Skocz do zawartości


Jaki mechanizm korbowy?


1141 odpowiedzi w tym temacie

#121 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 663 postów
  • SkądKatowice

Napisano 22 luty 2008 - 10:17

Jak mi powiesz, uzurpatorze, gdzie sprzedają korby szosowe shimano HT2 z jakimiś trzema podkładkami to stawiam browca. (Podkładki są, z tego co wiem, w korbach MTB). Jak znajdziesz mi nową ramę szosową z mufą o szerokości innej niż 68mm (za wyjątkiem nowej Madony Treka i analogicznych rozwiązań) to stawiam drugiego browca.


http://cycle.shimano...D=1203670736331

Gdzieś sprzedają, ponieważ ten suport jest na mufę 68/70 mm.

Sprawdź jaką posiadasz linię łańcucha, jeżeli inną niż 43.5 mm, to masz albo niekompatybilny rower albo nieprawidłowo założoną korbę.
Niekompatybilna rama może pochodzic np z roweru o rozstawie tylnych widełek innym niż 130mm. Np dla ramy o rozstawie 126mm linia łańcucha wynosi 41.5 mm, to powoduje, że korba HT2 może być przesunięta o 2mm na lewo. Rama o rozstawie 126mm to wszelakie ramy przeznaczone do 7 rzędowych napędów.*

I rzeczywiście, SH nie dodaje podkładek do korb szosowych (mea culpa).

Jeżeli Ci przeszkadza takie przesunięcie, to IMHO nie zostaje nic innego jak próbować bawić się podkładkami, tyle, że może braknąć osi w korbie na taką zabawę.

(BTW dlatego także nie da się założyć szosowej korby do MTB - w MTB linia łańcucha wynosi 47.5 mm).

#122 janczol

janczol
  • Użytkownik
  • 61 postów
  • SkądPoznań, Turek

Napisano 22 luty 2008 - 16:27

Niestety, uzurpatorze, nie sprzedają nigdzie, bo jeśli masz mufę 70 mm to w komplecie shimano daje inne miski. Kupując korbę HT2 podajesz zawsze czy ma być BSA czy ITA- wg posiadanej przeze mnie wiedzy nie ma muf 70mm z gwintem BSA (BC1.37) lecz jedynie z ITA (M36). A jakbyś czytał uważniej to pisałem, że montowałem NOWĄ korbę do NOWEJ ramy. Zakładałem, że każdy się domyśli, że jest to rama posiadającą standardowe, szosowe wymiary - mufa 68 mm, BSA, i rozstaw 130 mm a nie jakieś przedpotopowe 126 mm do 7 rzędowego napędu.

BTW Mogłeś mieć dwa browce, wychodzi na to, że nie będzie ani jednego. :mrgreen:

#123 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 663 postów
  • SkądKatowice

Napisano 22 luty 2008 - 16:34

janczol:

Nie piję, więc mi to zwisa. Zmierz zatem linię łańcucha przy "prawidłowo*" założonej korbie

*tzn tak jak Shimano poleca.
EDIT:
A to, że rama jest nowa, nie mówi jakie ma wymiary.

#124 janczol

janczol
  • Użytkownik
  • 61 postów
  • SkądPoznań, Turek

Napisano 22 luty 2008 - 16:41

Hmm... tylko jak zmierzyć tę linię łańcucha??? Poproszę o wskazówki techniczne.

#125 Konik

Konik
  • Użytkownik
  • 540 postów
  • SkądKraków

Napisano 22 luty 2008 - 18:07

Hmm... tylko jak zmierzyć tę linię łańcucha??? Poproszę o wskazówki techniczne.


Chiba odległość osi rury podsiodłowej do płaszczyzny blatu. A jak zmierzyć - musisz sam wymyśleć :-P

#126 GuTEK

GuTEK
  • Użytkownik
  • 32 postów
  • SkądRadom

Napisano 07 marzec 2008 - 00:20

Witam
Mam mały dylemat odnośnie wyboru między dwoma modelami korb FSA:(
Niecały miesiąc temu za 400zł kupiłem na allegro nową korbę FSA Gossamer MegaExo 53/39 172,5mm (wersja ze zintegrowanym suportem). Poniżej link do niej:
http://www.bikekatal...onenty&pid=8371
Korba wraz z suportem waży dokładnie 950g (ważyłem na wadze elektronicznej)... trochę dużo:( dlatego też w przyszłości zamierzałem zmienić korbę albo na Dura Ace albo na karbonową FSA.
Wczoraj przyszedł do mnie kumpel i powiedział że ma do sprzedania nową karbonową FSA Carbon Pro Compact 50/34 172,5mm ISIS bez suportu (korba jest full carbon a nie alu powlekane carbonem, tyle że jest to wersja na ISIS a więc mniej sztywna niż ta którą mam). Poniżej link do niej:
http://aukcja.onet.p...?item=323214304
Nie będę ukrywał że mimo iż jest to ISIS strasznie napaliłem się na tą korbę (jest niedużo droższa od mojej, lżejsza ale też niestety mniej sztywna:( I tu proszę o Waszą pomoc w odpowiedzi na kilka męczących mnie pytań:)
- czy różnica w sztywności między nimi jest tak duża??
- czy ja ją w ogóle odczuje jako amator (zamierzam trenować w takiej grupie amatorskiej w Radomiu... a co do siły w nogach to nie wiem jaką mam (śr. 33km/h na dystansie 55km jadąc samemu)... myślę jednak że daleko mi do McEvena:))??
- czy warto kupić tą karbonową FSA za 400zł (jeśli różnica w sztywności jest bardzo duża i ja ją odczuję podczas jazdy to raczej jej nie kupię dla zysku kilku gramów ale może jest inaczej:)??

pozdrawiam i bardzo proszę o pomoc

#127 Gosc_Jelitek_*

Gosc_Jelitek_*
  • Gość

Napisano 07 marzec 2008 - 01:49

Po pierwsze jest to kompakt, a Ty z tego co widzę mieszkasz w Radomiu. Nie ma tam zbyt wielu gór dlatego uważam że kompatk to będzie bardzo zły wybór w Twoim przypadku.
Była już na forum rozmowa na temat takiej korby FSA. Podobno ze sztywnością nie jest tak źle ale słyszałem że jednak jest mało sztywna.
Niewątpliwie zaletą tej korby jest jej waga i wykonanie (wygląd). Suport też jest tani i w miarę dostępny. Na tym kończą się zalety. Moim zdaniem sam fakt że jest to kompakt powinien ją zdyskfalifikować, tym bardziej że interesujesz się kolarstwem poważniej.

#128 Gosc_tozik_*

Gosc_tozik_*
  • Gość

Napisano 07 marzec 2008 - 10:10

- czy ja ją w ogóle odczuje jako amator (zamierzam trenować w takiej grupie amatorskiej w Radomiu... a co do siły w nogach to nie wiem jaką mam (śr. 33km/h na dystansie 55km jadąc samemu)

Stawiam 2 piwa że nie zauważysz różnicy.. może poza wskazaniem na wadze a niektórzy (jak ja ;-) ) podniecają się tym.

#129 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 07 marzec 2008 - 10:34

Kompakt jak najbardziej tak o ile założysz sobie nową kasetę typu 11-21(23).
Różnice w sztywności odczułbyś dopiero przy ostrym sprincie na przełożeniu płyta - oś ;-).

#130 Miguel

Miguel
  • Użytkownik
  • 840 postów
  • SkądGOP - Będzin

Napisano 07 marzec 2008 - 11:13

Po pierwsze jest to kompakt, a Ty z tego co widzę mieszkasz w Radomiu. Nie ma tam zbyt wielu gór dlatego uważam że kompatk to będzie bardzo zły wybór w Twoim przypadku.
Była już na forum rozmowa na temat takiej korby FSA. Podobno ze sztywnością nie jest tak źle ale słyszałem że jednak jest mało sztywna.
Niewątpliwie zaletą tej korby jest jej waga i wykonanie (wygląd). Suport też jest tani i w miarę dostępny. Na tym kończą się zalety. Moim zdaniem sam fakt że jest to kompakt powinien ją zdyskfalifikować, tym bardziej że interesujesz się kolarstwem poważniej.


Z tym złym wyborem to chyba trochę przesadzasz. ;-) Przy odpowiedniej kasecie na takich zębatkach można śmigać bez problemu.
Korby zrobione z alu i oblepione carbonem to dla mnie klapa. Może i mają fajny wygląd, ale swoje ważą, i nie zawsze są wystarczająco sztywne.


Na miejscu założyciela tematu kupiłbym dura ace. Sztywne (?), lekkie i ładnie się prezentują. Tylko drogie... ;-)

#131 kr1zje

kr1zje
  • Użytkownik
  • 1165 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 07 marzec 2008 - 11:15

mam kasetę 12-21 9s i przy tarczy 34t nie ma prawie żadnej różnicy jak przy kasecie 12-25 9s

#132 Gosc_tozik_*

Gosc_tozik_*
  • Gość

Napisano 07 marzec 2008 - 12:24

mam kasetę 12-21 9s i przy tarczy 34t nie ma prawie żadnej różnicy jak przy kasecie 12-25 9s

Serdecnie zaprosomy syćkich ceprów do nos w Beskidy - łobocycie różnice łod razu :mrgreen:

podpisano:
"naturalizowany" góral

#133 Gosc_Jelitek_*

Gosc_Jelitek_*
  • Gość

Napisano 07 marzec 2008 - 12:29

Mnie w zupełności wystarczał do jazdy po górach układ 11-23 i korba 53-39. Ale teraz przeskoczyłem na 12-25 żeby mniej siły wkłądać w podjazdy. IMO kompakt może być dobry ale dla kogoś kto śmiga dużo po górach.

#134 GuTEK

GuTEK
  • Użytkownik
  • 32 postów
  • SkądRadom

Napisano 07 marzec 2008 - 12:34

ok czyli jak różnicy w sztywności nie odczuje to jedynym problemem staje sie teraz czy kompakt bedzie dla mnie odpowiedni
otoz dzwonilem do centrum rowerowego i kilku innych sklepow i tam powiedzieli mi ze kompakt wcale nie wyklucza jazdy po plaskim, powiedzieli ponadto ze w ten sposob bede wykorzystywal cala kasete (mam 12-25 ultegry)
a w okolicy radomia wbrew pozorom jest kilka gorek... moze nie sa to alpy:) ale zawsze:)
pozdrawiam

#135 Gosc_Jelitek_*

Gosc_Jelitek_*
  • Gość

Napisano 07 marzec 2008 - 12:44

to w takim razie proponuję zignorować moją opinię i posłuchac się kolegów bo taka korba w tej cenie to okazja.

#136 kr1zje

kr1zje
  • Użytkownik
  • 1165 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 07 marzec 2008 - 12:46

może i będziesz wykorzystywał kasetę, ale na blacie 50t, a 34t użyjesz ewentualnie na podjazdach, sam wiem z praktyki, a podkreślam że nie jestem bardzo mocny, a zaczynam swoją przygodę z szosą i po 2k km stwierdzam, że tarczy 34t na płaskim nie użyjesz

#137 GuTEK

GuTEK
  • Użytkownik
  • 32 postów
  • SkądRadom

Napisano 07 marzec 2008 - 12:47

meczy mnie jeszcze jedno o tym mowil jelitek a mianowicie czy przy powazniejszym sciganiu (mysle o startach w zawodach amatorskich => na poczatku bedzie napewno po dupie ale z czasem kto wie:)) nie bedzie mi brakowac przelozenia i bede musial krecic z kosmiczna kadencja zeby dorownac innym:))

[ Dodano: 2008-03-07, 12:50 ]
tez tak myslalem ze 34 raczej nie uzyje (to jest raczej typowo gorski tryb do ciezszych podjazdow) a na te podjazdy w radomiu spokojnie podjezdzalem z trybem 42 (mialem w tamtym sezonie stara korbe shimano 600 z blatami 42/52 i dobrze mi sie na nich jezdzilo)

[ Dodano: 2008-03-07, 12:54 ]
ok to chyba jednak zostane przy tej korbie co mam
ale moze ktos jest zainteresowany ta korba?? moge zalatwic:)
aha kumpel ma jeszcze takie czesci do sprzedania:
korby: dura ace starsza i ta najnowsza, karbonowa fsa kompact
kola: mavic ksyrium (nie pamietam modelu:)

#138 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 07 marzec 2008 - 16:43

...nie bedzie mi brakowac przelozenia i bede musial krecic z kosmiczna kadencja zeby dorownac innym:))....


to zależy... czy używasz przełożenia 53/13 i czy wykręcasz na nim kosmiczną kadencje??? jeśli nie to nie ma sie co przejmować:)


#139 Muniek

Muniek
  • Użytkownik
  • 350 postów
  • SkądPszczyna

Napisano 07 marzec 2008 - 23:13

Szczerze mówiąc to nie widzę w twoim wypadku wogle sensu wymiany korby.
Niska sztywnosc, wysoka waga... jakie to ma znaczenia dla amatora?
Tych 0,2 kg na korbie nie odczujesz, sztywnosci tez nie ma szans. Nie na naszych warunkach. Lepiej zainwestuj sobie w lepsze buty, czy wygodniejsze siodło, serio....

#140 GuTEK

GuTEK
  • Użytkownik
  • 32 postów
  • SkądRadom

Napisano 13 marzec 2008 - 19:08

witam
muniek buty mam dobre (sidi raiden => lepsze mi nie potrzebne:) a siodelko tez mysle niczego sobie bo selle italia slk 208g (ale strasznie mnie korci ten slr carbonio 125g:)...
co do wymiany korby to jednak kupilem ta FSA i zmienilem jej blat z 34 na 39 (kumpel opuscil mi 80zl za ten blat)... w przyszlosci kupie sobie tylko zapasowy 52 na zawody lub ostrzejszy wypad za miasto:)
pozdro

[ Dodano: 2008-03-13, 19:10 ]
aha zmienilem jeszcze kasete na 11-23 tak jak radzil malik:)



Dodaj odpowiedź