Skocz do zawartości


Zdjęcie

jakie macie przelozenia?


1782 odpowiedzi w tym temacie

#161 lucjan

lucjan
  • Użytkownik
  • 79 postów
  • Skądnieopodal

Napisano 26 wrzesień 2007 - 12:42

Tytuł wątku brzmi "jakie macie przełożenia" i pytający chyba chciał tylko zaspokoić ciekawość.
Dyskusja, jaka się rozwinęła dotyczy przełożeń ale w aspekcie kadencji.

Pisząc o kadencji i przełożeniu trzeba rozróżniać pedałowanie. Wyczynowe od amatorskiego o zacieciu sportowym/zdrowotnym i od rekreacyjno-turystycznego.

Wyczynowiec musi poprzez treningi posiąć praktyczną umiejętność pedałowania w całym zakresie przełożeń, które ma w bicyclu oraz w całym zakresie użytkowym kadencji, czyli od ok. 45 do 170, i to niezależnie od przełożenia.

Amator, z oczywistych względów, nie ma potrzeby posiadania takich umiejętności i stąd jemu do sprawnej jazdy wystarczy w zasadzie zaledwie kilka (3-4) przełożeń i umiejętność pedałowania z częstotliwością w zakresie 60-100 rpm. Więcej nie potrzeba.

Kolarz turysta ma jeszcze bardziej zawężone potrzeby opanowania techniki pedałowania.

Dadi, w odpowiedzi na wypowiedź mariusza k:
Dadi nie wiem skąd się dowiedziałeś że się powinno jeździć po płaskim z kadencją 120, ja mam taką kadencję jak trenuje rytm. A w normalnych warunkach po płaskim myślę że kadencja 90-100 jest odpowiednia, a na podjazdach 75-85, chyba że bierzesz przykład z Armstronga

napisał: wyczytałem w internecie i otrzymałem taką radę żeby trenować wytrzymałość z taką kadencją.
Trenowanie jakiej wytrzymałości, przy tak wysokiej kadencji, miałeś na myśli?

#162 Darek80

Darek80
  • Użytkownik
  • 339 postów
  • Skądokolice Łowicza

Napisano 26 wrzesień 2007 - 17:31

Trenowanie jakiej wytrzymałości, przy tak wysokiej kadencji, miałeś na myśli?


trenowanie wytrzymałości ogólnej - stałe tempo , kadencja 120 , puls w okolicach 130.

Wielu z kolarzy amatorów używa przełożeń zawodowców (53/39 i ciasno zestopniowanych kaset) a z tego co tu czytam większość jeździ na płycie (pomijając rozgrzewkę , rozjazd i podjazd). Wnioskuje , że sporo osób jeździ ze stosunkowo małą kadencją a wszędzie czytam , że to źle.
Więc co robić ? Zostać przy kadencjach ~100 czy starać jeździć się przy magicznej wartości 120 ?
Odpowiedź jest dla mnie bardzo istotna bowiem rozważam wymiane napędu na 53x39 i kasetę 12-23.

#163 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 26 wrzesień 2007 - 17:38

tutaj link a propo kadencji ciekawa lektura
KLIK


#164 Mika

Mika
  • Użytkownik
  • 298 postów
  • SkądGliwice

Napisano 26 wrzesień 2007 - 19:46

przy kadencji jest jeszcze stwierdzenie Ullricha; wysoka to wysoka kondycja, niższa to siła, co o tym myslicie?

#165 lucjan

lucjan
  • Użytkownik
  • 79 postów
  • Skądnieopodal

Napisano 27 wrzesień 2007 - 08:06

Trenowanie jakiej wytrzymałości, przy tak wysokiej kadencji, miałeś na myśli?


trenowanie wytrzymałości ogólnej - stałe tempo , kadencja 120 , puls w okolicach 130.
Wielu z kolarzy amatorów używa przełożeń zawodowców (53/39 i ciasno zestopniowanych kaset) a z tego co tu czytam większość jeździ na płycie (pomijając rozgrzewkę , rozjazd i podjazd). Wnioskuje , że sporo osób jeździ ze stosunkowo małą kadencją a wszędzie czytam , że to źle. Więc co robić ? Zostać przy kadencjach ~100 czy starać jeździć się przy magicznej wartości 120 ? Odpowiedź jest dla mnie bardzo istotna bowiem rozważam wymiane napędu na 53x39 i kasetę 12-23.


(...). trenowanie wytrzymałości ogólnej - stałe tempo , kadencja 120 , puls w okolicach 130. Wielu z kolarzy amatorów używa przełożeń zawodowców (53/39 i ciasno zestopniowanych kaset) a z tego co tu czytam większość jeździ na płycie (pomijając rozgrzewkę , rozjazd i podjazd). Wnioskuje , że sporo osób jeździ ze stosunkowo małą kadencją a wszędzie czytam , że to źle. Więc co robić ? Zostać przy kadencjach ~100 czy starać jeździć się przy magicznej wartości 120 ? Odpowiedź jest dla mnie bardzo istotna bowiem rozważam wymiane napędu na 53x39 i kasetę 12-23.


Nie wiem skąd wziąłeś definicję, że wytrzymałość ogólną trzeba ćwiczyć na takich wartościach kadencji?

Mimo, iż jest kilka definicji treningu wytrzymałości ogólnej, musisz wiedzieć, że budowanie wytrzymałości ogólnej to tylko fragment treningów, który jest przerabiany na etapie okresu przygotowawczego (w ramach bazy kilometrowej), później jeździ się już inaczej, ćwiczy się inne elementy motoryki.

Wracajac do definicji:
- Karol Madaj, nestor polskich trenerów, mentor naszych byłych mistrzów, w książce "Kolarstwo. Trening. Technika. Taktyka" tak określa parametry treningu, które służą budowie wytrzymałości ogónej/podstawowej: metodą ciągłą-równomierną; żródło energii tlenowe; dystans 50-250 km; tętno 110-140; kadencja 90-110; przełożenie seniora 65-80 cali (czyli: np. 39/16-13, 52/21-18, 53/22-18). Znaczy to, że trzeba pedałować w całym zakresie parametrów, zmieniajac odpowiednio przełożenie i kadencję, a nie piłować cały trening na maksymalnych wartościach,
- Carmichael zaś proponuje: metoda ciągła-równomierna; puls <140, kadencja 85-95. Przełożenie odpowiednie by osiagnąć kadencję i puls, czas treningu 60-300 minut.
Osobiście skłaniam się ku teorii, aby kolarz amator piłował kilometry bazy na kadencji proponowanej przez Carmichaela.

Zamiar kupna napędu 53/39 i kasety 12/23 uważam za wystarczający jak na warunki polskie. Na takich przełożeniach można podjechać w Polsce wszędzie, wystarczy tylko dobrać odpowiednią kadencję. Nawet Twoje zmarszczki na Wyżynie Wzniesień Łódzkich, z mimo, że są strome, ale że krótkie przelecisz na 53/19 z kadencją ok. 80 jadąc w pedałach.

#166 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 27 wrzesień 2007 - 08:53

z tym podjezdzaniem wszedzie to nie przesadzajmy. sa w polsce podjazdy gdzie te 25 z tylu bardzo sie przydaje szczegolnie amatorom. ktos kto nie ma pary w nogach na 23ce moze miec problem z plynna jazda.
z krotkimi podjazdami nie ma problemu mozna je przeciez przeleciec calkiem szybko, ale na takich podjazdach po 5km i wiecej moze byc juz nieco gorzej.
jednak jesli mowa jest o terenach bardziej plaskich 52(3)-39 i 12-23 w zupelnosci wystarczy i nie martwilbym sie o nic.

#167 mariusz k

mariusz k
  • Użytkownik
  • 836 postów
  • Skądrybnik

Napisano 27 wrzesień 2007 - 09:46

trenowanie wytrzymałości ogólnej - stałe tempo , kadencja 120 , puls w okolicach 130.

Wielu z kolarzy amatorów używa przełożeń zawodowców (53/39 i ciasno zestopniowanych kaset) a z tego co tu czytam większość jeździ na płycie (pomijając rozgrzewkę , rozjazd i podjazd). Wnioskuje , że sporo osób jeździ ze stosunkowo małą kadencją a wszędzie czytam , że to źle.
Więc co robić ? Zostać przy kadencjach ~100 czy starać jeździć się przy magicznej wartości 120 ?
Odpowiedź jest dla mnie bardzo istotna bowiem rozważam wymiane napędu na 53x39 i kasetę 12-23.


Nie wiem jak inni, ale ja nie byłbym w stanie utrzymać przez dłuższy czas (kilkadziesiąt minut lub dłużej) kadencji w okolicach 120 lub więcej. wydaje mi się że dobrą kadencją do trenownia wytrzymałości ogólnej jest kadencja 90-100. Inna sprawa to to żeby umieć jeździć na cały zakresie kadencji bo to jest niezbędne na wyścigach.

#168 Darek80

Darek80
  • Użytkownik
  • 339 postów
  • Skądokolice Łowicza

Napisano 27 wrzesień 2007 - 14:45

Ciesze się , że mnie naprostowaliście. Dziękuje.
W zasadzie nie korzystam z dwóch ostatnich koronek kasety tj. 20,21 tu u siebie na tych jak to ujoł dobrze Lucjan zmarszczkach.

#169 kr1zje

kr1zje
  • Użytkownik
  • 1165 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 27 wrzesień 2007 - 15:03

Ma kasetę tiagry 9s o zestawieniu 12-13-14-15-17-19-21-23-25. Da radę wywalić 25 i wstawić 16 między 15 i 17? Jeśli tak to gdzie mogę dostać koronkę 16? Nie chce kupować nowej kasety o zestawieniu 12-13-14-15-16-17-19-21-23 dlatego pytam...

#170 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 27 wrzesień 2007 - 16:44

w poznaniu można koronki pojedynczo kupić w cykloturze ale w warszawie to nie wiem, tylko z tego co wiem to twoja kaseta ma kilka wiekszych koronek na pająku i sa one razem połączone


#171 Konik

Konik
  • Użytkownik
  • 540 postów
  • SkądKraków

Napisano 27 wrzesień 2007 - 17:03

Tiagra ma chyba pakietowane większe koronki. Trzeba roznitować. Na dwóch pajączkach dopiero Ultegra jest robiona

#172 kr1zje

kr1zje
  • Użytkownik
  • 1165 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 27 wrzesień 2007 - 20:08

Czyli muszę zmienić całą kasetę. Może zrobię to na początku kolejnego sezonu.

#173 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 27 wrzesień 2007 - 20:16

i po co od razu kupowac cala kasete?
szlifierka i jechane... roznitowac taka kasete to zaden problem. ;-)

#174 Gosc_zawodowiec_;)_*

Gosc_zawodowiec_;)_*
  • Gość

Napisano 27 wrzesień 2007 - 21:05

ja swoja kasete tiagry "rozłączyłem" za pomoca płaskiego śrubokręta, włozyłem go między koronki, podwarzyłem i te niby "nity" same puściły.... potrzeba do tego troche siły, i nieco ostrozności bo mi pekła jedna podkładka... :-P

#175 Gosc_Klaudiusz_*

Gosc_Klaudiusz_*
  • Gość

Napisano 27 wrzesień 2007 - 22:09

Mlotek, punktak i mozna elegancko wybic te nity, ale ze mnie przykladu nie bierzcie, bo ja ogolnie naprawiam rowery mlotkami ;) (cytat z lb.com)

#176 dracorp

dracorp
  • Użytkownik
  • 313 postów
  • SkądKoszalin

Napisano 02 październik 2007 - 13:03

Po maratonie kołobrzeskim zwróciłem uwagę że większość zawodników jeździła na miękkich przełożeniach, w sumie sam zacząłem więcej używać koronki 39z. Tyle że ciężko jest się przerzucić na ten styl jazdy, głównie chodzi o ciągłe młynkowanie.

#177 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 663 postów
  • SkądKatowice

Napisano 02 październik 2007 - 15:57

No - w szosalu mam aktualnie 44-34 z kasetą 14-15-16-17-18-19-21-23. Ale rower służy mi do skakania po mieście, więc prędkości światła nie osiągam.

A Malik ma rację, kasety do zdaje się 105 włącznie mozna roznitować, bo te nity nie przenoszą żadnych obciążeń. Ja też korzystam ze szlifierki :P

#178 jack

jack
  • Użytkownik
  • 24 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 13 marzec 2008 - 18:45

Witam
Na jakich przełożeniach najczęściej jeździcie po płaskim terenie i w górach.
Pozdrawiam
J

#179 GuTEK

GuTEK
  • Użytkownik
  • 32 postów
  • SkądRadom

Napisano 13 marzec 2008 - 18:59

witam
w tamtym sezonie jezdzilem po plaskim na 52/39 i 12/23
w tym mam dwie opcje albo 50/39 i 11/23 => trening albo 52/39 i 11/23 (12/23) => zawody

po gorach jeszcze nie jezdzilem... w okolicach radomia nie ma gór:(
pozdro

#180 SQEERN

SQEERN
  • Użytkownik
  • 88 postów
  • SkądOstrów W.L.K.P

Napisano 13 marzec 2008 - 19:23

w minionym sezonie : 44/46 i 16/24 - teraz również 44/46 ale 14/25 ... przepisy UCI mnie zobowiązują :roll:



Dodaj odpowiedź