Skocz do zawartości


Jaki mechanizm korbowy?


1141 odpowiedzi w tym temacie

#161 kr1zje

kr1zje
  • Użytkownik
  • 1165 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 30 marzec 2008 - 21:42

" 172.5mm powinno być dobre, 175mm jest raczej dla osób>190cm, ja mam 170mm przy 180cm, ale w przyszłości wymienię pewnie na 172.5mm.

Kiedyś ktoś mówił że w jakiejś książce armstronga były następujące informacje:
wewnętrzna długość nogi/długość korby:
<72.5cm/165 mm
72.5-80cm/170 mm
80-85cm/172.5 mm
>85cm/175 mm

A tutaj skan z książki carmichaela, gdzie jest tabela rozmiar ramy/dł. korby:
http://img123.images...image=k9gh6.jpg "

mój post z pewnego topic'u

#162 emer

emer
  • Użytkownik
  • 582 postów
  • SkądGalicja

Napisano 30 marzec 2008 - 21:55

(ciach)
Kiedyś ktoś mówił że w jakiejś książce armstronga były następujące informacje:
wewnętrzna długość nogi/długość korby:
<72.5cm/165 mm
72.5-80cm/170 mm
80-85cm/172.5 mm
>85cm/175 mm
(ciach)


I tego sie trzymać ... ;-)



(ciach) W zamian urwanej korby FSA Gossamer co radzicie kupić w rozsądnych pieniądzach?


Hmmm ... stało sie coś ?

#163 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 663 postów
  • SkądKatowice

Napisano 30 marzec 2008 - 22:12

Jako jedyna jak sądzę osoba która jeździła na korbie innej niż koszerne 17xmm powiem tyle - różnica 2.5 mm jest niewyczuwalna, to jest ok 1.5% długości, i taką to czyni różnicę w przełożeniu. Jest to około 0.2 ząbka. Więc jeżeli komuś brakuje np koronki 13.5 zębnej, to zmiana korby na krótszą o 5mm pozwoli to osiągnąć.

W każdym razie, jeźdżę na 152.5mm korbie, przełożenie 44/11 jest nie do rozkręcenia, na 44/13 ciągnie się do 40+kmh i spokojnie da się to utrzymać.

Na korbie 170mm przełożenie potrzeba mi było przełożenia 44/11 aby zrobić to co robię na 44/14 na 152.5 mm.

#164 Gosc_szudri_*

Gosc_szudri_*
  • Gość

Napisano 30 marzec 2008 - 22:50

no sorki Mika zapomniałem o koleżankach :oops: chyba pozostane przy 175 nie będe kombinował na tak nie odczuwalną różnice 8-)
emer zobacz temat wasze najgorsze chwile

#165 arcik

arcik
  • Użytkownik
  • 133 postów
  • SkądWielkopolska/Bralin

Napisano 31 marzec 2008 - 06:29

to jak z tymi długościami korb przy moim wzroście 192cm założyć korbe 172,5 czy pozostać przy 175 ? Co radzicie koledzy 8-)


Ogólnie przyjęto, że im większy wzrost zawodnika tym większe powinien mieć korby.
Optymalną korbą jest 172,5mm. Są zawodnicy, którzy jeżdżą na korbach długości nawet 185mm.
Od długości korb zależy siła z jaką jesteś w stanie rozpędzić rower. Nie powinieneś jednak myśleć, że im większa korba tym szybciej pojedziesz. Musisz wiedzieć, że im dłuższa korba tym ciężej utrzymać wysoki rytm.
Dużo łatwiej jeździć z wyższą kadencją na korbie krótszej niż dłuższej.

Krótka korba >170mm
Najczęściej wykorzystywana jest na torze oraz przez zawodników niższego wzrostu.
Nierzadko jednak stosowana w celach treningowych do podniesienia rytmu oraz poprawienia ekonomiki ruchu mięśni.

Korba optymalna >172,5mm
Jest to optymalna długość korby stosowana przez większość zawodników. Utrzymanie optymalnej kadencji oraz rozwinięcie maksymalnej siły nie sprawia kłopotu dla tego jest to wybór optymalny.

Korba długa <175mm
Stosowana szczególnie podczas jazdy indywidualnej na czas oraz wyścigach górskich. Dłuższa dźwignia pozwala na rozwinięcie większych sił i prędkości.

Na krótkiej korbie jesteś w stanie szybko rozpędzić rower i utrzymać bez problemu wysoką kadencję na poziomie nawet 140 rpm przez dłuższy okres czasu.
Na korbie dłuższej jesteś w stanie „przepchnąć” cięższe obciążenie, ale w niższym rytmie.
Ciężko także utrzymać wysoką kadencję na dłuższym dystanse.

#166 Gosc_Anonymous_*

Gosc_Anonymous_*
  • Gość

Napisano 31 marzec 2008 - 18:08

to jak z tymi długościami korb przy moim wzroście 192cm założyć korbe 172,5 czy pozostać przy 175 ? Co radzicie koledzy 8-)


Z tego co widziałem na treningu to nawet 177,5 się zmieszczą. Jeśli nigdy nie miałeś kłopotów z kolanami i te korby ci leżą to przy nich zostań.

Pozdrawiam

#167 Gosc_szudri_*

Gosc_szudri_*
  • Gość

Napisano 31 marzec 2008 - 22:08

Z tego co widziałem na treningu to nawet 177,5 się zmieszczą. Jeśli nigdy nie miałeś kłopotów z kolanami i te korby ci leżą to przy nich zostań.


tak jak mówisz kolego zostawie takie jakie mam, a co do kolan to maiłem kontuzje przyczepu kolanowego. Ale narazie jest ok czasami daje weznaki mysle że to kwestia rozkręcenia.

#168 Gosc_qhome_*

Gosc_qhome_*
  • Gość

Napisano 01 kwiecień 2008 - 17:13

pozdrawiam wszystkich którzy nie czują różnicy między 170 a 172.5 nie mówiąc o 175!
pewnie nigdy nie cieli w trupa na żadnym kryterium.... ;-)

Powodzenia... 8-)

[ Dodano: 2008-04-01, 18:17 ]
polecam potrenować zbieranie się po nawrocie lub zakrętach a na pewno poczujecie różnice... :-(

#169 kr1zje

kr1zje
  • Użytkownik
  • 1165 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 02 kwiecień 2008 - 10:15

jeździłem na korbie 170mm i 175mm i różnicę czułem od razu, przy korbie 172.5mm różnica na pewno jest wyczuwalna ale troszkę mniej

#170 zabbas

zabbas
  • Użytkownik
  • 52 postów
  • SkądJyvaskyla

Napisano 02 kwiecień 2008 - 12:34

Czy ktoś słyszał / używał takie cudo:
http://www.fact-cana...or-Q-rings.html
??

Tak z ciekawości pytam...

#171 Gosc_Anonymous_*

Gosc_Anonymous_*
  • Gość

Napisano 02 kwiecień 2008 - 20:21

Czy ktoś słyszał / używał takie cudo:
http://www.fact-cana...or-Q-rings.html
??

Tak z ciekawości pytam...


W tych blatach chodzi o wyeliminowanie tzw. martwego punktu (kiedy ramiona korb są na godzinie szóstej). Kiedyś kombinowano z eliptycznymi zębatkami jednak ten patent nie przeszedł.
Dodatkowe otwory pozwalają na indywidualne ustawienie blatu i to trzeba zrobić za pomocą prób i błędów.
Rotorcranks można zastosować w przełajach na krótkich treściwych podjazdach kiedy zwykłe korby się "zacinają".
Ogólnie to chodzi o to aby bardziej płynnie obracać korbami.

Powyższe wiadomości zasłyszałem.

#172 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 03 kwiecień 2008 - 07:15

Eliminując te martwe punkty można również wyliminować przy okazji swoje stawy kolanowe. Według pewnych ludzi większe korzyści osiąga się właśnie dzięki tym martwym punktom (mięśnie nie są cały czas napięte).

#173 horny

horny
  • Użytkownik
  • 530 postów
  • Skądmazowieckie

Napisano 04 kwiecień 2008 - 18:44

Dzięki serdeczne za poradę. Już miałem zamówić Ultegrę, ale jeszcze raz rozsądek "odłożyłem do szuflady".
Mój rowerek jest już uzbrojony w nowy mechanizm korbowy DA :-P

pozdro horny

#174 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 04 kwiecień 2008 - 19:56

Bardzo dobry wybór ;-)
Kręciłeś już na tym sprzęcie?

#175 horny

horny
  • Użytkownik
  • 530 postów
  • Skądmazowieckie

Napisano 06 kwiecień 2008 - 19:56

[ Wczoraj rano pisałem:]
Jeszcze nie kręciłem, bo leczę obolałe żebra. Dzisiaj zamierzam zrobić sobie delikatną wycieczkę rowerową. Właśnie mija równy tydzień, jak odstawiłem rower. Czuje się znacznie lepiej, wiec pora stopniowo wracać na trasy ;-)

Dzisiaj jestem już po dwóch 70km trasach, wiec cosik mogę powiedzieć. Korby sztywniutkie, "ersta klasa" :lol: Przed zakupem wyczytałem wasze sugestie odnośnie rozmiaru, dokonałem pomiaru nóg i po zasięgnięciu opinii doświadczonego kolegi kolarza zdecydowałem zamontować korby 175mm, a więc o 2,5mm dłuższe. Wczoraj nie jechało mi się zbyt dobrze, bo zapomniałem zmienić ustawienie siodełka. Dzisiaj siodełko poszło kilka mm w dół i jazda była przednia. Wyraźna różnica na +, w pokonywaniu podjazdów, z kadencją też nie powinienem mieć kłopotów, czyli spodziewam się samych pozytywnych wrażeń :-D

pozdro horny

#176 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 06 kwiecień 2008 - 20:08

Tego to już raczej nie połamiesz ;-) Prędzej ... hmm albo nic ;-)
Teraz to już w ogóle będziesz zasuwał jak dziki ;-)

#177 kr1s1983

kr1s1983
  • Użytkownik
  • 830 postów
  • SkądNowy Sacz

Napisano 06 kwiecień 2008 - 20:32

ja sie tez czaje na korbe dura ace jak sie pojawi jakas w dobrej cenie.Slyszalem ze te korby na HT2 sie "gorzej" kreci czy to prawda?I jaka jest roznica miedzy ultegra a dura ace?

#178 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 06 kwiecień 2008 - 20:36

W jakim sensie gorzej się kręci? Chodzi może o to że korby na sucho kręcą się z nieco większym oporem niż w przypadku zwyłych korb/wkładów typu octalink, isis itp?

#179 Gosc_zawodowiec_;)_*

Gosc_zawodowiec_;)_*
  • Gość

Napisano 06 kwiecień 2008 - 20:52

ja sie tez czaje na korbe dura ace jak sie pojawi jakas w dobrej cenie.Slyszalem ze te korby na HT2 sie "gorzej" kreci czy to prawda?



tak, to prawda... :-( :-| :-/ :-? :-x :cry: na początku to sie już wogule nie kręcą... po ok 1000km troche sie "rozkręcają" ale nadal jset kiepsko... sam ma 105 i po 6tys km, kręciły sie bardzo ciężko... po wymnie łożysk na jakieś za 10zł korba od razu lepiej chodzi, o wiele lżej!!!! ja wyczówa bardzo dużą różnice, na plus oczywiście!!! każdemu polecam taką wymiane łożysk, koszt mały, a różnica w pracy ogromna!!! ;-)

#180 kr1s1983

kr1s1983
  • Użytkownik
  • 830 postów
  • SkądNowy Sacz

Napisano 06 kwiecień 2008 - 21:28

no wlasnie ktos an forum wczesniej o tym pisal.Probuje to potwierdzic albo znegowac,nie chce zeby mi sie ciezej ejzdzilo niz na sorze bez jaj:)Ja nie widze lozysk HT2 w cenie 10 zl,raczej wszystkie sa ponad 100 to co to wlozyles>



Dodaj odpowiedź