Wybór obuwia rowerowego
#1402
Napisano 24 lipiec 2023 - 13:32
- BOA łatwiej regulować podczas jazdy.
- W przypadku sznurówek do poprawek trzeba się zatrzymywać.
- Jeśli są dwa pokrętła jak w S-Phyre, wtedy łatwiej dopasować wygodę w dwóch różnych częściach buta.
- Pojedyncze BOA i sznurówki po krótkim czasie wyciągają średnią z całkowitego naciągu i wszędzie cisną lub nie tak samo więc wygoda będzie podobna.
- Gdyby zastosować sznurówki woskowane, jak w rolkach czy łyżwach, wtedy można osiągnąć naciąg zróżnicowany w zależności od miejsca buta, z dokładnością do pary oczek, który będzie dłużej utrzymał taki stan niż np. sznurówki bawełniane.
- Sznurówki są stylowe, cofferaidowe w odbiorze, można poszaleć z kolorami.
- BOA techniczne i zobowiązujące.
- System BOA trudniej przywrócić do sprawności jeśli coś się zerwie.
- piotrkol, Tomo i bzx lubią to
"MAMIL"
#1405
Napisano 07 wrzesień 2023 - 16:56
Shimano RC7 702 – ktoś ma i może opowiedzieć jak się sprawują w "normalnym" jeżdżeniu, czyli nie w wyścigach?
https://bike.shimano...3/SH-RC702.html
Indeks sztywności mają wysoki (10/12 w skali Shimano) i czuję tą różnicę w porównaniu z moimi Bontrager Circuit (7/14 wg skali Bontragera) z podeszwą z tworzywa. Chodzi mi głównie o to czy w RC7 po godzinie jazdy nie odpada w nich noga
Czytałem też o słabej wentylacji, co ciężko zrozumieć biorąc pod uwagę 2 otwory wentylacyjne w podeszwie i względnie nieźle perforowany wierzch buta. Opinie mile widziane.
#1406
Napisano 07 wrzesień 2023 - 19:22
Po drugie pytasz ludzi czy Tobie będzie wygodnie w tych butach? I serio jak ktoś Ci powie, że Ci będzie wygodnie albo nie to uwierzysz? Równie dobrze można zapytać czy pizza hawajska będzie Ci smakowała i czy warto spróbować takiej.
A bez ironii - po prostu przymierz buty w sklepie. Jeżeli będą pasowały do kształtu Twojej stopy to będą dla Ciebie wygodne. Twojemu koledze mogą nie pasować, ale ta informacja ma zerową wartość pod kątem wyboru.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
#1407
Napisano 07 wrzesień 2023 - 19:42
Sztywność buta jest odczuwalna. Dla amatora może niekoniecznie w osiągach ale w komforcie już tak. Bardzo sztywne podeszwy, z końca skali są na dłuższą metę niewygodne - po kilku godzinach jazdy można odczuć dyskomfort w stopach. Ze swojej strony bardzo sztywne podeszwy zostawił bym na krótkie jazdy, a na dalekie wyprawy trzymałbym się od nich z daleka.
- mikroos i lupus lubią to
#1408
Napisano 07 wrzesień 2023 - 20:07
Ja tam jestem przekonany, że komfort wynika z dopasowania wkładki, kształtu podeszwy wewnątrz buta i dopasowania cholewki (stopa jest prawidłowo podparta). No i prawidłowego rozmiaru (stopa nie przesuwa się w bucie ani nie jest ściskana). Czyli w skrócie czy te elementy pasują do danego kształtu stopy. A co ma do rzeczy indeks sztywności to serio nie wiem.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
- Jaca911 lubi to
#1409
Napisano 07 wrzesień 2023 - 20:10
Przestań szerzyć mity o sztywności buta i odczuwalności tego aspektu, bo ludzie to czytają i powtarzają bezmyślnie.
Po drugie pytasz ludzi czy Tobie będzie wygodnie w tych butach? I serio jak ktoś Ci powie, że Ci będzie wygodnie albo nie to uwierzysz? Równie dobrze można zapytać czy pizza hawajska będzie Ci smakowała i czy warto spróbować takiej.
A bez ironii - po prostu przymierz buty w sklepie. Jeżeli będą pasowały do kształtu Twojej stopy to będą dla Ciebie wygodne. Twojemu koledze mogą nie pasować, ale ta informacja ma zerową wartość pod kątem wyboru.
RC7 przymierzałem i są odczuwalnie sztywniejsze od moich obecnych, tyle. Przymierzałem też w ostatnich dniach kilka innych par, i żadne nie były tak sztywne. RC7 są też mega dopasowane do stopy przez układ języka i podwójne BOA, więc być może to też wpływa na odczucie "sztywności", także sorry za obrazę uczuć religijnych
Chodziło mi wyłącznie o opinie na temat stosunku (dys)komfortu do sztywności u nie-prosów, którym ten but zasadniczo pasuje do kształtu stopy, nie jest za wąski, itd.
(..a w temacie mitów być może miałeś na myśli temat wpływu sztywności na efektywność, co było podejmowane bodajże przez GCN, ale to już inny temat i ja nie o tym
#1410
Napisano 07 wrzesień 2023 - 20:15
Sztywność to jeden parametr, a drugi - znacznie trudniej mierzalny, nawet podczas przymiarki - to stabilność na stopie.
Sztywność ma znikomy wpływ na komfort, za to stabilność i dopasowanie mają kolosalny. Przy czym żeby było śmieszniej, dopasowanie jest zwykle bardzo złe w butach o najwyższej sztywności, bo stopa zawsze ma pewną naturalną elastyczność, więc siłą rzeczy sztywny but nigdy nie dopasuje się do całego spektrum możliwych "chwilowych" kształtów stopy.
But stabilny, ale nie przesadnie sztywny to wg mnie ideał.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#1411
Napisano 07 wrzesień 2023 - 20:28
Dokładnie tak jest - komfort wynika z dopasowania buta. I tyle. A w środku pod stopą jest wkładka, plus bywa, że profilowana jest cała podeszwa. Przykład takiego profilowania wkładek to spec i body geometry. Są też buty z niemal płaską podeszwą w środku, na co wkłada się odpowiednio profilowaną wkładkę. I to ta wkładka może jakoś pracować. Jak wspomniałem, moje buty, bez względu na indeks sztywności są niemożliwe do jakiegokolwiek odkształcania, uginania. Generalnie nie pracują jeżeli o to chodzi. I tak, ludzie często mylą sztywność podeszwy z generalnie dopasowaniem buta, tym jak cholwewka okala stopę. Nie mówiąc już o porównywaniu starych butów z nowymi. Zatem - wierzę, że najsztywniejszy but moze być wygodniejszy od najmniej sztywnego i na odwrót.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
#1412
Napisano 07 wrzesień 2023 - 21:21
A co do mocy/efektywności - zróbcie sobie sprint z lekko odpuszczonym BOA symulując bardzie turystyczne buty. Albo zróbcie gran-fondo z BOA spiętym na maksa symulując wysoki model buta ale niezbyt dopasowany.
Na szczęście rower to nie narty, gdzie niedopasowany but to jest dopiero dramat. I nie chodzi bynajmniej o wygodę.
Edit: baaardzo ważna jest wkładka, w wysokich modelach butów bywa bardzo słaba bo producent zakłada że świadomy użytkownik (w końcu kupił buty pro) wkładki sobie dorobi.
#1413
Napisano 07 wrzesień 2023 - 21:28
Tak sobie myślę, że to wszystko zywkły marketing.
Podeszwa jest sztywniejsza ( mniej elastyczny materiał) w jakimś modelu? Ok.
Jaki to ma wpływ na przełożenie mocy i ogólny komfort?
Zgadzam się z tym co pisał bonobo, wkładka, rodzaj cholewki, zapięć, może w jakiś sposób przedstawiać uczucie " sztywności", ale napewno sama podeszwa stykająca się blokiem z pedałem o tym nie decyduje.
A cała konstrukcja buta, owszem.
#1415
Napisano 08 wrzesień 2023 - 07:01
Dla mnie jak do tej pory najwygodniejsze są podstawowe shimano xc100, bez boa, 3 x rzep.
Właśnie mi minęło 137 000 km, całość przejechałem w butach na 3 rzepy, bardzo wygodne, z prosta regulacją, niezawodne.
Mam jednak małe obawy co do grubości i długości pierszego rzepu w nowych modelach np Shimano, które oglądałem, w porównaniu do starych, wydaje się, że będzie to znacznie słabiej trzymać stopę, ale mogę się mylić.
#1417
Napisano 08 wrzesień 2023 - 09:08
Z czego jakieś 6 przypada na rzep. Warto było!
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#1419
Napisano 09 wrzesień 2023 - 03:38
Generalnie but jak się odegnie to potem i tak musi oddać energię więc, teoretycznie nie ma to wpływu na generowane moce. Dopasowanie buta na szerokość, wentylacja, docisk pięty i waga to pewnie bardziej istotne elementy, Mam LAKE za 300zł i nie czuję jakiegoś uginania w podeszwie. Mógłbym mieć lepsze inne porametry ale ten akurat trzyma dobrze.
#1420
Napisano 09 wrzesień 2023 - 03:38
Generalnie but jak się odegnie to potem i tak musi oddać energię więc, teoretycznie nie ma to wpływu na generowane moce. Dopasowanie buta na szerokość, wentylacja, docisk pięty i waga to pewnie bardziej istotne elementy, Mam LAKE za 300zł i nie czuję jakiegoś uginania w podeszwie. Mógłbym mieć lepsze inne porametry ale ten akurat trzyma dobrze.