Długość korb a obciążanie kolan
#41
Napisano 06 sierpień 2010 - 13:06
Jeżeli nie jedziesz wolniej tzn że wkładasz w jazdę więcej siły niż szosą więc i obciążenie będzie większe.
"No fajnie ale my tu mówimy o: "Długość korb a obciążanie kolan"
dobrze ale to chyba nie pozwala nam na tworzenie porównania - krótka korba, lżejsze przełożenie vs dłuższa korba i cięższe przełożenie, przy cały czas tej samej prędkości rowerzysty.
geolog - www.geologpoludnie.cba.pl
#42
Napisano 06 sierpień 2010 - 14:19
#43
Napisano 06 sierpień 2010 - 14:40
Na góralu pozatym że jeździ się wolniej to inaczej się siedzi więc again wg. mnie twoje porównanie nie ma sensu. Wreszcie są różne przełożenia. Nie wiem czy też masz takie odczucie ale ja zdecydowanie mam że jak jade na blacie to kręcę jednak inaczej niż na młynku ( przy odpowiednim dopasowaniu tylniego trybu tak aby kadencja była podobna)
Ja też przedstawiłem tezę że dłuższą korbą kręci się lżej więc pod warunkiem że nie popadamy w skrajność ( krótka noga) obciążenie będzie mniejsze.
A kwestie tego że dłuższa korbą musisz zrobić ciut większa drogę niż krótszą wcale na obciażenie nie wpływa. To troche tak jakbyś powiedział że na lżejszej przekładni jest większe obciążenie bo musisz większa drogę wykonać nogą ( = szybciej kręcić) No z tym ostatnim troche przesadziłem
A upieram się przy momencie siły bo uważam że ma on o wiele większe znaczenie niż ta ciut dłuższa droga korby.
Uważam również że ta ciut dłuższa droga nie prowadzi do zmniejszenia kadencji a przynajmniej nie w takim stopniu by "zrekompensować" dłuższą dźwignię
geolog - www.geologpoludnie.cba.pl
#44
Napisano 06 sierpień 2010 - 14:54
#45
Napisano 06 sierpień 2010 - 20:46
Uważam również że ta ciut dłuższa droga nie prowadzi do zmniejszenia kadencji a przynajmniej nie w takim stopniu by "zrekompensować" dłuższą dźwignię
Ona rekompensuje to w takim stopniu, że pewna osoba zajmująca regularnie pierwsze miejsca w mtb już po paru maratonach wróciła do 170.
#46
Napisano 08 sierpień 2010 - 11:16
#47
Napisano 08 sierpień 2010 - 15:16
1. Na ile zmiana długości korby spowoduje wzrost lub spadek siły koniecznej do utrzymania jakiejś prędkości przy danym przełożeniu, To można ustalić w sposób obiektywny tzn znaleźć odpowiedni wzrorek i wyliczyć. Jeżeli to jest 3% tak jak pisał yasiu to sprawa jest bez znaczenia.
2. O ile zmiana długości korby wpłynie na komfort jazdy i unikanie kontuzji. Wydaje mi się, że w tym punkcie nie ma obiektywnej odpowiedzi. Dla mnie nie ma to akurat znaczenia a dla kogoś kto np. przeszedł kontuzję kolana może mieć znaczenie zasadnicze.
Poza tym są osoby, dla których obciązenie kolan to nie deptanie z kadencją 70 a właśnie kręcenie z wyższą kadencją .
#48
Napisano 10 sierpień 2010 - 19:43
#49
Napisano 11 sierpień 2010 - 07:07
#53
Napisano 11 październik 2010 - 07:47
Napewno na krótkich jest łatwiej kręcić wysokie kadencje, ale masz rację że jest to kwestia treningu i przyzwyczajeń.
Raczej właśnie treningu i przyzwyczajeń - w MTB mam 175, w szosówce 170 i jak patrzę na logi to mi wychodzi, że nieco wyższe kadencje wykręcam po lesie (aczkolwiek o wiele częściej tam zdarza się b.twardo cisnąć - wiadomo, specyfika terenu).
marekg58 - plus minus 1 cm? Raczej nie zdecydowałbym się na 180...
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#54 Gosc_marekg58_*
Napisano 11 październik 2010 - 16:39
Dzięki za poprawkę; miało być +- 0,5 :oops:marekg58 - plus minus 1 cm? Raczej nie zdecydowałbym się na 180...
Trudno zresztą się "pomylić" o większą wartość. Wymaga też komentarza określenie "nie ma znaczenia"; to w odniesieniu do sugestii, że dłuższa albo krótsza korba niszczy stawy bardziej lub mniej. Jednemu "stawy niszczy " wysoka kadencja, innemu duży nacisk; zależy od anatomii i paru innych rzeczy.
Co do wygody, to pewnie preferencje zmieniają się z upływem czasu ;-)
#55
Napisano 11 październik 2010 - 17:30
#56 Gosc_marekg58_*
Napisano 11 październik 2010 - 19:16
Nie wiem, czy Twoje zdanie w tej materii jest "za albo nawet przeciw", ale masz rację; Tobie pasuje takie ustawienie i OK !!Po zmianie z 170 na 172,5 cały czas jeździło mi się jakoś dziwnie, mało płynnie. Przy dłuższych przejazdkach pobolewały mnie przednie części kolan. Ostatnio zmieniłem znów na 170 i wszystkie problemy znikły
Ale spróbuj komuś wmówić, że to jest dobre dla wszytkich ;-)
Albo: podnieś/obniż lub przesuń siodełko w tył lub w przód i sprawdź, czy dalej bolą Cię kolana /pomijam taką delikatną materię, że kolana mogą boleć, bo nie są "przyzwyczajone"; po paru dniach może by przestały/.
Ja nie napisałem, że nie można wyczuć różnicy po zmianie długości korby; każdy zna wersję o ziarnku grochu i księżniczce ;-) . Ale być może wystarczy kilka treningów, żeby "ZAPOMNIEĆ" ; zawsze można spróbować ;-)
#60
Napisano 04 listopad 2010 - 11:28
To jest dyskusja akademicka 5mm to żadna różnica .
Nie wiesz o czym piszesz , byle by co napisać.
ja założyłem nareszcie 175 i powiem od razu tak ciagnie sie lepeij rowerkiem po prostej, pod górke, mocniej - to odczucia opisane , róznica, na starcie jest minimalnie wolniej - trzeba mocniej wcisnać coby odejsć, ale jedno przełożenie wyzej załatwia sprawe, , ale na dłuzszych odcinkach lepiej mi utrzymać predkość, mniej machania .
Ina sprawa co by było jakbym zmienił kasete na inne przełożenia .
Najrozsadniej 172,5 jak to widziałem u większości kolarzy w zeszłym roku na TDP, ale ..... jak sie trafią to czemu nie.
Tyle że wzrostu 180 więc , powiedzmy poniżej 175 powinno siezakłdać 170 co nie jest regułą , ale zaleceniem od xxx lat.
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo