Smar do Łańcucha
#141
Posted 16 October 2011 - 20:20
Przyglądałem się budowie łańcuchów motocyklowych - w porównaniu do nich, łańcuch rowerowy jest prymitywny. Motocyklowe mają (lub mogą mieć) dodatkowe uszczelnienia (o-ringi) pomiędzy rolkami, a blaszkami ogniw. Zwłaszcza łańcuchy do zastosowań w terenie. Stosowanie tego typu łańcuchów w rowerach, zwłaszcza rowerach terenowych, narażonych na kontakt ogniw z piachem, błotem itp. miałoby spory sens. Po prostu zabezpieczyłoby przed dostępem zanieczyszczeń do środka łańcucha. Dlaczego takich łańcuchów nie robią? Nie wiem - małe rolki, czyli małe o-ringi, czyli trudności technologiczne skutkujące wysoką ceną takiego łańcucha? Inna sprawa, że smarowanie takiego łańcucha również jest dość wymagające - uszczelnienia sprawiają, że smar ma też gorszą drogę do środka rolek i powinien być zdecydowanie rzadszej konsystencji, niż typowy smar rowerowy.
No ale pal licho zastosowanie nieco bardziej zaawansowanych technologicznie łańcuchów. Trzeba się zastanowić, czy warto używać smary motocyklowe w smarowaniu łańcuchów rowerowych. Myślę, że tak - jeśli smar zapewni wystarczająco jakość smarowania, a na dodatek sprawi, że napęd będzie odporny na brud, to i owszem - warto. Zwłaszcza, gdy rower ma być eksploatowany w trudnych warunkach, ale i na trenażerze w domu. Nie chciałbym, żeby mi się dzieciak upaprał o brudny łańcuch, albo przypadkiem żebym zachlapał pracującym łańcuchem podłogę. A Wy? ;-)
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#142
Posted 16 October 2011 - 20:44
"... to mnie troche niepokoi , bo co z tego ze lancuch czysty jak moze zbyt slabe wlasciwosci smarujace i lancuch zbyt szybko sie zuzywa (?)
Ten srodek PROFI DRY LUBE jest rzadszy i na pierwszy rzut oka po nasmarowaniu wydaje sie jakby smarowania w ogole "nie bylo " ... ale to jeszcze zaden dowod na to ze srodek nie jest wystarczajacy .(bynajmniej w lancuchu rowerowym)
Ponoc ma mniejsze walsciwosci smarujace w lancuchach motorowych od innyhc smarow ktore tam byly testowane , ale czy nei wystarczajace ?... czytajac po roznych forum niemieckich spotkalem sie z opiniami ludzi ktorzy sa nim zachwyceni i stosuja go z powodzeniem od dluzszego czasu ... takze nie wiem co o tym myslec , czekam na test prozor`a ,jesli S-100 rowniez nie lapie syfku tak jak i PROFI DRY LUBE , to pewnie nie ma sie nad czym dluzej zastanaiwac tylko zamaiwac wlasnie ten S-100 ktory ma ponoc lepsze wlasciwosci smarujace .(ponoc , bo tego tez nikt z nas tutaj poki co nie widzial i stwierdzic nie moze )
Ps; Albo jak to zdjecie rolek na ktorym byly prezdstawione slady tarcia , uzywania lancucha ...., to rowniez nie jest zaden dowod .... jelsi kupie nowe buty i sie w nich przejde , czy nie bedzie na nich sladu na podeszwie ze w nich chodzilem ? , owszem , ale nie zanczy to ze moge je odrazu isc wyrzucic do smietnika , bo z pewnoscia pochodze jeszcze w nich bardzo dlugo . Konia z rzedem temu ktory zetrze nienasmarowany lancuch w pyl :mrgreen:
#143
Posted 17 October 2011 - 12:52
http://www.louis.de/...OT=detail_xsord
PS; Aropos PROFI DRY LUBE , lancuch mam nadal czysciusienki , zrobilem ponad 300km , dzisiaj dopsikam warstwe nowego .
#144
Posted 17 October 2011 - 16:17
...idac dalej tropem "doskonalego smaru do lancucha " ;-) , dowiedzialem sie ze ponoc lepiej w testach od S-100 wypadl ten smar
#145
Posted 17 October 2011 - 18:36
No i licho wie, czy te resztki Rohloff'a nie rozpuściły PDL'a, choć na łańcuchu warstwa jest. Nie wiem jak w środku...
Łańcuch był 2x pryskany, przerwa między warstwami nieco dłuższa niż sugerowane na butli 3 minuty.
Jeśli chodzi o pracę, to oceniając głośność napędu na ciężkim obciążeniu jest nieco głośniej niż na Rohloffie, aczkolwiek hałas nie jest dyskwalifikujący smar - daleko mu brakuje do dźwięku przy którym wiem, że Rohloff wylazł z ogniw i trzeba nową porcję zakropić.
Być może faktycznie pomogło by czyścidło S100 do usunięcia resztek starego smaru? Marco, może to czyścidło jest po to? Ewentualnie do usunięcia starego smaru, w końcu nawet najlepszy i tak się zużywa...
Jutro jeszcze wyjazd na szosę - żal takiej pogody nie wykorzystać, kolejne dni to prognoza max 10*C, no i chyba przesiądę się na terenówkę - tam mam nowy łańcuch, XT'ka wyczyszczę solidniej, łącznie z płukaniem i szorowaniem zębatek kasety. Smarowanie S100 i jazda w standardowym dla mnie terenie - znaczy brudu i piachu unikać nie będę ;-). Zobaczymy jak się będzie S100 sprawować.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#148
Posted 17 October 2011 - 20:42
#149
Posted 21 October 2011 - 21:09
Przejechane cos ok 100km i nie za bardzo rozumiem w czym ten smar ma byc taki super?
Po pierwsze smierdzi niemilosiernie, sprawia wrazenie lepkiego specyfiku i ciezko przejechac po nim szmata :-P
Jest to nowa formula.
Stosujac Rohloffa w umiejetny sposob efekty sa lepsze. Nawet gdy po kilku jazdach gdy smar caly czas wychodzi i lapie brud, jest duzo latwiej przekrecic lancuch przez szmatke i doprowadzic lancuch do blysku (uzywam lancuchow kmc sl gold).
Pokrece troche dluzej na nim ale cudow nie ma, tragedii tez nie ale jak na razie Rohloff No1!
#150
Posted 21 October 2011 - 22:00
Ps; Dobrze by bylo jak bys zrobil fote tego smaru S-100 , bedzie wiarygodniej jak zerkniemy czy to aby na pewno nowa formula (z komorki wyswtarczy , nie musi byc aparatem jesli nie masz ...aha i przy okazji nie zapomnij nagrac filmiku dla porownania , wiesz o co chodzi ;-)
#151
Posted 21 October 2011 - 23:59
W odróżnieniu od PDL nadmiar nie spływa tak łatwo i łatwo można przedawkować ilość nakładaną. Ale to nie problem, bo po wyschnięciu wystarczy przetrzeć szczotką żeby usunąć nadmiar. Tak - szczotką, prawie jak buty - zasada podobna. Albo po prostu natryskiwać mniej, żeby nie tworzyła się duża warstwa piany. Za to faktycznie dobrze trzyma się metalu dzięki czemu ma zdecydowanie dobre właściwości antykorozyjne - woda się nie dostanie.
No i teraz łapanie brudu. Z racji, że nie bardzo mam czas na jazdę (remont mieszkania, roboty po pachy), zrobiłem test brutalny. Kawałki łańcucha (pozostałe po dopasowaniu długości - nowe sztuki) przesmarowałem i DPL'em i S100, a następnie wytarzałem w kupce brudu (piach, kurz i inne takie śmieci). Łańcuchy w obu przypadkach zachowują się podobnie - nie łapią brudu, pod warunkiem jednakoż, że nadmiar S100 zostanie wyszczotkowany. Jeśli nie, to wciśnięty brud pomiędzy ogniwa łańcucha będzie się tam trzymał, bo pomiędzy ogniwami jest grubo od smarowidła. Ale najważniejsze, że nie ma czegoś takiego, że ten pył zostaje zasysany do środka tulei. Tak więc, nawet jeśli się przesadzi z ilością i nie usunie nadmiaru, to nic szczególnego się nie stanie. Tyle tylko, ze nadmiar zostanie rozprowadzony po całym napędzie. Trochę bez sensu. Z DPL'em nie ma takiego problemu, bo nadmiar spływa po natryśnięciu, no ale dalej mam wrazenie, że zostaje go za mało.
Muszę jeszcze zrobić test tarzania w brudzie kawałka łańcucha przesmarowanego SQUIRT'em (próbką od Marco). Jak dobrze pójdzie to dziś...
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#152
Posted 22 October 2011 - 07:31
Probowalem nim natrzec lekko wszystkie czesci , oraz cala rame , uwazam ze to swietny pomysl na zabespieczenie przed rdza w mokrych warunkach jazdy ,na przyklad bloto w ogole nie trzyma sie lakieru ! wystarczy lekko " przejechac" miekka szczotka i odpada a woda splywa jak po kaczce , takze na zime natre nim pewnie "caly rower ";) bo ten wosk swietnie zabezpiecza i w sumie latwo jest go zmyc za ktoryms tam razem calkowicie , uzywajac przy tym cieplej wody z dodatkiem plynu , bo sama woda to go nie rusza
#153
Posted 22 October 2011 - 09:53
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#154
Posted 22 October 2011 - 10:19
W sezonie bede smigal wlasnie na nim , lancuch na tym smarze wytrzyma spokojnie te 3000 km ) pozniej zmiana i tak na nowy , takze nie widze sensu uzywac innego smaru i miec ciagle zafajdany lancuch .(na mokre warunki SQUIRT , czyli najlepiej to sie zaopatrzyc w dwa lancuchy a jeszcze lepiej to w kilka , wolniej sie wtedy ponoc zuzywaja )
Ps; SQUIRT to mi troche zalatuje kitem pszczelim i raczej jest mily dla noska :mrgreen: , bardzo mozlwie ze jest to jakas taka mieszanina , chemikaliami mnie to w ogole nie zalatuje :]
#155
Posted 22 October 2011 - 12:25
edit ;
Olej ladie rozprowadzony po lancuchu , poczekam troche niech tam lepiej zajdzie , przetre szmatka i jade .
Ps; Do uslyszenia .
#156
Posted 22 October 2011 - 13:52
Ps; Przejechane tylko 25 km , takze skuteczny jest jak lep na muchy... moim zdaniem to i tak malo brudu zlapal ze wzgledu na duzo nizsza temperature , bo tylko 5°C , dlatego pewnie lepkosc mial o wiele mniejsza w tej chwili niz normalnie, poprzednie smary byly testowane w temperaturze 15/20°C .
Oczywiscie na szosie az tyle brudu to nie ma , dlatego nie przyciaga go az tyle i tak szybko , mozna na nim w sumie krecic , przetrzec po jakims czasie szmatka ..itd ale mozna sie tez przy okazji niezle upieprzyc .... nie wiem , SQUIRT mi jakos bardziej lezy , chociaz wracajac jeszcze do PROFI DRY LUBE , to ten absolutnie nie przyciaga w ogole brudu i mysle ze pod wzgledem wlasciwosci smarujacych na te 2500 -3000 km jest wystarczajacy , byle systematycznie powielac warstwy ... , ide czyscic naped i lancuch .
#157
Posted 22 October 2011 - 15:41
no wlasnie , to juz jak tam komu podpasuje to taki sobie dobierze wedle wlasnego "widzimisie" .... , SQUIRT nie jest zly uwazam , nie przyciaga brudu , na mokre warunki tez jest bardzo dobry , PROFI DRY LUBE ma jednak zbyt male wlasciwosci smarujace , mozna by w sumie na nim smigac bo faktycznie lancuch pozostaje caly czas czysty , ale trzeba by go ciagle nanosic od nowa po przejechaniu powiedzmy tych 100km , szkoda ze go nie nabijaja do mniejszych butli ...
W sezonie bede smigal wlasnie na nim , lancuch na tym smarze wytrzyma spokojnie te 3000 km ) pozniej zmiana i tak na nowy , takze nie widze sensu uzywac innego smaru i miec ciagle zafajdany lancuch .(na mokre warunki SQUIRT , czyli najlepiej to sie zaopatrzyc w dwa lancuchy a jeszcze lepiej to w kilka , wolniej sie wtedy ponoc zuzywaja )
Ps; SQUIRT to mi troche zalatuje kitem pszczelim i raczej jest mily dla noska :mrgreen: , bardzo mozlwie ze jest to jakas taka mieszanina , chemikaliami mnie to w ogole nie zalatuje :]
A mi zalatuje pastą do zębów ;-), bo i w tubce po niej mi próbkę podesłałeś ;-).
A wracając do tematu - masz rację, PDL na pył jest chyba najlepszym smarem, pył/piasek/brud w ogóle się nie trzyma łańcucha, nawet niemiłosiernie wytarzany, a następnie otrzepany nie wykazuje śladów tak brutalnego zachowania. Dochodzi do tego umiarkowana zdolność ochrony antykorozyjnej (aczkolwiek ostatnio używam łańcuchów niklowanych, to i rdzewieniem się mało przejmuję...), średnie smarowanie - choć tu problemów większych nie ma, można po każdej jeździe prysnąć, przy okazji wypłucze ewentualne zanieczyszczenia, które spłyną z nadmiarem smaru - to też jest plus DPL'a.
Squirt i S100 są dość podobne, na mokre warunki używałbym chyba tego ostatniego, nie ma bata, żeby woda się dostała do pracujących części. Ochrona łańcucha i smarowalność chyba podobne, zostawia większą warstwę na łańcuchu, dobrze jest jednak zebrać nadmiar. Tylko ten zapaszek ropopochodny...
Squirt ma tą zaletę, że jest pakowany w małe butelki, można zabrać w teren. S100 można dostać w pojemnikach (oprócz 400ml) 50ml i 75ml - a więc względnie małych. PDL chyba tylko w dużej butli. Szkoda, bo widzi mi się, że w teren właśnie ten byłby najlepszy.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#158
Posted 22 October 2011 - 16:00
No nic , te trzy smary beda jeszcze nie raz testowane zanim bedzie mozna cos definitywnie powiedziec ... , wracajac do Rohloff`a to uwazam ze mimo wszystko zbyt duzo brudu on przyciaga , a to wlasnie ze wzgledu na swoja lepkosc i dlatego wole uzywac smaru o miejszych walsciwosciach smarujacych i nanosic go najwyzej czesciej , niz miec ciagle brudny lancuch .
#159
Posted 22 October 2011 - 16:00
https://picasaweb.go...feat=directlink
Smarowanie jest ok, lancuch nie przemawia. Wyglad lancucha taki jak po uzytkowaniu Rohloffa, z tym ze w przypadku tego drugiego bardzo latwo za pomoca szmatki usunac to co sie pojawilo na lancuchu. Z s-100 jest trudniej, prozor tez zwrocil na to uwage.
Duza zaleta jest latwosc i szybkosc nakladania.
Filmik postaram sie zmajstrowac na dniach.