Skocz do zawartości


Zdjęcie

Koła składane


1585 odpowiedzi w tym temacie

#1401 radekm3

radekm3
  • Użytkownik
  • 19 postów

Napisano 08 wrzesień 2018 - 08:50

Chcę złożyć koło  przednie do szosy pod hamulec tarczowy i oponę bezdętkową.

Hamulec to Shimano Saint m820 + tarcza 180mm. Chciałbym wstawić oponę IRC Formula Pro Tubeless X-Guard 28mm.

Piasta DT 350  100/9 (z możliwością konwersji do 100/15 w przyszłości) straight Pull 28h

Szprychy DT AeroComp.

Moja waga to 85kg, rower około 10kg. Jeżdżę głównie po szosie chociaż czasami zdaży się przejechać przez las albo nierównym asfaltem. Na asfalcie lubię szybko jechać, często powyżej 45km/h (jeżdzę krótkie dystanse).

 

Jaki zaplot i ile szprych? Myślałem nad 24 szprychami, ale czy dadzą radę? Obręcz - waham się między DT r511 a chińskim stożkiem 45mm Nextie premium. Podobają mi się wysokie stożki. Czy ze stożkami 45mm z przodu i 80mm z tyłu (kształt u shape)  da się jechać w wietrzną pogodę? Jak sprawuje się obręcz karbonowa z oponą bezdętkową? Czy obręcz karbonowa nie wyciera się na styku z oponą ? Mam hamulec tarczowy więc chyba nie grozi mi uszkodzenie obręczy podczas długiego zjazdu. Chciałbym złożyć porządne koło które wytrzyma z 7-10 lat.

 

 



#1402 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 08 październik 2018 - 21:40

Interesuje mnie na jakie zaploty się zdecydować zamawiając złożenie kół. Może przód słoneczko, może tył jedna str. słoneczko, a druga 2 krzyże. A może oba na dwa krzyże ?

 

Wstępnie rozmawialiśmy o tym z mechanikiem i niedługo będę musiał się na coś zdecydować. 

 

Będę miał koła na 24/28 szprychach przód/tył. Moja masa własna to 75 kg.


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#1403 Gosc_Nikt Ważny_*

Gosc_Nikt Ważny_*
  • Gość

Napisano 09 październik 2018 - 23:00

Około 35 000 km zrobiłem na składanych kołach 20 szprych przód i 24 szprychy tył, ważąc w przedziale 79-86 kg. Z przodu mam zaplot na słoneczko, a z tyłu nie potrafię go nazwać, ale jest klasyczny, jak w większości rowerów seryjnych. Przez ten czas zajechałem tylko bębenek, natomiast z niczym innym nie mam problemu.


  • vpablov lubi to

#1404 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 24 październik 2018 - 19:36

Zostałem namówiony, żeby kółka zapleść: przód słoneczko, tył zaś od napędu na 2 krzyże, a przeciwna str. słoneczko - zobaczymy jak to wyjdzie.  :) Ostatnio z wagi zjechałem, więc może będą się trzymać.

 

Piasty to Miche Primaro Sintesi (pod camapagnolo), obręcze DT Swiss R460 - przód 24H, tył 28H.

 

Szprychy płaskie - jeszcze nie wiem jakiej firmy. A nyple czerwone  :D


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#1405 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 25 październik 2018 - 15:15

Sprawy się komplikują - chodzi o zakup szprych w niewielkich ilościach (praktycznie na sztuki). Właściwie to serwis, do którego oddałem piasty i obręcze nie ma takich szprych jak trzeba na  stanie, a zamawiać musi większą ilość (po 64 szt.) i to by były tylko dla mnie, pozostałe szprychy pewnie leżałyby - nie do wykorzystania.

 

Mam więc pytanie: Gdzie można kupić szprychy na sztuki ? 

 

Ewentualnie, czy znacie zaplatacza, któremu mógłbym wysłać piasty oraz obręcze, żeby dołożył szprychy, nyple no i robociznę. Ktoś kto robi koła na co dzień, możliwe, że będzie miał takie szprychy w ciągłym użyciu. 

 

Jak to jest np. w DAVEO ?


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#1406 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 25 październik 2018 - 15:19

Mam CnSpoke 424 i chętnie sprzedam na sztuki

https://rowerplus.pl...4-szprycha.html

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#1407 uraz

uraz
  • Użytkownik
  • 1726 postów
  • SkądLublin

Napisano 25 październik 2018 - 18:45

Nie ma błędu w cenie? 8,9 zł to terytorium cx-ray. 


Cycling Order ★ Black is the new fluo ★ Don't feed the troll


#1408 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 25 październik 2018 - 19:43

Mac 424 w Germani stoja po 1-1.1 euro.


#1409 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 25 październik 2018 - 19:47

Tutaj taniej: https://vinci-wheels...aero-extra-424/



#1410 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 25 październik 2018 - 21:01

Nie ma błędu w cenie? 8,9 zł to terytorium cx-ray. 

Sorki, faktycznie była pomyłka w cenniku - nawet nie zauważyłem, kiedy pisałem. Teraz jest OK.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#1411 Gosc_karas83_*

Gosc_karas83_*
  • Gość

Napisano 25 październik 2018 - 23:45

witam mam pytanie , jaka piasty pod tarcze na 20 szprych, do tylu na os QR12mm najlepiej z ceramika.



#1412 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 26 październik 2018 - 04:13

20 szprych plus tarcze to zły pomysł.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#1413 Gosc_karas83_*

Gosc_karas83_*
  • Gość

Napisano 27 październik 2018 - 17:20

20 szprych plus tarcze to zły pomysł.

 

 

dla czego?? Easton sl90 disc , są takie kola maja po 20 szprych zaplecione jak się nie mylę na 2 krzyże. 

Mam kola Zipp 404 , chciał bym w nich wymienić piasty na tarcze bo mieniam ramę. 



#1414 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 27 październik 2018 - 17:26

Bo Easton SL90 Disc są budowane od zera z założeniem, że muszą wytrzymać takie obciążenia. Twoje obręcze tak nie mają, a brak piast z taką liczbą otworów mówi sam za siebie.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#1415 Gosc_karas83_*

Gosc_karas83_*
  • Gość

Napisano 27 październik 2018 - 18:23

Bo Easton SL90 Disc są budowane od zera z założeniem, że muszą wytrzymać takie obciążenia. Twoje obręcze tak nie mają, a brak piast z taką liczbą otworów mówi sam za siebie.

 ok dzięki 



#1416 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 02 grudzień 2018 - 13:35

Nyple - aluminiowe, czy mosiężne ?

 

Jakie są plusy i minusy zastosowania jednych i drugich (oczywiście chodzi o różnice poza masą i ceną  :) ) ?

 

Co się stosuje do smarowania gwintów (jaki klej) podczas składania kół ? Gdzie takie coś się kupi ? 


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#1417 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 02 grudzień 2018 - 17:34

Trzeba jeszcze wspomnieć o stalowych, robi takie np. firma Mach1: http://www.mach1.fr/en/nipples/steel-8

Osobiście lubię nyple aluminiowe i uważam, że gdy walczymy o każdy gram to ta w sumie niewielka dopłata do nich jest tego warta, bo jeśli są dobrze wykonane i z dobrego materiału to nie ma z nimi większych problemów. Na 32 sztukach, względem mosiężnych urywamy około 20g, a spełniają one swoje zadanie całkiem dobrze (a nawet w większości przypadków równie dobrze). Raz tylko miałem problem z odkręceniem takich nypli w starym kole. Było to tylne koło zaplecione na szprychach DT Revolution i aluminiowych nyplej tej firmy, ale problem dotyczył głównie szprych czarnych (miałem tam srebrne DS, a czarne NDS, bo takie udało mi się kupić od ręki w sklepie). Kilku sztuk nie udało się odkręcić, a kilka nawet się rozsypało przy odkręcaniu dobrym, dopasowanym  kluczem Park Tool-a. Przed złożeniem koła chyba (to było dawno) gwinty smarowałem jakimś smarem łożyskowym (koło sam zaplotłem, a fachowiec dociągał i centrował).

Natomiast rozbierałem już kilka kół złożonych na aluminiowych nyplach CN Spoke, ale smarowanych przed złożeniem smarem miedziowym i nie było żadnych problemów. Spryskałem tylko nyple przed rozkręcaniem smarem penetrującym. Koła były po kilku latach użytkowania. Co więcej, nyple takie, pomimo pewnych śladów na powierzchni , gdzie stykały się z oczkami obręczy, użyłem ponownie do złożenia innego koła (w rowerze miejskim, tak w ramach eksperymentu) i normalnie dały się naciągnąć (wcześniej wypłukane w benzynie i ponownie nasmarowane smarem miedziowym). Teoretycznie smar miedziowy nie jest wskazany przy kontakcie stal-aluminium (korozja galwaniczna), ale w praktyce, w moim przypadku się sprawdził. Do gwintów w aluminium słyszałem o zaleceniach stosowania pasty ceramicznej, ale tej jeszcze nie próbowałem.

Jeśli chodzi o kleje do gwintów to też nie próbowałem, ale jakoś nie mam do tego przekonania. Przed odkręcaniem się nypli powinien chronić odpowiednio mocny naciąg, ale z tym czasem może być problem w niektórych kombinacjach obręczy i piast tylnych kół (po stronie NDS) i może wtedy warto zastosować jakiś słaby  klej do gwintów.

Dość popularny jest też gotowany olej lniany, który po zaschnięciu działa jak słaby klej, ale też nie mam własnych doświadczeń w tym temacie.

 

Przy aluminiowych nyplach (choć w sumie to chyba przy każdych) podstawą, zwłaszcza przy ostatecznym dociąganiu koła jest precyzyjny, dopasowany i wykonany z dobrej stali klucz. Ale chyba częściej obrabiają się niskiej jakości nyple mosiężne.

 

Trzeba jeszcze wspomnieć o dobraniu odpowiedniej długości szprych. Teoretycznie, nyple aluminiowe są bardziej narażone na pękanie, gdy szprycha nie wchodzi wystarczająco głęboko w główkę nypla, ale znów w praktyce mam jedno koło, w którym gwint ledwo chowa się w nyplu i nic złego się nie dzieje (już chyba z osiem lat używam w góralu z przodu, szprychy Sapim Laser, nyple alu CNSpoke, za krótkie dobrali mi w sklepie).

 

Dla ścisłości dodam, że wszystkie moje doświadczenia odnoszą się do kół o dużej liczbie szprych (32 na koło) i przy wadze kolarza 60-64 kg. 

 

P.S.

Dołączam zdjęcia.

Na pierwszym zdjęciu od lewej (wszystkie nyple aluminiowe): DT (nowy), CN (nowy), cztery kolejne to nyple CN z rozbiórki (kilka lat używania w tylnym kole, z podwójnie oczkowaną obręczą Rigida Chrina, montowane i rozbierane kluczem ParkTool (czarnym)).

Na drugim zdjęciu jeden z tych używanych nypli CN. Widać wyraźne ślady na główce w miejscu styku z oczkiem obręczy i tylko minimalne na płaszczyznach pod klucz.

DSCF2729J_qwraqqp.jpg

 

DSCF2734J_qwraqqr.jpg

 

Zwracam również uwagę na różnice konstrukcyjne pomiędzy DT a CN. W DT jest bardziej ostre przejście pomiędzy powierzchnią pod klucz a głównym trzonem nypla, a także główka ma nieco inny kształt i odrobinę mniejszą wysokość.

 


  • robo lubi to

#1418 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 24 styczeń 2019 - 23:14

Koła poskładane  :) 

 

Trochę długo to trwało od kupienia pierwszych komponentów, bo po drodze Święta, ferie (przestawienie się na narty w warsztacie), a .... i kontuzja mechanika do tego.

 

- piasty: Miche Primato Sintesi (pod camapagnolo),

- obręcze: DT Swiss R460 - przód 24H, tył 28H.

- szprychy: CnSpoke Mac 424 Aero

- nyple: CnSpoke alu - czarne

- klej do nypli SAPIM 5 ml

 

Zaplot: przód - słoneczko, tył - 3 krzyże.

Wagowo wyszło: 716 + 910 = 1626 g bez zacisków - ważone w serwisie.


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#1419 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 03 luty 2019 - 23:24

Jakiej szerokości opaskę zakładacie na popularną obręcz DT Swiss R460 (szer. wewn. 18mm) .

Przymierzyłem opaskę 18 mm (takie akurat mam), ale wydaje mi się, że po ułożeniu się w zagłębieniu obręczy może się przesunąć i odsłonić otwory.

Producent zaleca do tych obręczy opaskę tubeless o szer. 21 mm, ale opaski pod opony mają zazwyczaj 20 lub 22 mm - którą wybrać ?

 

 

 

 


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#1420 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 04 luty 2019 - 06:00

20 mm jest sprawdzona i dobra dla tej obręczy.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?




Dodaj odpowiedź