RÓŻNICA między krzyżami a radialem to przede wszystkim sztywność koła w każdą stronę....Zaplecenie na krzyż daje możliwość pracy i obręczy i szprych na odchyły i przeciągnięcia poprzez naszą jazdę, przyśpieszenia i nierówności terenu gdzie szprycha jest dłuższa od promienia koła gdyż nie jest prostopadła do osi...Ma dużo większą tolerancję na odchyły i przekrzywienia ...aż do zerwania szprychy.......
Jeżeli rozpatrzymy zaplot na słoneczko - radial to sprawa ma się całkiem inaczej..
Tutaj nie ma już żadnej tolerancji na pracę szprych ponieważ zaplot jest najbardziej równoległy do osi a szprycha równa promieniowi....
W ten sposób zaplecione koło jest sztywniejsze i przejmuje wieksze i bardziej dynamiczne obciążenia na złamanie czy zerawnie szprychy .Koło zaplecione w radial ma miejszę tendencje do przekrzywień i jest tak mocne jak jego najsłabsza szprycha ...czytaj brak marginesu bezpieczeństwa na zerwanie .
To czy zapleciesz w krzyże czy w słoneczko powinno zależeć o terenu w jakim będą użytkowane koła i od wagi bikera..+ szprychy
JAREK.