Skocz do zawartości


Oświetlenie.Jakiego używacie?


2346 odpowiedzi w tym temacie

#841 pangumas

pangumas
  • Użytkownik
  • 1530 postów
  • SkądSK

Napisano 29 wrzesień 2014 - 14:43

Wymienić się da na kolimatory :)

Na swiatelka.pl już tą lampkę modyfikują jak mogą.

 

Tutaj z założonym jednym kolimatorem.

IMG_5249ab186b0f38827.jpg

 

Mam tylko nadzieję, że moja lampka to oryginalny SolarStorm, bo robią podróby :)

Zrobię jej test 30-to minutowy na najwyższym trybie i zobaczę jak z grzaniem wychodzi.



#842 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8617 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 29 wrzesień 2014 - 20:15

SolarStorm - znaczy się słoneczna burza ;-) - taki sam oryginał jak cała masa innej chińszczyzny. Serio - podzespoły 100% te same, tylko MCHR (małe chińskie rączki) inne i dlatego każda manufaktura składająca oznakowuje swoim znakiem "firmowym".

Jak będziesz robił test, to zrób nie tyle 30 minutowy, co do rozładowania na pełnej mocy z rejestracją czasu pracy.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#843 pangumas

pangumas
  • Użytkownik
  • 1530 postów
  • SkądSK

Napisano 01 październik 2014 - 19:01

Dziś dotarły zamówione kolimatory i od razu wymieniłem. Wymiana dziecinnie prosta, jedynie zostawiłem szkła z gumami, chyba są wodoszczelne ;)

Zrobiłem jeszcze test grzania 10-cio minutowy na max mocy i lampka nagrzewa się, ale można ją wziąć w ręce (nie poparzymy się).

Jutro zrobię test w terenie na maxie i zobaczę ile wytrzyma aku i jak mocno się nagrzeje w lesie.

 

Założone kolimatory: z prawej LXM-REC RECTANGULAR ±18.5° x ±14° , z lewej LXM-M Medium ±15°
kol1.jpg

 

Zamówiłem jeszcze dodatkowy zestaw aku 8.4V 6400 mAh 18650.



#844 pangumas

pangumas
  • Użytkownik
  • 1530 postów
  • SkądSK

Napisano 02 październik 2014 - 20:30

Dziś przeprowadziłem test. Jeździłem koło godziny z włączoną lampką na maksymalnej mocy. Kolimatory ładnie rozkładają światło. Nie ma ciemnych obszarów pod kierownicą i widać drogę jak na dłoni. Mogłem zamówić dwa takie same kolimatory LXM-REC RECTANGULAR ±18.5° x ±14. Ten mam zamontowany z prawej i przynajmniej widzę kawałek lasu i czy coś się czai do wyskoczenia na drogę.

 

Obudowa lampki przez cały test była zimna, nic się nie zgrzała. Temperatura na dworze wahała się od 13 do 15 stopni.

Można z nią spokojnie śmigać po lesie, ale muszę się jeszcze przyzwyczaić ;)



#845 System

System
  • Użytkownik
  • 643 postów
  • Skądz netu

Napisano 02 październik 2014 - 22:42

Podczas jazdy, nawet w lecie nie przegrzejesz jej w trybie max.

 

 



#846 pangumas

pangumas
  • Użytkownik
  • 1530 postów
  • SkądSK

Napisano 03 październik 2014 - 09:43

Dziś zrobiłem drugi test. Na maksymalnej mocy aku wytrzymało 1g:24min.

Jak dostanę drugie aku z DX o pojemności 6400 mAh to też przetestuję ile wytrzyma.

 

System dzięki za info, ale lampkę kupiłem głównie na okres wiosna/jesień/zima. W lecie raczej jej nie przewiduje używać ;)



#847 Michal1906

Michal1906
  • Użytkownik
  • 656 postów

Napisano 03 październik 2014 - 10:38

Witam, otóż wczoraj cały dzień i pół nocy poświęciłem na czytanie które przednie światełko kupić do mojego rowerka i ostatecznie zdecydowałem się na latarkę EDC X1 od Grega. Chciałbym tylko żebyście mi teraz pomogli dobrać jakiś zgrabny uchwyt na kiere pod tą latarkę, pomożecie? :) Absolutnie nic mi nie wpada w oko. Latarka ma średnice 24mm. Z góry piękne dzięki za pomoc.

#848 Daniel_105

Daniel_105
  • Użytkownik
  • 185 postów

Napisano 03 październik 2014 - 13:03

Skoro po 10 min lampka robi się ledwo ciepła to znaczy że całe ciepło z diod zostaje w środku lampy. W takim wypadku nie ma znaczenia czy jedziesz czy stoisz a diody przy takiej temperaturze nie po pracują długo. Ja widocznie trafiłem na inną partie tych lampek bo moja w pomieszczeniu ciepła jest po minucie gorąca po ok 3. dalej nie próbowałem, ale przy 10 stopniach na dworze , w czasie jazdy, swiecac na 100 była ciepła.
  • Senninho lubi to

#849 Henry

Henry
  • Użytkownik
  • 94 postów
  • SkądSiemianowice Śląskie

Napisano 06 październik 2014 - 17:25

Używa ktoś lampki Blackburn Voyager 3.3. Jakieś opinie, wrażenia?

#850 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8617 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 25 październik 2014 - 22:53

W związku ze zmianą czasu i koniecznością zapewnienia dobrego oświetlenia, wygrzebałem z szuflady moją FandyFire. Akumulator oczywiście do naładowania, ale również zmodyfikowałem prowizorkę dostosowania do szosowego wykorzystania lampki. Czyli odcięcia górnej połowy strumienia świetlnego, poprzednio było "na szybko" czyli folia aluminiowa przyklejona taśmą na wysokości połowy kolimatora.

Aktualnie wygląda to tak:

DSC_0070.jpg

 

(pomijając koci włos po lewej stronie ;-))

Wystarczyło odkręcić dwie śrubki, wycisnąć kolimatorki, owinąć każdy do połowy folią alu i wcisnąć z powrotem na miejsce, dociskając plastykowym pierścieniem. Po wciśnięciu usunąć nadmiar folii. Dość łatwe, najtrudniejsze chyba wciśnięcie tak aby soczewka z odcięciem była równo w poziomie.

 

Przypomnę, że na szosie niczego nie tracimy odcinając to co świeci w górę - to co świeci w dół od osi symetrii soczewek oświetla asfalt, to co w górę oświetla korony drzew i... oślepia!

 

Nie zrobiłem zdjęcia rozkładu światła, ale nie jest to idealne odcięcie na połowie: świeci co prawda dół, ale z uwagi na "dziury" na środku soczewek w tym miejscu światło świeci również nieco w górę. Minus to że na maksymalnym trybie (100% - ale używanie tego trybu na szosie raczej nie ma sensu, dużo prądu zżera) światło w środku jest na tyle mocne, że może oślepiać (choć różnica z folią i bez jest ogromna! po prostu soczewki są baaaardzo jasne), a na pewno gapienie się w lampkę do przyjemności nie należy - coś jak gapienie się w ksenony, nawet w dobrze ustawione nie warto się bezpośrednio patrzeć, w trybach niższych problemu nie ma: o ile 50% jest mocny i optymalny na szosę, na upartego można się gapić w lampkę (warunek - zamontowanie tak, żeby nie świeciła w górę, tylko normalnie na szosę), to najsłabszy tryb jest dobry na miasto i praktycznie absolutnie nie oślepiający nikogo, nawet przez przypadek (no chyba, że skieruje się światło w górę).

 

Modyfikacja soczewek to dosłownie parę minut roboty i kawałek folii aluminiowej.

 

W tego typu lampkach kolimatory działają jak soczewki rozpraszające, dające (w miarę) stały rozbieżny strumień świetlny. Dla przypomnienia, tak działa soczewka rozpraszająca:

fiz_soczewka2.jpg

 

No i teraz zakrywając górną połowę (od góry do środka soczewki) uzyskamy strumień światła świecący od połowy w dół. Czyli jedyny akceptowalny w typowych zastosowaniach szosowych, z grubsza odpowiadających samochodowym światłom mijania (odpowiednik świateł mijania stosowanego w USA, europejskie mają kształtowanie strumienia w stronę pobocza). Patrząc bezpośrednio w soczewkę, ale mając oczy powyżej połowy soczewki i nie świecącej w górę, nie będziemy oślepieni emitowanym światłem, choć jasność soczewki będzie na tyle duża, że bezpośrednie patrzenie na nią nie będzie zbyt komfortowe (jak patrzenie na ksenonowe światła mijania też do przyjemności nie należy).

 

Warto zrobić tego typu modyfikację, jeśli chcecie poruszać się po drogach publicznych - nawet znacznie słabsze lampki bardzo mocno walą po oczach - niedawno przekonałem się wracając wieczorem - z naprzeciwka jechała grupka, między innymi jeden z rowerów był wyposażony w jakąś diodową lampkę choć dość słabo oświetlającą drogę, za to skutecznie oślepiającą tych z naprzeciwka (mnie również).

 

Wady w/w modyfikacji? Zastosowanie w terenie, tam warto mieć cały strumień światła, również ten który oświetla korony drzew - właśnie po to, żeby w porę zauważyć gałęzie i krzaki. Teoretycznie można przed wyjazdem w teren usuwać folię aluminiową z soczewek, ale komu by się chciało? Ewentualnie dodatek lampy czołowej wyeliminuje tą niedogodność. Albo druga lampka tym razem właśnie bez ograniczenia emisji światła z zasilaniem z tego samego akumulatora (kabel zasilający z trójnikiem).

 

Modyfikacja lampek z odbłyśnikiem reflektorowym jest również możliwa - można albo spróbować zakleić dół (tak - tym razem dół lampy do środka) albo wzorem reflektorów samochodowych (ksenonowych z projektorem) najlepiej po prostu wyciąć połowę reflektora - żeby było jasne: tym razem nie górną, ale dolną część, góra pozostaje, bo odbija promienie świetlne w dół. Tylko jak taki odbłyśnik będzie się trzymał w lampce...

No i problem w tym, że odbłyśniki reflektorowe dają na ogół zbyt skupione światło w środku i słabe doświetlenie  i nie zapewniają tak dobrego rozkładu światła jak soczewki kolimatorów (nie mylić z lampkami z soczewką projektorową! tej nie polecam!) i dlatego takich lamp nie polecam, no chyba, że po ewentualnej wymianie odbłyśników na kolimatory (o ile się da to zrobić).

 

Szczegóły techniczne już wcześniej opisywałem, ale przypominam, bo chyba raczej ci, którzy zaglądają do starych wpisów, to raczej ich można policzyć na palcach dłoni drwala po wypadku z piłą motorową :-).

 


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#851 jark

jark
  • Użytkownik
  • 276 postów
  • Skąd:)

Napisano 26 październik 2014 - 07:32

W związku ze zmianą czasu ....

 

hmm ... tylko po co ?

wystarczy lampkę ciut opuścić w dół i efekt ten sam

a nawet lepszy , bo mamy do dyspozycji całe produkowane światełko :)

... lampka oślepia innych tylko wtedy, gdy dioda jest skierowana wprost w ich oczy

inaczej daje ona normalny efekt , jak każde inne oświetlenie ...

 

bezpiecznej jazdy

jarek



#852 Henry

Henry
  • Użytkownik
  • 94 postów
  • SkądSiemianowice Śląskie

Napisano 26 październik 2014 - 08:35

Kupiłem niedawno Solar Storm x2. Lampkę mam zamocowaną pod kierownicą i skierowaną lekko w dół. Nic nie oślepia, ani mnie ani innych.

#853 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 2023 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 26 październik 2014 - 10:26

Przy mocnych lampach, skierowanie takiej w dół na pełnej mocy daje niezbyt przyjemny efekt, w postaci bardzo jasnej plamy światła tuż przed rowerem, która może nas samych lekko oślepiać. Tracimy do tego dużo zasięgu.
Mając taką jasną plamę przed rowerem, ciężej nam dostrzec to co znajduje się dalej. Wzrok przystosowuje się do tej plamy, przez co otoczenie może wydawać się dużo ciemniejsze - mniej widoczne.


53865785563_3dfc4288d2_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 53650540372_5d02396ecc_o.png


#854 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8617 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 26 październik 2014 - 17:56

Dokładnie - co innego odcięcie, co innego skierowanie strumienia światła w dół - w tym drugim przypadku efekt będzie taki jak opisał Piotr, na dodatek i tak część światła będzie świecić na tyle wysoko, że nie uniknie się oślepiania. No chyba, że światło będzie skierowane wprost pod koło  :-P, ale to totalnie bez sensu - fizycznie należałoby uzyskać efekt skierowania promieni świetlnych poniżej poziomu oczu kierowców. Teoretycznie przy soczewkach/kolimatorach jest to dość łatwe do obliczenia/oszacowania: np. kolimator 15 stopni, opuszczenie o te 15* w dół powinno dać efekt równoległego i w dół na szosę, ale żeby nie oślepiać to należy opuścić jeszcze o co najmniej kilka stopni w dół - w praktyce należałoby opuścić lampkę o jakieś minimum 30*, a to da efekt świecenia głównie pod koła, no może parę metrów dalej. Dla pieszego może być, ale na szosę poruszającą się dość szybko zdecydowanie nie - będzie właśnie o te 15* za duży kąt (tak orientacyjnie, może być, że i więcej...).

Przy odcięciu - tak jak przy samochodowych/motocyklowych światłach mijania uzyskujemy efekt równomiernego oświetlenia drogi na odległość wystarczającą do komfortowej jazdy - przynajmniej przy kolimatorach, przy reflektorach jest nieco gorzej z uwagi na gorszą charakterystykę strumienia światła (plama w środku, słabe oświetlenie boków).

 

 

Kupiłem niedawno Solar Storm x2. Lampkę mam zamocowaną pod kierownicą i skierowaną lekko w dół. Nic nie oślepia, ani mnie ani innych.

 

A co Ciebie może oślepiać? No chyba, że w lustro świecisz... Zamień się z kierowcą na pojazdy i sprawdź. Ewentualnie postaw rower w ciemności i odejdź na kilkadziesiąt metrów, albo niech ktoś jedzie w Twoim kierunku, wtedy zobaczysz efekt. A zresztą - jadąc w całkowitej ciemności z pewnością będziesz widział oświetlone drzewa (budynki itp.), to oświetlenie powyżej poziomu oczu kierowcy oślepia.

Fizyki nie oszukasz, lekkie skierowanie w dół niewiele daje - i tak trzeba skierować strumień światła lekko w dół, ale część świeci w górę, a w tym SS jest reflektor, to nie ma możliwości, żeby nie świeciło w górę, wmawianie sobie, że nie oślepia nie jest mądre - wszystkie mocne reflektory latarkowe oślepiają - no chyba, że dodasz daszek odcinający (jak to jeden z kolegów tu pokazał - działa to nawet dość skutecznie). Uzyskanie reflektora latarkowego kształtującego strumień świetlny taki jak dla świateł mijania nie jest proste, a dla rozmiarów które są najczęściej stosowane - rzędu 2 cm - praktycznie jest to niemożliwe. Popatrz jak wyglądają lampy rowerowe spełniające niemieckie normy StVZO oświetlenia drogowego np. Philips Safe Ride 80:

SafeRide-80-on-bars.jpg

Jak to działa?

stvzo-300x210.jpg

Jak popatrzysz uważniej, to dopiero skierowanie tej górnej linii poniżej wzroku kierowcy uniemożliwi oślepianie. A jak bardzo trzeba obniżyć? Bardzo!

 

A jeszcze dosadniej, cytując za light-test.info:

rozklad_swiatla.gif

Lampka zgodna ze StVZO będzie miała rozkład światła podobny do tego na pierwszym obrazku.

Lampa niezgodna ze StVZO, chociaż dobrze ustawiona będzie już świeciła po oczach jadącym z naprzeciwka rowerzystom (przykład 2). Lampa niezgodna i źle ustawiona będzie najzwyczajniej razić po oczach i pompkę takiemu rowerzyście w koła, co jedzie z naprzeciwka.

 

Tak więc nawet jeśli ustawisz tak jak na rysunku 2, to i tak będziesz oślepiał. Jeśli opuścisz lampkę "tyko trochę" (bo świeci na kilkaset metrów i chcesz widzieć daaaaleko), to będziesz wypalał siatkówkę jadących z naprzeciwka.

 

Dalej light-test.info

Teoria i praktyka.

Lampki zgodnie ze StVZO są zwykle dokładnie oznaczone na opakowaniu, a rozkład ich światła jest tak charakterystyczny, że trudno je pomylić z innymi, np. Philips Saferide 80:

philips_saferide_80_lux_high.jpg

 

Uzyskanie tego typu strumienia świetlnego poprzez zwykłe skierowanie lampki w dół, jest po prostu niemożliwe!

 

Weźmy na przykład Bocialarkę 4.0 i Magicshine MJ-808 (w trybie high):

bocialarka_4__mid2_magicshine_high.jpg

Widać różnicę pomiędzy kolimatorem (3x), a reflektorem? Widać. Ale oświetla nie tylko ta centralna plama, również obszar poza nią jest też efektem bezpośredniej emisji światła, choć część jest światłem odbitym (ale część!). 

Jak to świeci na drogę?

bocialarka_4_magicshine_high_out.jpg

 

Jak widać bocia (3x kolimator o całościowym kącie 24*, czyli dość dużo) i emisji "tylko" 800 lumenów oświetla ładnie i równomiernie prawie całą szerokość oświetlonej drogi. MJ-808 za to wali plamę po środku i oświetla przy okazji dość szeroko dookoła - to dookoła należy rozumieć nie tylko na boki, ale również W GÓRĘ. Czyli żeby nie oślepiać, to to co widać po bokach poza główną plamą światła należałoby albo odciąć, albo tak przesunąć lampkę w dół, żeby ten krańcowy strumień światła padał poniżej oczu kierowców. NIE DA SIĘ TEGO ZROBIĆ. No chyba, że ktoś będzie sobie świecił na koło.

Widać to chyba nawet lepiej na połowie mocy świecenia lampek:

bocialarka_4__mid1_magicshine_high_out.j

 

O ile kolimatory oświetlają dość szeroko (i koronki drzew też), to jednak jest jakaś granica emisji światła, czyli na dobrą sprawę można tego typu lampkę skierować dość mocno w dół i może nie oślepiać. Ale już zdjęcie po prawej potwierdza wadę lamp reflektorowych. Co z tego, że świeci słabiej, jak wali plamę na środku (to jest naprawdę męczące) i szeroko dookoła - tak na oko minimum 60* (jak nie więcej). O tyle trzeba byłoby opuścić w dół, żeby ograniczyć oślepianie. Wyobrażacie sobie opuszczenie lampy o 60* od poziomu w dół? Ja nie.

No i teraz wyobraźcie sobie ograniczenie od góry strumienia świetlnego - przykryć ręką, kawałkiem blaszki (daszek) itp. tak, żeby odciąć światło od góry. Dużo się traci? No właśnie, że nic, na dodatek daszek jeszcze doświetla drogę tym co do tej pory świeciło w górę i dzięki temu można ograniczyć zużycie prądu, bo do oświetlenia wystarczy niższy tryb świecenia lampki. Przy zakryciu góry kolimatorów efektu doświetlenia nie ma (no nie do końca, częściowo światło odbija się od folii aluminiowej i wydostaje się na zewnątrz odkrytą częścią soczewki, choć straty są), ale przede wszystkim eliminuje się to co świeciło w górę i doświetlało korony drzew.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#855 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 2023 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 27 październik 2014 - 12:30

Kiedyś robiłem test, sam dla siebie. Jak może niektórzy wiedzą ja korzystam z daszku. Banalne do zrobienia, łatwe w zamontowaniu, tanie i skuteczne.

Tak to wygląda:
20130210182355.jpg

Kawałek znalezionej rurki kanalizacyjnej jako obejma (spasowała idealnie). Sam daszek to wycięta butelka po wodzie, na niej od spodu folia aluminiowa, a na wierzchu trochę papieru i naklejka odblaskowa bo akurat taka się pałętała po pokoju :)


Ustawiłem aparat na wysokości oczu człowieka kilkanaście metrów przed rowerem. Oba zdjęcia na takich samych ustawieniach!

1. Lampa z daszkiem:

5krotkie_przod.jpg


2. i lampa bez daszku:

6dlugie_przod.jpg


Jeśli w połowie tygodnia będzie pogoda to zrobię pełny test oświetlenia.


53865785563_3dfc4288d2_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 53650540372_5d02396ecc_o.png


#856 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8617 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 27 październik 2014 - 13:03

No właśnie - dwa zdjęcia bez strzępienia języka ;-) i wszystko powinno być jasne. Takiego efektu nie uzyska się skierowując latarkę/lampkę "nieco" w dół. Nigdy. I żeby nie było wątpliwości - na drugim zdjęciu lampka wcale nie świeci jaśniej, choć trawa zdaje się bardziej oświetlona. Wręcz przeciwnie, prawda?

 


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#857 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8631 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 27 październik 2014 - 13:28

Zauważyłem jedną ciekawą rzecz dotyczącą lampek z normą StVZO.

Otóż mój Philips (mam SafeRide 80, dokładnie takiego jak wskazał @prozor) wytwarza zaledwie 235 lumenów światła, za to na drogę pada wiązka o jasności aż 80 luksów. Dla porównania: Moon XP-500 (jedna z niewielu "chińskich lampek", które faktycznie są mierzone przez producenta, a nie "kto da więcej" w ofercie na eBayu) wytwarza 500 lumenów (czyli de facto zużywa więcej energii), za to na drogę pada... 30 luksów (w dodatku wiązka nie jest w żaden rozsądny sposób ukształtowana). 30 luksów to tyle, ile SafeRide osiąga w trybie ekonomicznym, pozwalającym korzystać z lampki przez realne 6-8 godzin.

Naturalnie Philips jest przy tym wyposażony w odcięcie, więc nie ma mowy o oślepianiu innych na drodze.

Co więcej, z SafeRide NIGDY nie miałem problemów z przegrzewaniem się - przez cały czas pozostaje po prostu chłodna. Z kolei kiedy słyszę o chińskich lampkach (tu akurat, z tego co wiem, Moon spisuje się dobrze), które wymagają poruszania się aby były w stanie się schłodzić, ogarnia mnie lekkie przerażenie.

Wniosek? You get what you pay for.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#858 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8617 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 27 październik 2014 - 22:31

No nie do końca wniosek słuszny ;-).

Przede wszystkim masz zupełną rację wykazując jak mało światła pada na drogę przy standardowej bądź co bądź konstrukcji latarki.

 

Właściwie dobrze, że podałeś przykład tej latarki rowerowej - rozkład światła xp-500 wygląda tak:

s2mrl.jpg

 

Jak widać, całkowity kąt świecenia to 100 stopni, kąt spotu (czyli tej mocnej plamy światła) to 19 stopni. Na dobrą sprawę dla kolimatorów optymalny kąt jest jeszcze mniejszy i wynosi około 15*, ale te 19*

Lampka świecąc na 10 m ma średnicę plamy światła 3,3m (i 30 luksów) ale świeci dookoła na 24 metry! I to przy kolimatorze! Już samo to powinno uzmysłowić, że nie da się odciąć strumienia świetlnego tylko poprzez pochylenie lampki na dół. Oczywiście w tym przypadku światła poza strumieniem głównym może nie jest tak dużo, ale jest i trzeba zrobić wszystko, żeby go ograniczyć, odciąć, lub skierować we właściwą stronę.

 

Philips ma przede wszystkim bardzo dobrze ukształtowane zwierciadło, kosztuje więcej, ale jest wzorcową lampką rowerową.

 

Jest jednak jedno ALE - te 80 luksów gdzie będzie mierzone? Bo w slogan reklamowy, że jest to równomierny strumień światła, to nie uwierzę, zresztą popatrzmy na to co możemy uzyskać od producenta:

 

philips_saferide_80_lux_distance.jpg

 

Jak widać zasięg światła jest na 60 m, ale czy to oznacza, że te 80 luksów jest i tuż przy lampce i na tych 60m?

Nie, ale jeśli nawet przyjmiemy, że jest to ta pierwsza plamka do niecałych 10m to i tak jest 3x lepiej niż w moon! Jak możemy sobie poczytać o tych lampkach na light-test.info, to faktycznie 80 luksów jest w odległości 10 metrów. Można? No, można...

 

Dla porównania jeszcze jak świeci philips:

philips_saferide_80_lux_high.jpg

mactronic_noise_300_high.jpg

a to powyżej to noise 300 - jak widać słabsza od moon'a, światła daje porównywalną ilość z philipsem. Czyli z tymi luksami też nie do końca tak jest. Inna sprawa, że porównując rozkład światła (i to, że w noise sporo leci w kosmos...) to lepsza jest lampka philipsa.

 

Wady też niestety ma, przede wszystkim ogniwa zasilające - akumulatorki AA nie są najlepszym rozwiązaniem. Szerokość wiązki światła też - 50 stopni to za dużo jak na zastosowania szosowe, do roweru miejskiego i owszem może być.

 

Nawet modowanie lampek chińskich opiera się na wymianie ledów, optyki (kolimator o optymalnym kącie świecenia), źródeł prądu, ale chyba nigdy na dobraniu odpowiedniego reflektora, bo z tymi jest po prostu posucha. Chińczycy chyba nie produkują dobrych reflektorów pod niemiecką normę, za to zalewają rynek tanimi lampkami, niektóre nawet całkiem przyzwoite konstrukcyjnie, ale... nie na drogę publiczną. Problem w tym, że Polacy kupują taką lampkę, wrzucą tryb maksymalny i oślepiając wszystkich po drodze, cieszą się, że mają dobrze oświetloną szosę/drogę rowerową itp. tłumacząc sobie, że nie oślepiają, bo lekko lampkę w dół dają... No i nie robią nic, żeby choć trochę ograniczyć oślepianie - mój sposób jest skuteczny, jeszcze lepszy Piotra, oczywiście ideałem jest używanie lampki przeznaczonej do ruchu na drogach publicznych, ale... No właśnie.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#859 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8631 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 27 październik 2014 - 23:08

80 luksów, z tego co wiem, jest mierzone zgodnie z wytycznymi StVZO. O ile dobrze pamiętam, jest to jasność mierzona w odległości 10 metrów.

Z kolei "zza kierownicy" mogę powiedzieć, że wiązka jest perfekcyjna - z bliska widać absolutnie wszystko, można omijać pojedyncze drobinki szkła na asfalcie przy 35 km/h, a dalsza wiązka swobodnie pozwala dostrzec większe przeszkody z wyprzedzeniem na tyle dużym, by nie było potrzebne hamowanie na wszelki wypadek.

W kwestii szerokości wiązki akurat się nie zgodzę - z początku myślałem podobnie jak Ty, a teraz widzę, że w razie zauważenia przeszkody szersza wiązka naprawdę potrafi uratować skórę. Natomiast co do ogniw - tu akurat zdecydowały względy praktyczne. AA to najczęściej stosowany standard, a możliwość łatwego ładowania albo po prostu wstawienia zwykłych baterii kupionych w kiosku to ogromny atut. W przypadku tego konkretnego modelu waga ani zgrabny wygląd nie były priorytetami, dlatego projektanci Philipsa mogli sobie na ten ruch pozwolić.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#860 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8617 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 28 październik 2014 - 15:01

Szkoda, że nie mogę porównać lampek - raczej Philipsa kupować nie będę do testów ;-).

No... Może kiedyś ;-).


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect




Dodaj odpowiedź