Jump to content


Photo

Długość korb a obciążanie kolan


127 replies to this topic

#81 Siara_iwj

Siara_iwj

    Zło Konieczne

  • Moderator
  • 2,263 posts
  • SkądSheffield

Posted 20 August 2011 - 11:19

Jelitek, o i takie coś do mnie przemawia bardziej niż ponad 20 cm korba, która ciorałaby mi po asfalcie ;)

 Lekkie. Tanie. Mocne. Wybierz dwa - C. Boardman


#82 Gosc_Jelitek_*

Gosc_Jelitek_*
  • Gość

Posted 20 August 2011 - 15:20

FSA produkuje sztycę K-Force z set backiem 32 mm. Z innym producentem się nie spotkałem. Koniec końców pozostaje jeszcze ten system monolink Selle Italia.

#83 GrzegorzP

GrzegorzP
  • Użytkownik
  • 1,130 posts
  • SkądLeszno

Posted 20 August 2011 - 15:31

WCS Adjustable http://www.ebay.com/...=item483f82b8d3

#84 Gosc_Jelitek_*

Gosc_Jelitek_*
  • Gość

Posted 20 August 2011 - 18:37

A! Faktycznie, zapomniałem o tej nowości Ritchey'a :-)

#85 maccacus

maccacus
  • Użytkownik
  • 494 posts
  • SkądSzczecin

Posted 29 December 2011 - 21:55

Koledzy pomóżcie bo już głupieję od czytania przeróżnych artykułów i postów odnośnie doboru długości korb.

Mam 182 cm wzrostu, długość nogi po wewnętrznej od podłoża do krocza 84 cm. Wcześniej cały sezon (ponad 6k km) przejechałem na korbach 170 i nie miałem w sumie żadnych problemów z kolanami. Jeżdżę na ogół na dość wysokiej kadencji ale na końcówce sezonu jakby zwolniły mi obroty i polubiłem odrobinę wolniejsze kręcenie.
I mam dylemat... Korby 175 odrzucam od razu bo uważam, że to zbyt duże ryzyko dla kolan, poza tym nie chcę rezygnować z nawyku wysokiej kadencji. Zastanawiam się nad korbami 172,5. Wg większości porad to byłby idealny rozmiar do mojej nogi, ale skoro jeździłem na 170tkach i nie miałem problemów ze stawami to czy warto ryzykować wydłużenie ramion o 2,5 mm dla uzyskania nieco większej dźwigni na podjazdach czy sprintach?

#86 mariusz k

mariusz k
  • Użytkownik
  • 836 posts
  • Skądrybnik

Posted 29 December 2011 - 22:15

Nie sądzę żeby dla amatora te 2,5mm robiło znaczącą różnicę. Także jeśli chcesz to się nie obawiaj. Różnica między 170 a 175 dla kogoś kto dużo jeździ jest odczuwalna, a te 2,5mm moim zdaniem nie robi wielkiej różnicy, także nie sądzę żebyś odczuł znaczącą różnicę czy to na plus czy na minus.

#87 pawelkepien

pawelkepien
  • Użytkownik
  • 719 posts
  • SkądWarszawa

Posted 29 December 2011 - 22:50

Mam bardzo podobne "wymiary" (181/86) i pozostałem przy 172,5 mm. Sytuacja nieco inna, bo przesiadałem się ze 175 a nie 170, ale przy 175 jakoś nie mogłem sobie dopasować pozycji, coś mi cały czas nie grało. Wielkiej różnicy przy sprintach/podjazdach nie odczułem (bo ja skromny amator jestem ;-)), ale udało mi się wreszcie sprawić, że pedałuje mi się "wygodnie" do czego nie mogłem dojść przy 175. Chociaż chyba kiedyś w innym temacie o korbach napisałem, że to właśnie przy 175 było ok - rzeczywistość jednak trochę zweryfikowała sytuację i po różnych kombinacjach m.in. ze zmianą ramy wiem, że 172,5 jest dla mnie w sam raz. Takie moje subiektywne 5 groszy, może cokolwiek Ci dadzą w kwestii wyboru (chociażby ze względu na podobny wzrost i długość nogi)...

fs-userbar-blog-white.png


#88 Julkos

Julkos
  • Użytkownik
  • 468 posts
  • SkądBolesławiec

Posted 30 December 2011 - 00:06

Co do kolan to już lepiej ustawić sobie parametr saddle-setback, bo te 2.5 mm nie ma praktycznie znaczenia.

#89 outoftimeman

outoftimeman
  • Użytkownik
  • 873 posts
  • SkądPruszków

Posted 31 December 2011 - 10:41

Nie wiem o czym tu jeszcze dyskutować, istnienie tego tematu jest dla mnie zagadką - są odpowiednie wzory podane na forum i warto je stosować. Chyba, że mamy sztab specjalistów bądź sami mamy dużą wiedzę w tej dziedzinie oraz spore fundusze i chcemy eksperymentować.

Długość korby zależy od długości nogi.

Mam 183 cm wzrostu, nogę chyba 84 cm czy coś koło tego i w szosówce mam korbę 172.5
W przełajówce zamontowałem korbę 175 no bo to jazda w terenie, bardziej siłowa itd. I czekam, aż się zużyje, żeby założyć też 172.5
Sądzę więc, że 2.5 mm może zrobić różnicę.

#90 Virenque

Virenque
  • Moderator
  • 1,536 posts
  • SkądPoznań

Posted 31 December 2011 - 17:26

Moim zdaniem możesz spokojnie wrzucić 172,5 mm. To taka korba dobra na wszystko i idealny kompromis między 175, a 170. W sumie to na Twoje wymiary chyba 170 to za mało.

#91 maccacus

maccacus
  • Użytkownik
  • 494 posts
  • SkądSzczecin

Posted 31 December 2011 - 18:20

Dzięki koledzy za odpowiedź :-) Skoro zdania są w sumie jednogłośne to wybiore 172,5. Mam nadzieję, że podejdą.

#92 Gosc_adazz_*

Gosc_adazz_*
  • Gość

Posted 23 July 2013 - 17:58

Czołem!

Chciałem tylko potwierdzić iż korba 175 powoduje (przynajmniej u mnie) cholerny ból kolna (lewego-strona zewnętrzna).
Do tej pory jeździłem na 172,5 i było super, innymi słowy nic ... odkąd mam 175 każdy większy dystans (czytaj: powyżej 50km) równa się cholerny ból (lewe kolano) - już przemieszczałem się z siodełkiem w każdy możliwy sposób (nawet kombinowałem z mostkiem +/- 1cm) i nic to nie daje.

Mam drugą tzw. oldschoolową szosę - do jazdy po mieście do pracy, na wycieczki rodzinne itp. i na tejże mogę przejechać i 100 km i nic się nie dzieje (ma korby 170), jak wczesniej wspominałem miałem do tej pory rowerach max 172,5.

Potwierdzam na własnym przykładzie - różnica jest potężna!

ps. Ktoś by reflektował na korbę Shimano 105 50x39x30,175, czarna? :-(

#93 elton29

elton29
  • Użytkownik
  • 150 posts
  • SkądM-Mz

Posted 05 November 2014 - 07:20

No to ja trochę odgrzebie ten temat, oczywiście czuć sporą różnicę po przesiadce ze 170-175 mm i t jest oczywista kwestia pytanie tylko czy jak przy 170 wszystko było ok i kolana mnie nie bolały to czy teraz jak już jeżdżę od jakiegoś czasu na 175 mm i czuję ból kolan, podczas jazdy po dłuższym dystansie czy jak już jestem dwa dni po treningu np. i siedzę przed kompem czy na sofie ze zgiętymi nogami to czuję jakby mi się wiązadła w jakiś nie naturalny sposób rozciągały i mnie bolą, pytanie czy w ogóle idzie się do tego przyzwyczaić, wytrenować??

Czy jednynie zmiana korby pomoże?? 

Dodam tylko że trochę zacząłem jeździć maratony i trenuję nie regularnie czasem codziennie po 1-1,5 a czasem co dwa dni.
Bardzo długo jeździłem na krótszych bo zwyczajnie takie miałem ale od tego sezonu zmieniłem i pojawił się ten problem, wzrost mam 182 cm.



#94 Red Bull

Red Bull
  • Użytkownik
  • 134 posts

Posted 05 November 2014 - 08:55

Najbardziej uniwersalna korba to 172,5mm.

Korba 170mm jest dobra po mieście dla kurierów..

 

175mm ogolnie jest do profesjonalnych kolarzy

 

Powyżej 177,5 i powyżej dla b. dlugich konczyn i czasówki !

 

 



#95 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,612 posts
  • SkądSulęcin

Posted 05 November 2014 - 10:26

Trolujesz czy się z choinki urwałeś? Dla kogoś z nogą długości 70 cm też jest ta uniwersalność?

Korbę dobiera się do długości nogi i to jest podstawowa zasada.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#96 Red Bull

Red Bull
  • Użytkownik
  • 134 posts

Posted 05 November 2014 - 12:32

Trolujesz czy się z choinki urwałeś? Dla kogoś z nogą długości 70 cm też jest ta uniwersalność?

Korbę dobiera się do długości nogi i to jest podstawowa zasada.

 

Kolego , miałem na mysli meżczyzn ( nie dzieci ) proporcjinalnie zbudowanych od +/- 170 cm. wzrostu w gorę .

 

Dawno temu ludzie jezdzili na krotkich korbach - zawodnicy . Poniewaz  obroty tj. przełozenie było mniejsze , np. 13 z tylu wprowadzono dopiero w latach osiemdziesiątych !!

 

Wczesniej byly 14 ,15 , podobnie z tarczami przednimi . Generalnie seniorzy jeżdzili na miekkich przełozeniach ( mniejszych predkosciach ) niz obecnie .

Tendencja i wymagania wspóczesne sa do dluższych korb , czy to sie komuś podoba czy nie .

 

Na korbie 170mm nie wykrecisz obrotu 53x11 !!! i wysokich  predkosci .Jakie można osiagnać na korbie dłuzszej . Dłuższe korby powodują mniejsze zmeczenie - nie wchodzi sie na wysokie tetno .

Przez co jazda jest bardziej silowa , ale mniej wyczerpujaca dla organizmu

 

 

Przesiadaja sie na dłuższa korbe trzeba zmienić technikę jazdy i trening . I trzeba sie zaadoptować , bo przesiadka na dłuższe korby jest szokiem . Ale wychodzi generalnie na dobre .

 

Dziekuje , tyle ...



#97 Leopejo

Leopejo
  • Użytkownik
  • 126 posts
  • SkądFlorencja

Posted 05 November 2014 - 12:47

Tendencja i wymagania wspóczesne sa do dluższych korb , czy to sie komuś podoba czy nie .

 

Na korbie 170mm nie wykrecisz obrotu 53x11 !!! i wysokich  predkosci .Jakie można osiagnać na korbie dłuzszej . Dłuższe korby powodują mniejsze zmeczenie - nie wchodzi sie na wysokie tetno .

Przez co jazda jest bardziej silowa , ale mniej wyczerpujaca dla organizmu

Ja tej tendencji nie widzę. I nie rozumiem, co masz na myśli: dłuższe korby znaczy mniej siły a więcej prędkości stóp.



#98 DINO_1972

DINO_1972
  • Użytkownik
  • 47 posts
  • SkądKLEMBóW

Posted 05 November 2014 - 12:47

Kolego , miałem na mysli meżczyzn ( nie dzieci ) proporcjinalnie zbudowanych od +/- 170 cm. wzrostu w gorę .

 

Dawno temu ludzie jezdzili na krotkich korbach - zawodnicy . Poniewaz  obroty tj. przełozenie było mniejsze , np. 13 z tylu wprowadzono dopiero w latach osiemdziesiątych !!

 

Wczesniej byly 14 ,15 , podobnie z tarczami przednimi . Generalnie seniorzy jeżdzili na miekkich przełozeniach ( mniejszych predkosciach ) niz obecnie .

Tendencja i wymagania wspóczesne sa do dluższych korb , czy to sie komuś podoba czy nie .

 

Na korbie 170mm nie wykrecisz obrotu 53x11 !!! i wysokich  predkosci .Jakie można osiagnać na korbie dłuzszej . Dłuższe korby powodują mniejsze zmeczenie - nie wchodzi sie na wysokie tetno .

Przez co jazda jest bardziej silowa , ale mniej wyczerpujaca dla organizmu

 

 

Przesiadaja sie na dłuższa korbe trzeba zmienić technikę jazdy i trening . I trzeba sie zaadoptować , bo przesiadka na dłuższe korby jest szokiem . Ale wychodzi generalnie na dobre .

 

Dziekuje , tyle ...

 

Ten koleś to na pewno nie rozkręci 53X11

http://www.bikeradar...ks-venge-41609/

 


  • mikroos likes this

#99 Red Bull

Red Bull
  • Użytkownik
  • 134 posts

Posted 05 November 2014 - 13:07

Ten koleś to na pewno nie rozkręci 53X11

http://www.bikeradar...ks-venge-41609/

Jesteś pewien co mówisz  ?

Przecież mnie nie znasz , to  dlaczego oceniasz ludzi wlasą miarką !

 

Zalóż dluższa korbę , potrenuj a zobaczysz efekty . Widze że masz kompleksy .



#100 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,618 posts
  • SkądSzczecin

Posted 05 November 2014 - 13:07

Na korbie 170mm nie wykrecisz obrotu 53x11 !!!

Ale że co?!

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?




Reply to this topic