jakie macie przelozenia?
#782
Napisano 01 luty 2011 - 23:15
btw
właśnie znalazłem informację, że SRAM proponuje zestaw (co prawda 10) 50-34 i 11-32 toż to prawie MEGARANGE Są i kasety 8rzedowe z rozpieciem 11-32 lub 30 tylko pytanie brzmi czy jest jakakolwiek przerzutka szosowa, która obsłuży koronkę 30?
Bo to jest druga opcja: zostawić korbę i zmienić kasetę na 11-30 i do tego przerzutke tylną (jeśli jest na co) to by dawało już przełożenie równe 1,3. Ale w tym wypadku to już na 100% nowy łańcuch bo zdecydowanie dotychczasowy byłby za krótki.
#783 Gosc_cookie_*
Napisano 02 luty 2011 - 07:56
Ja bym sie nie pakował w górską kasetę. Zdecydowanie bardzij uzyteczne przy podjazdach jest dobre stopniowanie. Spróbuj z kompaktem-powinno smigac na starej przerzutce. W końcu to tylko jeden ząb wiecej niz chce shimano. jesli będa jakies problemy to jedynie na skrajnych przełozeniach i to tez zalezy sporo od tego jak skrócisz łańcuch. Jesli asekuracujne chcesz dać dziwczynie zapas lekkich przełożeń to daj 3 blaty plus nowe przerzutki.właśnie znalazłem informację, że SRAM proponuje zestaw (co prawda 10) 50-34 i 11-32 toż to prawie MEGARANGE Są i kasety 8rzedowe z rozpieciem 11-32 lub 30 tylko pytanie brzmi czy jest jakakolwiek przerzutka szosowa, która obsłuży koronkę 30?
Bo to jest druga opcja: zostawić korbę i zmienić kasetę na 11-30 i do tego przerzutke tylną (jeśli jest na co) to by dawało już przełożenie równe 1,3. Ale w tym wypadku to już na 100% nowy łańcuch bo zdecydowanie dotychczasowy byłby za krótki.
#786 Gosc_vmax_*
Napisano 03 luty 2011 - 18:47
#787
Napisano 03 luty 2011 - 20:05
Jak na szosę to taka kaseta jest bez sensu. Jak się nie jeździ po dużych górach to należy wybrać jak najciaśniej zestopniowaną, takie optimum to moim zdaniem 12-23, stopniowanie przyjemne a i spore podjazdy można wjechać.witam co sądzicie o kasecie mtb! do szosy!! sram pg-850 11-12-14-16-18-21-24-28 korbę mam 52-42. Kasety szukam w miarę uniwersalnej ponieważ nigdzie się nie ścigam
#788
Napisano 03 luty 2011 - 20:08
i już widać jak jednak każdy powinien dopasowywać to na własną nogę..takie optimum to moim zdaniem 12-23
ja strasznie przepychałem w istbenej z 23.. teraz będę miał 27 na końcu [12-27 ,10rz] i sądzę ,że będzie lepiej i dobrze.. kto lubi młynek temu 25 wzwyż pomoże..
#789
Napisano 03 luty 2011 - 21:54
12-13-14-15-16-17-19-21-23
która kaseta będzie lepsza do korby 52-42
proszę zwrócić uwagę że dolna zębatka korby to 42!!!
lub jak to obliczyć
Kaseta ma mieć zastosowanie uniwersalne na prostą drogę i wzniesienia czasem też ( turystyczno, treningowe ( rekreacyjne ))
#792
Napisano 03 luty 2011 - 22:23
Ale akurat przy mojej wypowiedzi nie brałem pod uwagę takich ścianek jak w Istebnej. Po pierwsze takie trasy rzadko się jeździ (sam zakładam kasetę 12-26 na pojedyncze wyścigi z bardzo sztywnymi podjazdami). Po drugie każdy coś innego preferuje, góralem nie jestem i nie przepadam za bardzo sztywnymi podjazdami. Co nie znaczy że nie lubię jeździć po górach. A na takie podjazdy jakie lubię czyli kilka kilometrów z nachyleniem 5-8 % 23 spokojnie wystarcza. Bynajmniej nie myślcie że wszystko powyżej 25 z tyłu jest dla słabeuszy bo i w Pro -Tourze zakładają okazjonalnie koronki np. 27.i już widać jak jednak każdy powinien dopasowywać to na własną nogę..takie optimum to moim zdaniem 12-23
ja strasznie przepychałem w istbenej z 23.. teraz będę miał 27 na końcu [12-27 ,10rz] i sądzę ,że będzie lepiej i dobrze.. kto lubi młynek temu 25 wzwyż pomoże..
#794
Napisano 04 luty 2011 - 00:59
Ponadto z podanych przez kolegę dwóch kaset różnica polega tylko na ewentualnym braku koronki 16... Na 99% bardziej da się odczuć brak 25ki niż 16ki (bo tę może zastąpić i 15ka i 17ka zależy od preferencji co do kadencji). A jeśli największą koronką jest 23 to nic brakującej 25ki nie zastąpi... chyba że własne buty
#795
Napisano 04 luty 2011 - 08:30
a więc jaka będzie lepsza korbę jak będę wymieniał to na 52-39
12-25 jest bardziej uniwersalna , zawsze masz w zapasie 25 na jakiś podjazd , chyba że masz jakeś porównanie z tytnm co miałeśi nigdy nie używałeś najmiększego trybu z przodu
z tym przełozeniem proponowanym praktycznie wypady w góry spokojnie robisz .
Jeśli masz teren wyjątkowo płaski 12-23 wytarczy
Przykłądowo , mnie na podjazdy w Kasinie i okolice N Targu, Sromowce , 52/39 i 13-26 wystarcza do jazdy rekraacyjnej , czyli powiedmy 12-25 też by stykło spokojnie.
kasety z tyłu zawsze trzeba popatrzeć na jakich przełozeniach jeździliśmy wcześniej - jakie najczęsciej są wykorzystywane w stosunku do terenu jaki mamy do eksploatacji.
Jeśli ktośnie używał największych koronek rzędu 25,26 to lepiej kupić kasete o niższym stopniowaniu , gdzie mamy w partiach bardziej używanych większy zakres przełozeń.
39 i 42 to nie to samo nawet dobierając ząbki z tyłu i uzyskujac ten sam przelicznik, podczas jazdy troche inaczej to czuć .
zresztą można też i kombinacje zrobić mając korbe 52/39 dokupić póżniej 39 jeśli sie okaże że troche brakuje.
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#796
Napisano 04 luty 2011 - 12:18
12-13-14-15-17-19-21-23-25
12-13-14-15-16-17-19-21-23
która kaseta będzie lepsza do korby 52-42
proszę zwrócić uwagę że dolna zębatka korby to 42!!!
lub jak to obliczyć
Kaseta ma mieć zastosowanie uniwersalne na prostą drogę i wzniesienia czasem też ( turystyczno, treningowe ( rekreacyjne ))
Obliczyć możesz np. za pomocą arkusza kalkulacyjnego, ewentualnie użyć kalkulatora przygotowanego przez Sheldona Browna dostępnego tutaj
Oczywiście należy oprócz podanych przez Ciebie danych potrzebne będzie przede wszystkim Twoja świadomość, z jaką średnią kadencją jeździsz i z jakimi prędkościami.
Praktycznie przy kasecie 12-25 zyskujesz tylko jedno lżejsze przełożenie, przy kasecie 12-23 zyskujesz nieco ciaśniejsze spasowanie. Nie wiem, czy nie lepsze byłoby rozpatrywanie kasety 11-23 (choć 11 to używam raczej tylko przy zjazdach ) w stosunku do 12-25...
Jeśli bez większego problemu obecnie podjeżdżasz na te twoje wzniesienia na 23 to chyba 11-23 (lub 12-23) byłaby optymalna.
O ile byłoby za twardo, to zawsze możesz zmienić 42 na 39 - koszt niewielki (w porównaniu do zmiany całej korby), a efekt znaczny. No chyba, że faktycznie będziesz wymieniał korbę, to może pomyśl o kompakcie?
52/12 = 4,33
50/11 = 4,55
Jak widać, 50/11 będzie szybsza od 52/12! Ba, nawet od 53/12=4,42!
39/25 = 1,56
34/23 = 1,47
Tutaj z kolei widać, że połączenie 34/23 będzie bardziej miękkie niż 39/25 korby klasycznej.
Niemalże odpowiada to 39/27=1,44! A więc faktycznie bardzo "górskiej" kasecie - ale jeśli nie ma potrzeby aż tak miękkich przełożeń, to może lepiej zaopatrzyć się w kasetę 11-21?
W tym przypadku otrzymujemy 34/21 = 1,62 i będzie to tylko nieco bardziej twarde przełożenie niż w 39/25.
IMHO bardziej praktyczna jest korba compact plus kaseta 11/23 - zapewnia i szybkie przełożenia (szybsze niż w połączniu 52/12) i w miarę miękkie przełożenia, które do warunków górskich mogą być nawet jeszcze bardziej "zmiękczone" przez założenie np. kasety 12/27 (czyli 34/27=1,26). A jeśli przerzutka obsłuży to nawet 12/28, co da przełożenie równe 34/28=1,21. Da się, prawdopodobnie nawet bez zmiany łańcucha (choć ideałem to nie będzie)... A przy takim przełożeniu to żaden podjazd chyba strasznym nie będzie.
Jak dla mnie akurat tego typu wyliczenia były podstawą do zmiany korby klasycznej 53/39 na kompaktową plus kaseta 11/21. Zrezygnowałem ze "szpanowania" korbą z dużym kołem zębatym, na rzecz wygody i aktywnego korzystania z całego zakresu kasety.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#797
Napisano 04 luty 2011 - 15:21
#799
Napisano 04 luty 2011 - 16:07