Skocz do zawartości


Jaki mechanizm korbowy?


1141 odpowiedzi w tym temacie

#921 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 26 marzec 2018 - 08:27

Problemem jest kombinacja przełożeń. Tarcza 34T jest zalecana do tarczy 50T, a tarcza 36T jest do 52T albo 46T. Zmiana biegów może być nieco mniej płynna.

 

Chyba nie czytałeś postów od #901 - bo pytanie jest pewno kontynuacją poprzedniego... Mam 52/34 w szosie i 46/34 w CX i to "nieco mniej płynna" jest praktycznie niezauważalne. Tak, wiem - przeszlifowania i piny w blacie są zoptymalizowane do kombinacji tarcz którą podałeś, ale w praktyce działa to dobrze. Jedynie do 52/34 warto było założyć chwytak łańcucha (czy jak to się tam zwie), żeby zabezpieczyć przed zrzuceniem łańcucha poza małą zębatkę, akurat to może być większym problemem, niż podniesienie z 34 na 52, bo do tego nie mam zastrzeżeń. Zresztą podobnie jak do pracy napędu w CX tj. 46/34 zamiast 45/36 - łańcuch przy zmianach wchodzi na zęby bezproblemowo. 


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#922 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8556 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 26 marzec 2018 - 09:44

I właśnie dlatego napisałem "nieco mniej płynna", a nie "nie da się, rower wybuchnie".


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#923 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 27 marzec 2018 - 22:40

Dać podkładki 0,5mm pod małą zębatkę, by przesunąć ją do osi ramy. Łańcuch powinien przestać spadać na mufę. To wynika z niekompatybilności zębatek.

A Chain Catcher i tak warto mieć zawsze.

#924 mareksabik

mareksabik
  • Użytkownik
  • 315 postów

Napisano 30 marzec 2018 - 14:36

Hej, mam w ramie (MTB) suport oznaczony jako PF30 73mm. Łożyska wciskane w to są o 'obudowie', nie 'gołe' jak w przypadku BB30 i mają wewnętrzną średnicę o ile dobrze pamiętam 24mm. Do takiego zestawu będzie pasować dowolna korba oznaczona jako 'GPX'?

 

I drugie pytanie. Korba która ma oznaczenie pod 1x11s będzie pasować po 1x12s?



#925 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 30 marzec 2018 - 21:16

Pf30 ogólnie mówiąc wymaga osi 30mm.
A gxp to Sramowskie 24/22 mm.
Ta korba nie jest kompatybilna z tym suportem.

#926 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8556 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 30 marzec 2018 - 21:40

W swojej standardowej wersji wymaga. Ale jest cała masa adapterów, więc jeżeli, @mareksabik, masz już korbę i zmieniasz ramę, to wystarczy dokupić adapter TOKEN TF46GXP - łożyska suportu i masz problem z głowy.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#927 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Napisano 08 kwiecień 2018 - 20:36

Ogólnie to z połączenia korby kompatkowej 105 50/34 i blaty Ultegry 46 z tymi osobnymi nakrętkami wyszedł wizualnie nieco Frankenstein, ale działa to bardzo ładnie. Nie ma problemów ani z wrzucaniem, ani zrzucaniem. Dla mnie natomiast jest to o wiele praktyczniejsze bo przy blacie 46 lepiej wykorzystuję kasetę, a na drogach które mam nie brakuje. Zresztą, jakbym chciał się wybrać w np. góry i zjazdy to mam w zanadrzu ciągle blat 50... i wydaje mi się, że to jest kapitalna opcja, lepsza niż zwykła korba CX'owa (za ultegrę 6800/R8000 nieco trzeba jednak dać) bo przy kasecie 11-28T to znów blat 36 wydaje mi się już zdecydowanie za twardy. Już teraz mam dylematy czy nie sięgnąć po długi wózek bo są okazje czy zawody, gdzie jednak jest sporo przepychania na 34/28 przy kadencji, której nie uważam za zdrową. O ile krótki dystans to ok, ale jeśli w jakichś pętlach itd. to na każdej kolejnej bardziej to czuć.. No chyba, że kwestia wyrobienia nogi. 

 

rXvJSed.jpg


  • 4gotten lubi to

#928 PiKa

PiKa
  • Użytkownik
  • 388 postów

Napisano 26 sierpień 2018 - 20:49

Cześć, 

 

jadę "w góry" ;) z sakwami i w związku z tym zastanawiam się nad założeniem lżejszych przełożeń. Teraz mam Shimano 105 50/34 i 11-32. Myślałem nad zmianą przodu np. na 38/28 żeby to było odczuwalne. Co o tym myślicie?

Tutaj przełożenia: http://www.gear-calc...,28,32&UF2=2150

 

 

1. O ile się orientuje nie ma 28T do 110 BCD, czyli będę musiał też zmienić korbę. Najtaniej na allegro znalazłem "SHIMANO DEORE FC-M6000 KORBA 38/28T 175mm MTB" (https://allegro.pl/s...7128122500.html) za 300 zł - nada się? Niby jest do 10rz napędów...

 

Z droższych, ale 11rz jest "SHIMANO SLX FC-M7000https://www.centrumr...ASABEgIIg_D_BwE

 

 

2. Czy przerzutka przyjmie takie tarcze? Mam Shimano 105, nie wiem dokładnie jaki wariant... Mogę sprawdzić jeśli to istotne...



#929 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8556 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 26 sierpień 2018 - 21:26

W wątku obok: https://szosa.org/to...m-porady/page-8jest kilka świeżych wpisów na bardzo podobny temat.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#930 PiKa

PiKa
  • Użytkownik
  • 388 postów

Napisano 27 sierpień 2018 - 12:09

Dzięki, dopiszę się tam

#931 Blue

Blue
  • Użytkownik
  • 229 postów
  • SkądKrak/Inwałd

Napisano 27 sierpień 2018 - 12:29

Nie lepiej wsadzić 11-40 i założyć roadlinka? Chyba ze stopiowanie Ci wtedy nie leży. Ew mala zębatka na 30 i 11-36 z roadlinkiem na tyle.

#932 PiKa

PiKa
  • Użytkownik
  • 388 postów

Napisano 27 sierpień 2018 - 21:25

Nie lepiej wsadzić 11-40 i założyć roadlinka? Chyba ze stopiowanie Ci wtedy nie leży. Ew mala zębatka na 30 i 11-36 z roadlinkiem na tyle.

 

Na stopniowaniu nie zależy mi tak bardzo.

 

Tylko czy 105 średni wózek obsłuży mi 11-40 ? 

 

Alternatywą byłaby korba 30-46, ale to chyba droższa zabawa... i przełożenia ciut twardsze... ( http://www.gear-calc...,28,32&UF2=2215 )

 

 

Dopisek: doczytuję sobie... 

 

1. w.g. http://si.shimano.co...90B-003-ENG.pdf105 średni wózek ma pojemność 39 zębów

2. w.g. https://www.wolftoot...dlink-tech-pagewymagana pojemność (50 - 34) + (40 - 11) = 46 zębów

 

Czyli trzeba by jeszcze tylną przerzutkę wymienić - to już wychodzi finansowo chyba podobnie jak wymiana korby z tarczami 

 

 

Dopisek 2: czytam sobie https://szosa.org/to...żenia-do-szosy/i wygląda na to, że miększe przełożenia to nie taka prosta sprawa :(


  • Piotreq77 lubi to

#933 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2883 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 08 listopad 2018 - 22:11

hej, na ile starcza korba (zębatki) Dura Ace 9000 przy przebiegach rocznych ~6tys km (jeden łańcuch jeden rok)? mam jakiś powód do zmartwień, czy spokojnie wytrzyma jeszcze np. dwa kolejne lata?



#934 astronom

astronom
  • Użytkownik
  • 1366 postów
  • SkądBurzyn

Napisano 08 listopad 2018 - 23:00

hej, na ile starcza korba (zębatki) Dura Ace 9000 przy przebiegach rocznych ~6tys km (jeden łańcuch jeden rok)? mam jakiś powód do zmartwień, czy spokojnie wytrzyma jeszcze np. dwa kolejne lata?

 

Przy dobrej konserwacji łańcucha i częstym czyszczeniu zębatek, wytrzyma Ci z dekadę, jak nie więcej. Ale to nie wszystko - musisz zrezygnować ze schematu 1 łańcuch/rok. Wybierz schemat 3 łańcuchy/1500 km zmieniane cyklicznie 5-10x.

Mam Ultegrę założoną jesienią 2013 r. Do tej pory śmiga, ale jest to już jednak jej kres. Jeden ząb na blacie ukruszony więc podpiłowałem. Z pozostałych robią się płetwy rekina. Mała tarcza lepsza, ale też zjechana.

Korba ta zalicza właśnie druga kasetę i drugą serię trzech łańcuchów Ultegry (zmiana co ok. 1500 km). Pierwszy zestaw smarowany Finish line Ceramic wytrzymał jakieś 20tyś km. Drugi rolofem dobija do 30 tyś km. Zajeżdżam go "na siłę" pchając się w szutrowe odcinki (działa! :D), bo od dwóch lat w pudle czekają nowa korba, kaseta i 3 łańcuchy...


www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna

 

"Myślę też, że podatek paliwowy powinien być też od rowerów pobierany. Bo jak jedziesz rowerem, to nie jedziesz autem. A jakbyś jechał autem, to byś go zapłacił, czyli oszukujesz państwo nie jadąc autem. Czyli ergo powinieneś płacić na rowerze ekwiwalent mediany spalanego paliwa na 100km po cenach PKN Orlen..."


#935 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2883 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 08 listopad 2018 - 23:11

lol :D

 

smaruję, czyszczę łancuch regularnie, do niedawna jakimś odtłuszczaczem, od dziś benzyną (dopiero ona 100% działa), tyle że smarowałem jakimś szitem i teraz kupiłem Ceramic Finish Line WAX, bo nienawidzę jak mi się łancuch robi czarny, a w deszczu na szosie jeżdżę może z 5 razy w roku. Widziałem kiedyś filmik Huzarskiego z jego tourów po TdF w ekipie i tam w samochodzie z rowerami powiedział "ooo ten łancuch to dopiero ma 5tys. to jeszcze pożyje" :o mi się zdaje, że ten mój już dogorywa po 6tys. No może nie dogorywa, bo przerzutka z tyłu działa w miarę płynnie, ale jak tylko kupię nowe tarcze hamulcowe, zmienię kasetę i wtedy łańcuch zmienie (na pocz. 2019).

 

O ile wam kasety starczają? Mi DA 11-28 po ok 10tys. widzę że trzyma się naprawdę spoko. 



#936 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 12 listopad 2018 - 10:43

Kluczem do sukcesu jest niedopuszczanie do nadmiernego wyciągnięcia łańcucha. Gdy ten osiągnie pewne wyciągnięcie trzeba go koniecznie wymienić. Inną metodą jest jazda na 2/3/5/X łańcuchów i ich rotacyjna wymiana na najkrótszy. W obydwu przypadkach efekt ten sam, przedłużymy czas życia zębatek. Warunkiem jednak jest opłacalność, musi być co oszczędzać by nie okazało się, że koszta łańcuchów są wyższe niż koszta zębatek/nowego napędu.
  • astronom lubi to

#937 astronom

astronom
  • Użytkownik
  • 1366 postów
  • SkądBurzyn

Napisano 15 listopad 2018 - 20:50

Kluczem do sukcesu jest niedopuszczanie do nadmiernego wyciągnięcia łańcucha. Gdy ten osiągnie pewne wyciągnięcie trzeba go koniecznie wymienić. Inną metodą jest jazda na 2/3/5/X łańcuchów i ich rotacyjna wymiana na najkrótszy. W obydwu przypadkach efekt ten sam, przedłużymy czas życia zębatek. Warunkiem jednak jest opłacalność, musi być co oszczędzać by nie okazało się, że koszta łańcuchów są wyższe niż koszta zębatek/nowego napędu.

Dokładnie. Dlatego metoda kilku łańcuchów najlepiej zdaje egzamin. U mnie jedna korba (a właściwie blat) zawsze wytrzymuje dwa komplety "kaseta+3 łańcuchy". Z przesadną ilością łańcuchów czy wymianą tarcz ja wolę się wstrzymywać, bowiem ramiona korb też są podatne na zmęcznie. Mam przeczucie, że nie ma sensu ich za długo eksploatować.


www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna

 

"Myślę też, że podatek paliwowy powinien być też od rowerów pobierany. Bo jak jedziesz rowerem, to nie jedziesz autem. A jakbyś jechał autem, to byś go zapłacił, czyli oszukujesz państwo nie jadąc autem. Czyli ergo powinieneś płacić na rowerze ekwiwalent mediany spalanego paliwa na 100km po cenach PKN Orlen..."


#938 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 16 listopad 2018 - 16:21

A co, czujesz, że zaczyna ci pływać korba? Szybciej rama, ale korba?



#939 astronom

astronom
  • Użytkownik
  • 1366 postów
  • SkądBurzyn

Napisano 16 listopad 2018 - 17:55

Rama swoja drogą - już to gdzieś na forum pisałem ;) A ramiona Ultegry w swoich słabych rękach potrafię wyginać, aż się zdziwiłem jakie to gumowate...

Ale raczej boję się tego, że kiedyś spadł mi łańcuch i zrobił rysę na prawym ramieniu. Wiadomo że jakakolwiek głębsza rysa na pracującym alu  prędzej czy później doprowadzi do pęknięcia w tym miejscu...


www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna

 

"Myślę też, że podatek paliwowy powinien być też od rowerów pobierany. Bo jak jedziesz rowerem, to nie jedziesz autem. A jakbyś jechał autem, to byś go zapłacił, czyli oszukujesz państwo nie jadąc autem. Czyli ergo powinieneś płacić na rowerze ekwiwalent mediany spalanego paliwa na 100km po cenach PKN Orlen..."


#940 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2883 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 16 listopad 2018 - 22:42

eee wydaje mi się, że moja jeszcze ze dwa sezony spokojnie pociągnie, na 2-3 łańcuchach. Nie planuję zresztą już tyle jeździć co w tym roku. 





Dodaj odpowiedź