 34T jest zalecana do tarczy 50T, a tarcza 36T jest do 52T albo 46T. Zmiana biegów może być nieco mniej płynna.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?