Skocz do zawartości


Oświetlenie.Jakiego używacie?


2360 odpowiedzi w tym temacie

#861 System

System
  • Użytkownik
  • 643 postów
  • Skądz netu

Napisano 29 październik 2014 - 23:25

Raz jeszcze napiszę, że lekkie podświetlanie kierowców jest bardzo wskazane dla naszego bezpieczeństwa - jeżeli jeździmy w mieście, gdzie jest dużo rozproszonego światła - kierowcy nas wtedy rzeczywiście widzą!!

Dodam, że zazwyczaj kierowcy są uczuleni na podwójne światła (czyli samochód), a często pojedyncze światło roweru nie jest dość dobrze widoczne w ruchu ulicznym/osiedlowym przy rozproszonym świetle tła, więc lekkie oślepianie to nasze bezpieczeństwo.

 

Jeżdżę czasami po mieście z Sigmą Pavą (mała moc, jak na "dziś") - lampa posiada bdb odcięcie i z Solarforce L2P - zgadnijcie, kiedy mam mniej wymuszeń pierwszeństwa. :)



#862 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8632 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 29 październik 2014 - 23:35

Widoczność jest potrzebna. Oślepianie jest szkodliwe.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#863 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8622 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 30 październik 2014 - 10:47

Problem rozwiązuje dobra lampa pozycyjna jako dodatek do oświetlenia szosy. Oczywiście nie może być to jakieś maleństwo z jedną diodką (nawet mrugającą), bo tego po prostu nie widać. Pozycja ma być wyraźnie oznaczona, ale nie może oślepiać. A że jest to dodatkowa lampka? No cóż, bezpieczniej - nawet jak główna padnie, to w całkowitej ciemności jechać nie będziemy ;-).


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#864 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8622 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 01 listopad 2014 - 18:30

Coś mi chodzi po głowie... Może się sprężę i wreszcie skończę ten mój usportowiony rower turystyczny (czy też na odwrót ;-) - rama Giant SCR (poprzednik Defy), Sram Rival, nieco szersze opony, możliwość zainstalowania błotników i bagażników) no i tak sobie myślę, czy nie dorzucić do niego jakiejś solidnej lampki przeznaczonej co prawda do zasilania dynamem (którego nie przewiduję) i zasilania jej baterią akumulatorów (przymocowanych do sztycy/siodełka). No i teraz pytanie do @mikroos'a: widzę, że sprzedajesz Axa Basta 70 luxx (dwa modele - różnią się chyba czujnikiem zmierzchowym i kondensatorem postojowym?), jak ma się ich światło do światła philipsa? Widzę, że rozkręcenie ich jest dość proste, no i pytanko co tam jest w środku? Jaka dioda (oprócz tego, że "niezwykle jasna" :-P ), jaki driver i czy podniesienie napięcia zasilania o 1,5V w stosunku do nominalnego 6V jest możliwe (jeśli driver stałoprądowy to pewno tak, na upartego można zrobić stabilizator napięcia na 6V), ewentualnie jaka byłaby potencjalna użyteczność do modowania z wykorzystaniem obudowy i (co najważniejsze) reflektora?

Jakie są ich wymiary? Sposób montażu - da się przykręcić pod hamulec szosowy (czy też trzeba wymieniać śrubę na dłuższą)? Ewentualnie alternatywny sposób montażu?

 

Dużym plusem w/w rozwiązania byłaby możliwość zasilania trójnikiem dodatkowej lampy do światła "drogowego" - jeden pstryk i świeci tylko światło mijania, pstryk i dodatkowe doświetlenie lampą dalekiego zasięgu ;-).

 

Tak jeszcze myślałem o lampkach typu

160__LUMOTEC_Eyc__Groessenvergleich.jpg

LUMOTEC IQ2 Eyc w cenie (producenta) 50 euro. Rozkład światła całkiem niezły, 50 luxów. No ale po co przepłacać, tym bardziej, że trzeba byłoby z DE ściągać.

 

Z tego co zauważyłem, większość tego typu lampek ma leda na górze, dzięki czemu nie świeci on bezpośrednio, a tylko światłem odbitym, ukierunkowanym:

59818a26e6.jpg

Jak widać powyżej, led na środku zawsze będzie trochę walił poza głównym strumieniem świetlnym (dlatego żarówki swiateł mijania na mają zawsze od góry osłonkę).

 

Ale porównując strumienie świetlne poszczególnych lampek umieszczone przez producenta (Bush &...), to jednak różnica pomiędzy 50, a 70 lux jest widoczna. Dlatego zastanawiam się nad porównaniem lampek AXA do Philipsa.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#865 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8632 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 02 listopad 2014 - 16:08

@prozor

Przy tej skali różnica jasności na poziomie 10 luksów jest praktycznie niezauważalna, za to jakość wiązki jest niestety nieco gorsza niż w Philipsie: http://www.baslerbik...uxx70 70Lux.jpg

O elektronikę mnie nie pytaj :D Natomiast możliwości podkręcania na pewno są spore, jako że na ostrym zjeździe napięcie na wyjściu z dynama może wynosić nawet ok. 9 woltów (dane od Klienta, podobno napięcie zostało zmierzone przez niego osobiście, podaję tak jak sam usłyszałem). Z kolei Philips ma tę niewątpliwą zaletę, że będzie pracował nawet przy 4,8 V, jako że w zestawie są akumulatory o napięciu 1,2 V. Nie wiem natomiast, czy we wnętrzu lampki Luxx nie ma jakiegoś stabilizatora czy czegokolwiek innego, co ograniczałoby napięcie docierające do drivera i diody.

Mocowanie do osi hamulca szosowego nie powinno stanowić żadnego problemu. Natomiast możesz wówczas potrzebować dłuższej o jakieś 3 mm nakrętki.

Jeszcze mała uwaga w kwestii dostępnych wersji: oprócz Luxx jest jeszcze Luxx Plus, która ma dodatkowo wyjście ładowarki USB oraz dwie dodatkowe diody aktywujące się podczas jazdy z małą prędkością i doświetlające drogę zaraz przed rowerem (oczywiście kosztem minimalnego pogorszenia jasności głównej wiązki).


Lampkę Eyc mogę dla Ciebie sprowadzić, i to w całkiem niezłej cenie - gdybyś był zainteresowany, pisz PW :)

Przypominam też o jeszcze jednej ciekawej propozycji, czyli Philipsie Saferide 60 zasilanym z dynama. Jeszcze jedna opcja to Philips na baterie, ale podłączony do dynama - po drodze potrzebowałbyś jeszcze tylko zainstalować jakiś element ograniczający napięcie do 6 V, bo wersja bateryjna na 99% nie ma takiego elementu.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#866 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 02 listopad 2014 - 19:47

A co sądzicie o zastosowaniu jako lampki tylnej, takiej z panelem LED ?

- tu przykład: http://www.mactronic..._35_lm/811.html

 

Bardziej oczojebne od lampek w stylu Bright Eye, czy WALLe ?

Widziałem na Targach, zrobiły na mnie wrażenie, ale to było w warunkach dziennych.


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#867 mazinello

mazinello
  • Użytkownik
  • 28 postów
  • SkądKraków

Napisano 15 listopad 2014 - 17:43

Jakie polecicie lampki (lub z jakich korzystacie) by jeździć w dzień w zgodzie z naszymi przepisami. Nie zamierzam jeździć w nocy, więc szukam czegoś małego, dobrze pasującego do szosówki. Do tej pory zainteresowałem się kompletem Cateye http://www.cateye.co...ail/SL-LD130-F/ oraz Tacx Lumos montowanymi do kierownicy. 



#868 tomaszt81

tomaszt81
  • Użytkownik
  • 17 postów

Napisano 15 listopad 2014 - 18:03

W trekingu mam cataya, w szosie mam Mactronic i świeci lepiej. Na tył mam Walle http://allegro.pl/la...4725092320.html a na przód mam http://allegro.pl/la...4735461845.html Bardzo fajny, lekki mały zestaw. Jest się dobrze widocznym :)



#869 tomaszt81

tomaszt81
  • Użytkownik
  • 17 postów

Napisano 15 listopad 2014 - 18:03

W trekingu mam cataya, w szosie mam Mactronic i świeci lepiej. Na tył mam Walle http://allegro.pl/la...4725092320.html a na przód mam http://allegro.pl/la...4735461845.html Bardzo fajny, lekki mały zestaw. Jest się dobrze widocznym :)



#870 tomaszt81

tomaszt81
  • Użytkownik
  • 17 postów

Napisano 15 listopad 2014 - 18:03

W trekingu mam cataya, w szosie mam Mactronic i świeci lepiej. Na tył mam Walle http://allegro.pl/la...4725092320.html a na przód mam http://allegro.pl/la...4735461845.html Bardzo fajny, lekki mały zestaw. Jest się dobrze widocznym :)



#871 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8632 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 15 listopad 2014 - 18:07

w zgodzie z naszymi przepisami

W zgodzie z naszymi przepisami rowerzysta nie ma obowiązku jeździć w ciągu dnia z oświetleniem.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#872 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 15 listopad 2014 - 18:25

Oczywiście, jadąc rowerem, za dnia nie trzeba włączać oświetlenia (taki obowiązek mają pojazdy silnikowe) - ale zgodnie z przepisami,  rower ma być wyposażony w oświetlenie przednie i tylne oraz z tyłu w czerwony odblask kształtu innego niż trójkątny - tak to jakoś szło  :-D

 

Ja, żeby być w zgodzie z przepisami, szosówki wyposażyłem w małe gumowe gówienka z dwiema diodami White/Tail Bright Flex firmy TORCH - kiedyś to były tylko takie i Knoga, teraz pełno podobnej konstrukcji chińczyków za kilka złotych. To jest na wyposażeniu, a jak zamierzam jechać po ciemku to na przód zakładam MacTronic SCREAM. Odblasku nie mam - ale zamierzam ponaklejać folię odblaskową.


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#873 mazinello

mazinello
  • Użytkownik
  • 28 postów
  • SkądKraków

Napisano 15 listopad 2014 - 18:35

No tak, nie chodziło mi o jazdę z włączonym oświetleniem tylko o wyposażenie roweru. Szukam lampek, które służyłyby jako odblaski a także przydawały by się np. we mgle. tomaszt81, jak widziałem zdjęcia walle na stronach sklepów to myślałem że to jest duże, a tu widzę że całkiem dobrze się prezentuje na sztycy



#874 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 15 listopad 2014 - 18:40

Do tej pory zainteresowałem się kompletem Cateye http://www.cateye.co...ail/SL-LD130-F/ oraz Tacx Lumos montowanymi do kierownicy. 

Lepszy będzie chyba Tacx, bo  jak policjant zapyta: "Czy pana rower ma w ogóle jakieś oświetlenie?" to co odpowiesz? Nima ? ;-) .



#875 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 15 listopad 2014 - 18:48

W mojej okolicy trwa nagonka i sypią mandaty pieszym bez odblasków - już kilka razy byłem świadkiem, jak radiowóz "po pościgu"  z włączonymi kogutami zatrzymał pieszego  :-D .


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#876 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8632 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 15 listopad 2014 - 18:48

@robo - wg aktualnych regulacji nie masz obowiązku posiadania oświetlenia, kiedy nie musi ono być włączone. Tak było, ale już nie jest.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#877 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 15 listopad 2014 - 19:05

Ja pierdziu - toż już ponad rok niepotrzebnie wożę lampki na szosówkach  :-D - dlaczego takie rzeczy nie są nagłaśniane ja się pytam ?


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#878 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8622 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 16 listopad 2014 - 12:25

Bo to Twoim obowiązkiem jest znać przepisy. Inna sprawa, że wg przepisów KAŻDY rower powinien mieć odblask tylny, a konia z rzędem temu, kto ma taki w szosowce (no, ja mam lampke tylna z odblaskiem, nawet działającym).

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#879 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 16 listopad 2014 - 12:49

Wiem, wiem, ale dalej jest, że rower ma być wyposażony w światełka, tylko oświetlenie może być zdemontowane, jeśli kierujący nie jest zobowiązany go używać w czasie jazdy (czyli na rowerze w dzień i przy normalnej przejrzystości powietrza). Dlatego też nie biegnę odpinać tych lampeczek, bo co, jak nas zaskoczy "zła przejrzystość powietrza" ? A jest to jak wiadomo termin, który patrol może zinterpretować odmiennie od kierującego  :-D

 

A z tą folią odblaskową to schodzi mi już któryś sezon i dalej się zastanawiam, gdzie najlepiej ją przykleić: sztyca ? - chyba za wysoko; rurki tylnego trójkąta ? - nie wiem czy spełni swoją rolę, bo będzie na pochyłej powierzchni.

 

 


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#880 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8632 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 16 listopad 2014 - 12:55

Zawsze możesz nakleić odblaskową folię na zaślepki owijki :)

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?




Dodaj odpowiedź