Jump to content


Photo

jakie macie przelozenia?


1782 replies to this topic

#921 D3biec

D3biec
  • Użytkownik
  • 318 posts
  • SkądPoznań

Posted 17 November 2011 - 15:51

A zatem korzystając z chwilki wolnego czasu postarałem się pokombinować trochę z przełożeniami i zobaczyć jakby to było gdyby... zamieszczam efekt moich działań bo może komuś się to przyda

Jak łatwo sprawdzić, przełożenia które używam na codzień mieszczą się w przedziale 2,21 (42/19) - 3,06 (52/17) i do tej pory efektywnie korzystałem tylko z 7 przełożeń, z czego 5 było faktycznie użytecznych (2,0 tyko przy starcie np spod świateł i 3,47 przy dokręcaniu z górki)

Stan dotychczasowy jak i po zmianach obrazuje poniższa ilustracja (bold - przełożenia których używam, podkreślenie - przełożenia okazjonalne, czerw - ocieranie, krzyżowanie łańcucha w myśl by unikać 2 najmniejszych koronek na blacie i 2 najwiekszych koronek na małym blacie)
Dołączona grafika

Jak widać zmiana tylko blatów bez kasety będzie totalną porażka, zwiększy się tylko skok między przełożeniami (czego chce uniknąć) i zmniejszy ilość przełożeń które będe wykorzystywać

Przy zmianie kasety na 13-21 i 14-23 sytuacja ulegnie diametralnej poprawie, zwiększy się ilość użytecznych przełożeń, zmniejszy skok więc będe mógł lepiej kontrolować kadencje, jednak może wystąpić nadmierny przekos łańcucha lub w skrajnym przypadku ocieranie łańcucha o większy blat, jednak, jeżeli udałoby mi się dobrze wyregulować przerzutki było by całkiem si. W przypadku 13-21 lepiej wykorzystywany będzie mały blat, w przypadku 14-23 większy pożytek będe miał z dużego.

Rozważmy teraz zmiane blatu z 53z na 50z i kasete 12-21 czyli prawie jak w kompaktach
Dołączona grafika

Sytuacja ulega diametralnej poprawie, nie ma możliwości krzyżowania łańcucha, zaś przełożenia są praktycznie identyczne jak w przypadku blatów 53/39 i kasety 13-21. Takie rozwiązanie już by było dobre.

Idąc dalej, metodą prób i blędów doszedłem do konsensum, czyli odpowiedzi na moje pytanie jakie przełożenie było by idealne na równiny. Czysto teorytycznie wyszło mi coś takiego:

Dołączona grafika

WOW! to ustawienie praktycznie bije na głowę pozostałe - 8 użytecznych, ciasno zestopniowanych przełożeń zapewniających płynną zmiane biegów, 10 przełożeń których będe używał (z 12 możliwych w ogóle, wyrzucam 2 najmniejsze na mniejszym blacie i 2 najwieksze z tyłu na dużym blacie 8*2 - 4 = 12) zapewniające praktycznie używanie całej kasety, brak krzyżowania łańcucha.

Prędkośc maksymalna przy przełożeniu 4.00 i kadencji która jestem wstanie osiągnąc (ne mówie tu o chwilowej) czyli ok 95rpm to 48,6 km/h, dla porównania przy 52/12 czyli przełożeniu 4,33 prędkość przy tej samej kadencji wynosi 52,6 czyli jedynie 4km/h więcej - niewiele. A do jazdy solo takie maksymalne przełożenie wystarczy w zupełności :-D

Podsumowywując:
Dla niewytrenowanej osoby jak ja, jeżdzącej przy podobnych kadencjach i w podobym mało urozmaiconym terenie najlepszym przełożeniem będzie dość nietypowe zestawienie blaty/kaseta 48/39 i 12-21, drugie miejsce zajmie kompakt 50/39 przy tej samej kasecie, natomiast trzecie na równi 53/39, 13-21 lub 14-23 ze wskazaniem raczej na tą pierwszą.

Hm, pozostaje więc polować na blat 48z (spotkał ktoś w ogóle coś takiego pod Shimano BCD 130?), ostatecznie 50z. I czy ewentualnie ktoś by się wymienił za blat dura ace 53z ;-) ?

Pozdrawiam

#922 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2,567 posts
  • SkądOpolskie

Posted 17 November 2011 - 16:57

Nie czytałem w całości tego małego eleboratu, ale skomentuje Twoje wnioski. A mianowicie bez kombinacji alpejskich zaopatrz się w korbę kompaktową z kasetą 12-23 i będzie git. Ewentualnie jeśli nie zamierzasz kręcić tempówek to nawet 14-23 i masz bardzo wąsko zestopniowaną kastete, która będzie idealna dla początkującego.

Pytanie zasadnicze jest takie - jakie kręcisz średnie i na jakich prędkościach spędzasz najwięcej czasu. To jest klucz w ustalaniu przełożenia jako dominującego.

Teoretycznie na niziny to się powinno wpakowac 53-52/39, kaseta 12-21 i jazda, ale do takiego zestawu potrzebna jest już moc małego kucyka, więc nie każdy w praktyce poradzi sobie z takim przełożeniem. Ja po moich kadencjowych bojach wiem jedno: wysoka kadencja czyni cuda i lepiej mieć ciut za miękko jak za twardo.

#923 D3biec

D3biec
  • Użytkownik
  • 318 posts
  • SkądPoznań

Posted 17 November 2011 - 17:17

sęk w tym, że wyrwałem za pół darmo ciekawą korbę właśnie z blatami 53/39, a z racji tego, że stoi przede mną i tak wymiana kasety i łańcucha chciałbym jakoś to ogarnąć, żeby faktycznie jeździło mi się lepiej. Moc małego kucyka? hmm... czy kucyka nie wiem, nazwałbym to moca pasikonika jak już :mrgreen: .

Ponawiając pytanie, wie ktoś gdzie można nabyć blat 48z pod standardową szosową korbę? w cykloturze i colexie nie ma, na allegro też.

I drugie pytanie, czy wymiana blatu na taki mały pociagnie ze soba konieczność zmiany przedniej przerzutki (obecnie Shimano fd-2203) - wydaje mi się, że nie ale wole się upewnić?

#924 outoftimeman

outoftimeman
  • Użytkownik
  • 873 posts
  • SkądPruszków

Posted 17 November 2011 - 17:21

Nie czytałem w całości tego małego eleboratu, ale skomentuje Twoje wnioski. A mianowicie bez kombinacji alpejskich zaopatrz się w korbę kompaktową z kasetą 12-23 i będzie git.


Ja też nie doczytałem :lol: Podziwiam chęć do tak głębokiej analizy :mrgreen:

Wracając do meritum, jeśli już kolega ma korbę 52/39 (a ma? bo nie doczytałem, to nie wiem :lol: ) niech śmiało kupuje kasetę 13-25. Mi to bardzo pomogło i dużo lepiej mi się jeździ. Na tej 13 zdarzało się jechać za Tirami ponad 60 km/h, a parę razy nawet ok 70 km/h, więc jak dla mnie zupełnie starcza.

Choć zapewne w nowym sezonie zdecyduje się już na klasyczną kasetę 12-23.
Jak mówił pewien Koksu "Jest Siła!" a na początku sezonu jeszcze nie było, więc jeździć, a nie gadać o pierdołach!

EDIT: Przesadziłem z tą prędkością. To Garmin tyle pokazał, ale tak naprawdę to maks było 63 ;-)

#925 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2,567 posts
  • SkądOpolskie

Posted 17 November 2011 - 18:03

skoro masz twardą korbę 52/39 to kupuj do tego miękka i ciasna kaseta. Blat kosztuje tyle co kaseta a i nie zawsze pasuje, wiec to bez sens.

#926 D3biec

D3biec
  • Użytkownik
  • 318 posts
  • SkądPoznań

Posted 17 November 2011 - 18:08

okej, już wiem co zrobie. Zostawie patelnie 53z za to blat 39 wymienie na 42 i wsadze kasete 13-23 (faktycznie nikt nie czytał bo nie ma kaset 13-21 o których wcześniej pisałem, no chyba że by roznitować taką sore i się pobawić :-P ). Będzie podobnie jak 48/39 - 12-21, podobnie bo zabraknie mi tego trybu między 19 i 17 na kasecie 13-23... ale i tak nie mam już co cudować i widziwiać.

Dziękuję i ku uciesze ogółu niniejszym kończe marudzenie :-D

#927 Bodi

Bodi
  • Użytkownik
  • 168 posts
  • SkądSzczecin

Posted 18 November 2011 - 20:57

okej, już wiem co zrobie. Zostawie patelnie 53z za to blat 39 wymienie na 42 i wsadze kasete 13-23 (faktycznie nikt nie czytał bo nie ma kaset 13-21 o których wcześniej pisałem, no chyba że by roznitować taką sore i się pobawić :-P ). Będzie podobnie jak 48/39 - 12-21, podobnie bo zabraknie mi tego trybu między 19 i 17 na kasecie 13-23... ale i tak nie mam już co cudować i widziwiać.

Dziękuję i ku uciesze ogółu niniejszym kończe marudzenie :-D





/....a ty jaki masz rower?

#928 Gosc_Dominik_*

Gosc_Dominik_*
  • Gość

Posted 05 January 2012 - 20:35

Gdzie to taką ścianę znalazłeś że 34-29 potrzebne.?? LOL :shock:
Ja 39-25 i na przełęcz Karkonoską spoko wsuwam. To samo np Hrobacza łąka.
Są to podjazdy z momentami około 24% na 100 metrach. A odcinki 40-50m to nawet koło 27% jeździłem. Dwa lata temu założyłem kompakt to wtedy podjazd koło 22% na 34-25 to na lajcie w siodełku. Kompakt to już na jakieś długie mulące podjazdy bo na takie np o długości 1km to jeszcze na świeżości się z 39-25 wleci.
Zawodowi kolarze również na 95% wyścigów taki właśnie zestaw mają. Na Vuelcie pod Angrilu podobno mieli 34-25 ale tam to wiadomo po 200km podjechać 20km podjazd z końcówką ponad 20% to już zmęczenie daje po dupie.

PS
Napisz proszę jaką ściankę wyczaiłeś to chętnie się zmierzę. Bo w Polsce podjazd z momentem
30% byłby ewenementem.

Boss999, ja wjechałem może nie na "lajcie" jak to napisałeś pod Karkonoską ,ale spokojnie z 39-27 po tygodniu sowitych treningów w Karkonoszach także nie na świeżości i z zakwaszonymi nogami ;-)

Ale też mnie zastanawia 50-13.. nie rozbujasz się na tym za bardzo :roll:


Co do przełożeń to chciałem mieć komfort psychiczny, że zawsze mam zapas. W tym roku na pewno spróbuję parę razy podjechać pod Monte Grappę , podjazd od strony Costalungi jest bardzo stromy. Mam też w planie w tym roku Passo Stelvio zaliczyć.

50-13 mnie jakoś nie martwi, właśnie sobie przypomniałem że 52-14 to było za miękko dla mnie, pożyję, zobaczę :)

#929 przemonr1

przemonr1
  • Użytkownik
  • 419 posts
  • SkądKobiernice

Posted 05 January 2012 - 21:28

No ja też wole mieć za dużo niż bawić się siłownie. To że Contadorowi wystarczy 39/23, nie znaczy, że nam też musi. W 2009r jechałem giga Pętli Beskidzkiej na rowerze górskim i miałem niezły ubaw wyprzedzając umęczonych biedaków pod bodajże Oleckiem. Z drugiej strony miałem też ubaw jak kolega z Interkolu chciał zmiany w Szczyrku przy 60 -70km/h, a ja kręciłem za nim na 44/11.

W alpach podjeżdżając pod Hochtor z sakwami przełożenie 22/28 (w rowerze MTB ) było niezbędne do komfortowej jazdy.

#930 Virenque

Virenque
  • Moderator
  • 1,536 posts
  • SkądPoznań

Posted 05 January 2012 - 21:37

Właśnie w tym rzecz, że taki Contador wcale nie jeździ na 39-23, bo oni wiedzą że lepiej mieć wyższą kadencję.
Z tego co kojarzę Szmyd jeździ na kompakcie, tyle że chyba na wersji 36.

#931 Gosc_Dominik_*

Gosc_Dominik_*
  • Gość

Posted 05 January 2012 - 21:40

O Contadorze raz czytałem, że na którymś etapie Giro używał przerzutki tylnej i kasety MTB co zainspirowało rzekomo srama do wypuszczenia Apexa z kasetą do 11-32.

#932 przemonr1

przemonr1
  • Użytkownik
  • 419 posts
  • SkądKobiernice

Posted 05 January 2012 - 22:56

No, no, to księgowy nie zyskałby uznania u niektórych kolarzy amatorów :mrgreen:

Jak kupiłem sobie szosówkę w zeszłym roku to nawet bez testowania na podjazdach wywaliłem zwykłą korbę na rzecz kompakta. Po prostu wiedziałem, że to nie dla mnie. Zwłaszcza jak się ma 8% podjazd do domu :-D Nie rozumiem jak w ogóle można się szczycić na jakim to twardym przełożeniu się pod coś podjechało. Chwalić to się można czasem, a przełożenie to kwestia gustu. To tak jakby jakiś kierowca po wyścigu przyszedł do Vettela i mu powiedział: co z tego że wygrałeś, za to ja przejechałem cały wyścig na 7 biegu

#933 Riddick

Riddick
  • Użytkownik
  • 402 posts
  • Skądmałopolska

Posted 05 January 2012 - 23:12

no Armstrong np. jeździł na bardziej miękkich przełożeniach ale z większą kadencją i to połączenie akurat w jego przypadku dawało pożądany efekt :mrgreen:

#934 netta1987

netta1987
  • Użytkownik
  • 301 posts
  • SkądAugustow/ Białystok

Posted 05 January 2012 - 23:34

dobra może ktoś skorzysta 20min zabawy ale korzyści może ktoś będzie miał; czyli zestawienie przełożeń do prędkości przy kadencji 90rpm oponach 23c o obwodzie 2112, już nie dawałem skrajności typu blaty 54 i więcej jak komuś jakichś brak piszcie śmiało mogę dodać więcej dla innych opon itp sam z ciekawości se zrobię to pod mtb 29 względem 26 ale tu mamy szosowe to daje zestawienie szosowych myślę że wszystko ok
http://www.sendspace.pl/file/d569719891dda2591c263d5

#935 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 2,017 posts
  • SkądBrzesko

Posted 16 February 2012 - 15:12

Witam
u mnie jest tak:

Korba: 39-52
Kaseta: 15-16-18-20-22-24-26-28


53865785563_3dfc4288d2_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 53650540372_5d02396ecc_o.png


#936 PsYhOl

PsYhOl
  • Użytkownik
  • 1,064 posts
  • SkądBrzesko

Posted 16 February 2012 - 15:33

zakol13, za tirem nie pociągniesz 80km/h, ale całkiem fajnie na początek(dość ciasno i nie za nisko) i 28 pomoże przy wspinaniu się pod Bocheniec czy Godów ;)

#937 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 2,017 posts
  • SkądBrzesko

Posted 16 February 2012 - 17:38

To nawet dobrze bo wolę wspinaczki mimo, że słabo mi idą jak narazie :-)


53865785563_3dfc4288d2_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 53650540372_5d02396ecc_o.png


#938 qubel

qubel
  • Użytkownik
  • 44 posts
  • SkądSzczecin

Posted 16 February 2012 - 21:25

witam,

Kilka dni temu zamówiłem canyona na 105-tce, standardowo rower wyposazony jest w korbe compact 50/34 i kasete 11/28. Jestem poczatkujacym szosowcem amatorem a w mojej okolicy jest raczej płasko, dlatego zastanawiam sie czy nie zmienic kasety na alternatywna 11/25. Prosze o Wasze rady.

pozdrawiam
Mariusz

#939 Stormik

Stormik
  • Użytkownik
  • 228 posts
  • SkądKoźle/Opolskie

Posted 16 February 2012 - 21:48

ja bym tam zostawił bo prędzej czy później na pewno cie jakaś góra dopadnie a później podjechać niekiedy nie idzie :/, raz jak zobaczyłem górkę to się od widoku przestraszyłem, a była bardzo krótka lecz nie szło się rozpędzić aby na nią wjechać bo przed nią był ostry zakręt i stary mostek i trza było hamować prawie do 0 :(, a jak wziąłem się za podjeżdżanie to napęd ostro po dupie dostał a ledwo co podjechałem i rozważam zmienienie zębatki na większą trochę bo na tej to troszeczkę lipa.

#940 PsYhOl

PsYhOl
  • Użytkownik
  • 1,064 posts
  • SkądBrzesko

Posted 16 February 2012 - 21:52

Stormik, czy ja wiem.. ja też bym się w takim przypadku zastanawiał nad zmianą. Może nawet 11 albo 12-23. qubel ma na dodatek komapktową korbę. Szkoda, żeby tyrał kasetę na trzech czy czterech zębatkach, jak może wykorzystać całą gamę przełożeń.



Reply to this topic