jakie macie przelozenia?
#842
Napisano 29 maj 2011 - 17:34
.Miałem kompakt 50/34 i faktycznie przy zrzucie na małą koronkę zaczyna się młynkowanie. Na płasko - pomarszczone tereny wielkopolski w przyszłym rowerze zarzuciłbym korbę 53/42 i kasetę 12-26.
Korba 50/34, kaseta 11/23. Jadę na 50/19 (stosunek: 2,63), żeby nie wrzucać na 21 (przekos się zaczyna robić) i uzyskać podobny stosunek przełożeń musiałbym mieć przełożenie 34/13 (stosunek 2,62). Czyli 5 (słownie - pięć!) zębatek niżej. Oczywiście bez sensu jest zrzucanie na to samo przełożenie, po to dajemy na mniejszą zębatkę korby, żeby było lżej. Czyli należałoby zrzucić te 4 (34/14 = 2,43), ewentualnie 3 zębatki (34/15 = 2,27). Optymalnym jest raczej 3 kliknięcia w dół. Przynajmniej dla mnie. 2 zębatki w dół to już za duży młynek.
Zresztą w górę jest podobnie - prawa dźwignia na maksa w lewo, jednocześnie z lewą dźwignią w prawo. Wskakuje blat i 3 zębatki na kasecie wyżej.
Osobiście to chyba wolałbym zamiast zębatki 34 w korbie zębatkę 36 - niestety, u mnie jest "only 50/34" - do tego blatu co mam nie da się założyć innej niż 34. No może da się, ale wątpliwe, żeby to dobrze pracowało (przynajmniej zdaniem konstruktorów srama...)
IMHO kaseta o takim stopniowaniu 12-26 jest bez sensu. Mam chyba nawet większe fałdowanie terenu niż Ty w Wielkopolsce i mając kasetę 23/11 ostatnio stwierdzam, że nawet wolałbym jeszcze ciaśniejsze zestopniowanie - 21/11. Przy docelowej kadencji rzędu ok. 90 obr/min wykorzystywanie zębatek niższych niż 17 - 18 (najwięcej używam właśnie tych dwóch - średnie prędkości na płaskim to 33 - 36 km/h) jest raczej incydentalne. Przy korbie 53/39 praktycznie (z wyliczeń) wychodzi używanie jednej zębatki w górę (czyli zamiast 17 to 18, a zamiast 18, to 19. Znaczy przekos albo użycie zębatki 39/14 (90 RPM - prędkość ok. 33,6km/h) lub 39/13 (V=36,2 km/h). Mało optymalne, prawda? Można kręcić w okolicy 80 obr/min dzięki czemu będzie się używać z blatem zębatek 17 i 16, ale dla mnie ok. 90 obr/min to optymalne kręcenie "po okręgu", niżej pcham, równomierne angażowanie wszystkich mięśni (również dwugłowych i pośladkowych) występuje przy od ok. 90 obr/min. Sprawdzone dzisiaj - dzięki podkręceniu do ok. 95 obr/min i "zsynchronizowaniu" tych mięśni co trzeba ;-), utrzymanie prędkości ok 35 km/h na w miarę płaskim odcinku ok. 20 km (z dzisiejszej trasy 98 km) nie stanowiło najmniejszych problemów.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#843 Gosc_emt81_*
Napisano 02 czerwiec 2011 - 14:51
Pozdrawiam
#844
Napisano 03 czerwiec 2011 - 07:55
Jaką masz korbę? Piszesz o dużym przekosie przy 52-17, jeśli faktycznie jest duży to możliwe iż ośka jest zbyt długa.
Głośna praca napędu może być też spowodowana zbyt mocno zużytym napędem bądź jedną z mocno używanych zębatek. Do tego dochodzi źle wyregulowana przerzutka, bądź źle nasmarowany łańcuch.
Kasetę można sobie samemu skonfigurować, jednak należy pamiętać o tym, aby dać zębatki z tej samej parafii. Mieszając różne zębatki efekt pracy napędu będzie poniżej oczekiwań.
#845 Gosc_emt81_*
Napisano 03 czerwiec 2011 - 20:08
A jeśli mówisz o konfiguracji kasety i zębatkach to masz na myśli tą samą firmę i przeznaczenie do konkretnego modelu kasety?
Czy mógłbyś jeszcze rozwinąć myśl odnośnie ośki? (chodzi o wkład suportu czy piastę?)
Dzięki za pomoc
#850 Gosc_cookie_*
Napisano 10 czerwiec 2011 - 21:15
#851
Napisano 01 lipiec 2011 - 18:00
#852 Gosc_OutsideR_*
Napisano 04 lipiec 2011 - 08:22
Pomyślałem, że wyjściem byłaby tylko zmiana kasety. Sądzicie , że np. 12-26 załatwiłaby sprawę?
#853
Napisano 04 lipiec 2011 - 08:37
#854 Gosc_OutsideR_*
Napisano 04 lipiec 2011 - 08:46
OutsideR, wydaje mi się ,że ciut za bardzo kręcisz, może lepiej trochę bardziej siłowo. Zejdź z kadencji 100 na 90 . Ja np jak jadę 100 cad to przy skokach grupy mam problem z utrzymaniem koła a przy mniejszej kadencji wiadomo bardziej siłowo ale od razu łapie koło
Tylko CI sie wydaje, pamietaj, ze ja to nie Ty kazdemu odpowiada co innego;) Nie mam problemu z trzymaniem kola (w czasie zrywu nie patrze czy mam kadencje 100, doskakuje i potem dopiero trzymam 95-100), lepiej mi sie tak jezdzi niz wczesniej na 80-90rpm problem jest tylko przy mniejszej predkosci 30-35 jak pisalem z dobraniem biegu, w grupie jest tez kilku takich co kreca z 10-15rpm wiecej niz ja:) Poza tym napisalem 100 - nie jest to tak ze strike trzymam 100 caly czas, srednia mam 90-95 rpm, np. na podjazdach wiadomo, ze jade na nizszej kadencji.
#856 Gosc_OutsideR_*
Napisano 04 lipiec 2011 - 12:27
Sugerowalem sie:
http://www.campagnol...ockets_1107.pdf
PS. Link poprawiony
#858 Gosc_OutsideR_*
Napisano 04 lipiec 2011 - 13:38
17? Aż tak duże stopniowanie ma Campa?
Nie, wygląda na to , że źle spojrzałem:) Czwarta od góry wg tego linka to przy kasecie 11-25 19stka wiec troche lipa bo w zadnym ze stopniowan nie widze wiekszej niz 19 na czwartej koronce:( poza kaseta 13-29 co juz byloby przesadą bo bardzo rzadko używam koronki 25.