Jump to content


Jaki mechanizm korbowy?


1141 replies to this topic

#901 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Posted 17 March 2018 - 22:09

Ktoś próbował może połączenia typu 46/34?
Czyli kompaktowa z mniejszym dużym blatem lub przełajowa ze zmienionym mniejszym?

Obecnie mam kompakt plus 11-28 na tyle i zastanawiam się czy nie zrobić takiego myku. Miałem jakiś czas korbę cx i o wiele bardziej podobała mi się pracą przedniej przerzutki z nią oraz to że zmiany na przodzie to nie był "szok" (bo jednak 16 zębów w kompakcie to ogromny przeskok)

#902 Prz

Prz
  • Użytkownik
  • 233 posts

Posted 17 March 2018 - 23:25

Ja z takiej kombinacji korzystałem w poprzedniej przelajowce (u mnie to była korba Sora 3550, gdzie blat 50 zmieniłem na 46).
  • Cyklo Ziutek likes this

#903 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Posted 18 March 2018 - 02:16

I jakie wrażenia?

#904 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2,600 posts
  • SkądKońskie

Posted 18 March 2018 - 09:53

46/34 mam w ... przełajówce, za to w kompakcie zmieniłem małą zębatkę na 46z, właśnie po to aby zmniejszyć różnicę ilości zębów z przodu i nie redukować o 3-4 zębatki z tyłu jak zrzucę z blatu - teraz ewentualnie redukuję o dwie.

 

Co się zmieni w korzystaniu z przełożeń ? - na małej tarczy nic, ale na dużej (46z) częściej będziesz miał okazję wrzucić 14z, 13z albo nawet 12z jadąc po płaskim  :) , a nie przy dokręcaniu na zjazdach. Z resztą nie wiem jaką masz nogę. Za to na zjazdach nie dokręcisz, tylko wreszcie będziesz mógł poćwiczyć układanie się w pozycji aero.


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#905 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Posted 18 March 2018 - 11:12

Na nogę nie narzekam, ale jaką trzeba mieć, aby jeździć solo nawet po płaskim np. 50 km @ 40 km/h? ;)

Wydaje mi się, że poziom amatorski, nawet ambitny to nie coś aż takiego.

Mam w okolicach byłego pro zawodnika i po tym jak jeździ widzę, że takie coś to mrzonka. 

 

Według kalkulatorów różnica między 50z a 46z przy kadencji pokroju 90-95 i oponach 28c to ledwie niecałe 5 km/h a i w obu przypadkach jest dużo.

 

Teraz coraz częściej staram się jeździć na dużym blacie, ale jednak kasetę w takim wypadku używam bardziej od środka w górę (czyli lżejsze) aniżeli w dół. Przy 46/36 szalenie podobała mi się płynność. Wtedy miałem na tyle 10s (obecnie 11s) i można było w każdej sytuacji idealnie dopasować przełożenia do tego co chciałem. Przy 50/34 nie jest już tak fajnie. No a zjazdy... bardzo je lubie, lubię pruć na nich ale jak się zastanowię ile razy mam okazję to.. chyba lepszym wyjściem jest właśnie 46z ;)



#906 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2,600 posts
  • SkądKońskie

Posted 18 March 2018 - 12:02

Jak myślałem nad tym co zrobić, aby pozbyć się tego przeskoku po zrzuceniu z blatu, to szkoda, że nie wpadłem na to aby zmniejszyć właśnie blat.

 

Wtedy raczej patrzyłem o ile mogę zwiększyć małą tarczę, żeby przy dość płaskiej kasecie (12-25) dało się spokojnie podjeżdżać na okoliczne pagórki.

 

W sumie mogę popróbować jak się jeździ na szosie z taką korbą - wystarczy założyć gładkie opony do przełajówki.


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#907 przmor

przmor
  • Użytkownik
  • 500 posts

Posted 18 March 2018 - 12:18

Kompletujac naped celowo kupilem korbe RS500 46/36 i do tego kasete 11s 11-23. Po pierwsze aby uniknac "szoku kadencyjnego" przy zrzucaniu z blatu a po drugie aby korzystac z mniejszych, stopniowanych co jeden zabek koronek kasety. Mniejszy przekos lancucha to dodatkowy bonus. Jezdze sam, po plaskim i dla przyjemnosci a nie dla wynikow. Jeszcze sie nie zdazylo aby kombinacja 46-11 byla za miekka.

#908 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Posted 18 March 2018 - 12:24

To że 46x11 nie jest za miękkie to ja wiem, wcześniej jeździłem na - o ile dobrze pamiętam - 46/36 + 11-25 (10s) i to naprawdę było dobre połaczenie. Obecnie mam jeden rower do wszystkiego z dwoma zestawami kół (jeden na szosę, drugi w teren) i w obu są kasety 11-28. Myślałem nawet o 11-32 ale wtedy musiałbym zmienić przerzutkę na taką z długim wózkiem, przy wymianie napędu na 11s miałem natomiast okazję kupić tanio tylną ultegrę, ale tylko z krótkim. 

 

Brałem też pod uwagę zamianę korby obecnej (jak pisałem, kompakt, 5800) na właśnie RS500, ale w Polsce ciężko dostać korby z ramionami 170 mm, a właśnie na takich najlepiej mi się jeździ. Niestety szitmano przy korbach 11s (za wyjątkiem właśnie RS500) strasznie utrudniło podmianę blatów - na rynku jest ich sporo przy BCD 110, ale wszystko na 5 śrub, a oni musieli zrobić po swojemu i wstawili na 4... Tak więc czeka mnie polowanie na blat 46z BCD 110 na 4 śruby

 

Obecne 50/34 + 11-28 jest niezłe, choć nie czuję abym to wykorzystywał, a zarazem abym miał swobodę w wyborze. Jeszcze nie próbowałem nieco nietypowego 46/34, ale wydaje mi się, że to może być strzał w dziesiątkę. 

 

EDIT:
Jeszcze żeby było przyjemniej to się okazuje, że przy "czystych" blatach 46z trzeba użyć specjalnych śrub i nakrętek... Ehhh, trzeba było iść w coś innego przy wymianie napędu :)



#909 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2,911 posts
  • SkądWarszawa

Posted 23 March 2018 - 19:57

co wam powiem to wam powiem, ale.. odkąd przesiadłem się z mechanicznej 105tki na Di2 + Dura Ace 50/34 zmiana przełożeń z przodu to czysta przyjemność :) To jak duża zębatka zaciąga łańcuch z małej to jest po prostu mistrzostwo, tak gładko i płynnie, w ogóle prawie tego nie czuć, nie słychać, jedynie w przyłożeniu siły w nodze czuć że biegi cięższe :) jestem super zadowolony :)



#910 astronom

astronom
  • Użytkownik
  • 1,367 posts
  • SkądBurzyn

Posted 24 March 2018 - 10:49

co wam powiem to wam powiem, ale.. odkąd przesiadłem się z mechanicznej 105tki na Di2 + Dura Ace 50/34 zmiana przełożeń z przodu to czysta przyjemność :) To jak duża zębatka zaciąga łańcuch z małej to jest po prostu mistrzostwo, tak gładko i płynnie, w ogóle prawie tego nie czuć, nie słychać, jedynie w przyłożeniu siły w nodze czuć że biegi cięższe :) jestem super zadowolony :)

Fajnie, ale zmienię na Di2 dopiero jak wypuszczą wersję w automacie :D


www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna

 

"Myślę też, że podatek paliwowy powinien być też od rowerów pobierany. Bo jak jedziesz rowerem, to nie jedziesz autem. A jakbyś jechał autem, to byś go zapłacił, czyli oszukujesz państwo nie jadąc autem. Czyli ergo powinieneś płacić na rowerze ekwiwalent mediany spalanego paliwa na 100km po cenach PKN Orlen..."


#911 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Posted 24 March 2018 - 15:01

co wam powiem to wam powiem, ale.. odkąd przesiadłem się z mechanicznej 105tki na Di2 + Dura Ace 50/34 zmiana przełożeń z przodu to czysta przyjemność :) To jak duża zębatka zaciąga łańcuch z małej to jest po prostu mistrzostwo, tak gładko i płynnie, w ogóle prawie tego nie czuć, nie słychać, jedynie w przyłożeniu siły w nodze czuć że biegi cięższe :) jestem super zadowolony :)

Jak zmieniasz biegi z przodu? Odpuszczasz by przerzutka miała lżej?
Jedli nie to miej na uwadze taką korektę sposobu zmiany, szczególnie zrzucania.
Przerzutki Shimano źle współpracują z tarczami 34/50.
Rocznie wymienialiśmy kilkaset przerzutek przednich 105, Tiagra i Ultegra z pękniętym/rozerwanym wózkiem.
Większość ludzi nie potrafi zmieniać biegów, szczególnie z przodu co kończy się jak wyżej.
Od pojawienia się ultegry di2 ten sam problem dotyczy przednich przerzutek elektrycznych, dodatkowo obciążonych siłowym zmienianiem biegu przez silnik.
Obserwuj wózek przerzutki, czy zewnętrzna blacha prowadnicy się nie wygina. Jeśli tak to zdemontuj przerzutkę i sprawdź czy przedni łącznik wózka nie jest popękany.
Wymiana jest kosztowna...

Problem nie występuje przy kombinacji 39/53.

#912 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2,911 posts
  • SkądWarszawa

Posted 24 March 2018 - 19:11

Odpuszczam?.. co odpuszczam? w sensie manetkę, że nie przytrzymuję? przytrzymuję ją jeszcze chwilkę jak kliknę. Bieg zmieniam zwykle tuż przed tym gdy prawą nogą naciskam na pedał. 

 

No słyszałem o tych wózkach, nigdy nie miałem z tym problemu, ale też na Mazowszu nie ma wielkiej potrzeby zmiany przedniej przerzutki. Nawet na Górę Kalwarię juz jestem w stanie wjechac na duzym blacie. 

 

Nie wiem czy to zasługa Di2 czy korby czy jednego i drugiego, ale zmiana przełożeń jest o wiele bardziej "płynna". 

 

No dobra, będę obserwował, w razie co to mam w zapasie drugą przerzutkę. Wieksza korba nie dla mnie, nie mam tyle powera w nogach. Kompakt to dla mnie optymalny standard na szosę. 



#913 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Posted 24 March 2018 - 21:57

Czy odpuszczasz ciśnięcie na korby żeby ułatwić przerzutce zmianę.

#914 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2,911 posts
  • SkądWarszawa

Posted 24 March 2018 - 21:58

tak, wrecz to jest intuicyjne dla mnie 



#915 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2,911 posts
  • SkądWarszawa

Posted 25 March 2018 - 16:23

hej, sorki za mały offtop, ale korzystając z okazji o przerzutce przedniej..

@tobo może mi coś podpowiesz. Któregoś wieczora kręciłem sobie szczęśliwie korbą na stojaczku i w pewnym momencie spod suportu odpadł taki płaskownik ok 8x8mm:

IMG_6894.jpg

 

Przeszukałem pudełko od przedniej przerzutki i znalazłem torebkę z dwoma nowymi takimi płaskownikami zapasowymi. Poszukałem w necie i to jest chyba coś co się montuje między przerzutkę a ramę?.. nie do konca zrozumiałem o co chodzi i czy to jest niezbędne w prawidłowej eksploatacji. Możesz pomóc? Mam na powrót przymocować? nie wiem nawet skąd to odpadło. 



#916 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,614 posts
  • SkądSzczecin

Posted 25 March 2018 - 16:43

Ten płaskownik poprawia sztywność przerzutki, zapobiegając jej odginaniu się w stronę ramy podczas zmiany biegów.

 

Szczegóły masz na stronie 39 i 40 w tym dokumencie: http://si.shimano.co...8050-02-ENG.pdf


  • cauchy likes this

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#917 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2,911 posts
  • SkądWarszawa

Posted 25 March 2018 - 17:10

dzięki, jak przyjdą nowe klamki (miały być w piątek, niech pocztex24 diabli łupią w d...) to jadę do serwisu, niech to skleją jeszcze raz. 



#918 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Posted 25 March 2018 - 23:37

Ta podkładka ma pasek z pianki i klej- ściągasz folię, przyklejasz pod przerzutką przednią tam gdzie ma ona "iglicę" z gwintem - po demontażu przedniej przerzutki bez problemu ją znajdziesz.
Najprawdopodobniej ten kto montowal podkladkę albo nie wybrał jej w odpowiednim kształcie (płaska i wygięta) i/lub nie przykleił jej centralnie w punkcie podparcia iglicy lub jej nie przykrecił by docisnęła podkładkę.
  • cauchy likes this

#919 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Posted 26 March 2018 - 06:57

Orientuje się ktoś może, czy blat 46T z ultegry 6800 będzie pasował do korby 5800 z blatami 50/34?

Tzn. powinien podejść czysto mechanicznie bez problemu, bo te same BCD, tak samo oba są na 4 śruby.

Pytanie brzmi, czy to będzie też dobrze pracować? Dokumenty szitmano mają tabelki które by temu przeczyły, ale wiadomo że oficjalne to jedno, a rzeczywistość mówi co innego. 



#920 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,614 posts
  • SkądSzczecin

Posted 26 March 2018 - 07:18

Materiałowo: "kompatybilność B", czyli inne materiały i wykończenie, ale pasować będzie.

 

Problemem jest kombinacja przełożeń. Tarcza 34T jest zalecana do tarczy 50T, a tarcza 36T jest do 52T albo 46T. Zmiana biegów może być nieco mniej płynna.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?




Reply to this topic