I ludzie też poruszają się samochodami. Też w miastach. Stąd w/w wniosek powinien być raczej sprecyzowany, jako priorytet ruchu pieszego, rowerów itd.
Większość komunikacji naszych miast to spadek PRLu. Wtedy to się może i sprawdzało, komunikacja samochodowa głównie publiczna, samochodów prywatnych tyle co nic, a jak nawet były to problemem było reglamentowane paliwo. Pomijam fakt, że i rowerzystów było jak na lekarstwo, ale w miastach było dość luźno i w miarę bezpiecznie, nawet jeśli nikt nie myślał o puszczaniu komunikacji samochodowej obwodnicami miasta, puszczało się to miastami. Po upadku komuny nastąpiło ściąganie czego się da z zachodu i ulice dość szybko zapychały się. Udrożnienie następowało poprzez zwiększanie przepustowości miejskich ulic, zamiast puszczania tego wokół i ograniczaniu ruchu w miastach. Tyle tylko, że to błędne koło, bo nie sposób robić autostrad w każdej zamieszkanej miejscowości, a nawet gdyby, to prędzej czy później zabrakłoby tak miejsc parkingowych jak i możliwości poruszania się w tłumie blaszaków.
Na szczęście ostatnio coraz częściej przy remontach ulic w miastach reorganizuje się komunikację tak, żeby służyła dla ludzi, tak pieszych, korzystających z komunikacji zbiorowej, czy indywidualnej w tym rowerowej, a komunikacja samochodami osobowymi owszem jest, ale nie jest traktowana priorytetowo. I to ma spory sens.
Ostatnio będąc w Gorzowie Wlkp. jadąc po niedawno wyremontowanej głównej ulicy Sikorskiego byłem zaskoczony - pasy rowerowe z wyprowadzeniem ich na przód przy skrzyżowaniu czyli zastosowanie śluz rowerowych. Na dodatek prędkość na tej szerokiej ulicy miasta jest (chyba w znacznej części) ograniczona do 30 km/h, zresztą po przebudowie nie da się tam jechać szybciej, stąd nawet nie ma potrzeby dodawać sygnalizacji świetlnej na przejściach dla pieszych poza głównymi skrzyżowaniami, bo ograniczona prędkość samochodów jest wystarczającym zabezpieczeniem dla pieszych.
Co do wytycznych projektowych planowania i wykonania dróg w miastach, w tym komunikacji rowerowej jest dość sporo informacji:
https://transport.um...t jednolity.pdf
https://rowery.um.wa...OWE_WOF_3_6.pdf
https://www.malopols..._rowerowych.pdf
https://www.poznan.p...ng=pl&id=297309
i tak dalej - problem tyko w tym, że powyższe można wprowadzać przy remontach ulic, czy budowaniu nowych. Ale na szczęście tak się dzieje.