

Napisano 20 sierpień 2014 - 12:54
Może być różnica wynikająca z rejestracji danych - masz pomiar mocy z korby?
Bez ustawienia mocy na śr. zerową, sypią się inne wskaźniki np. NP, IF itp.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
Napisano 20 sierpień 2014 - 20:56
Jeszcze jedno - zapis co sekundę czy smart? Jak co sekundę to ewentualnie mógłbym rzucić okiem na plik (daj namiar na connect z wyścigiem).
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
Napisano 21 sierpień 2014 - 07:08
A gdzie się to wszystko ustawia w GC? Nie umiem znaleźć...
Nie w GC tylko w garminie.
Nikodem - sprawdzę dziś w wolnej chwili. Już widzę, że logowanie poprawne (co 1s), szkoda że nie ustawiłeś automatycznego okrążenia wg pozycji gps, wyścig jak widzę w kółkach był, wtedy z automatu miałbyś każde kółko jako osobny interwał, przydatne do porównań i analiz ;-).
Kadencja ze stages? Bo trochę dziwna jest czasami...
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
Napisano 21 sierpień 2014 - 08:28
Wygląda mi to na błąd algorytmu wyliczenia średniej mocy przez sam licznik - w przypadku ustawienia średniej niezerowej (znaczy bez uwzględnienia czasu gdy moc jest niegenerowana) - u Ciebie czasami występuje kadencja przy zerowej mocy.
W e500/800 występuje błąd, będący następstwem specyfikacji transmisji danych w protokole ANT+. Mianowicie odbiornik spodziewa się danych co sekundę, jesli nie otrzyma sygnału to duplikuje poprzednią wartość danych, ponawia to w następnej sekundzie, dopiero w trzeciej sekundzie zeruje dane. Jeśli nadajnik transmituje dane z wartością zerową, to to zostaje rejestrowane, powyższa procedura ma zastosowanie tylko wtedy, gdy nadajnik nie nadaje, ale też (z tego co widzę w swoich plikach) nadajnik kadencji/prędkości gsc-10 jest trochę skopany, bo działa podobnie - nie ma kadencji, nie ma sygnału, pomimo, że sygnał prędkości jest nadawany.
Przy nadajniku PowerTap problemu nie ma, bo piasta nadaje sygnał mocy uśrednionej z ostatniej sekundy - zawsze, gdy koło jest w ruchu. Teoretycznie podobnie powinno być w nadajniku Stages, choć w większości pomiaru z korby sygnał jest nadawany tylko wtedy, gdy jest rejestrowana moc, co powoduje zawyżanie wyliczanej mocy przez licznik, zwłaszcza w wysiłkach typu kryterium, gdy często moc spada do zera, korba nie nadaje, a licznik rejestruje przez 2s poprzednie dane.
Problem wyliczeń mocy przez garmina został rozwiązany w modelach e510/810/1000, dlatego też po wprowadzeniu nowych modeli edge podnosiły się głosy, że komputerki zaniżają średnią moc (w stosunku do poprzednich modeli), okazało się jednak, że są to zmiany w algorytmie przeliczania danych: jeśli nie ma sygnału to edge rejestruje zero w każdej sekundzie, zamiast jak poprzednio replikować przez 2s poprzednią wartość.
W Twoim przypadku jest nieco inny problem - czasami stages generuje impulsy kadencji, pomimo braku impulsów mocy. W tym przypadku wygląda mi na to, że wewnętrznie e500 po prostu wylicza średnią moc również z sekund, w których moc jest zerowa, ale kadencja niezerowa i dlatego moc średnia (niezerowa) w pliku .fit jest na poziomie 261W, choć przy prawidłowej kalkulacji powinna wynosić 271W. Garmin Connect nie przelicza danych z pliku, ale wyświetla jedynie to co ma w nim zapisane.
Zresztą podobny "feler" jest w moich plikach, przy użyciu PT + GSC10: o ile piasta generuje sygnał z zerem co sekundę, to GSC10 w przypadku braku kadencji nie wysyła sygnału (sygnał prędkości i owszem - wysyła, no chyba, że koło stoi - to też tłumaczy zwłokę w włączeniu autopauzy). W efekcie kadencja zerowa występuje tylko wtedy, gdy występuje brak kręcenia korby przez czas dłuższy niż 2s, w czasie tych 2 s zarejestrowana moc wynosi zero W. Teoretycznie można to rozwiązać bazując na kadencji podawanej przez piastę, ale ta z kolei lubi od czasu do czasu zawyżyć kadencję kosmicznymi wartościami rpm.
Rozwiązanie jest proste - należy wyliczać moc średnią w Edge z uwzględnieniem zer. Moc niezerową zawsze można wyliczyć, za to ważne współczynniki typu IF (0,964 zamiast 1,035), NP (273W zamiast 293W), no i TTS (305 zamiast 294). Nie zlikwiduje to problemu z 2s naliczaniem mocy z korby, gdy ta nie występuje, ale pomiaru Stages to akurat nie dotyczy, on wysyła co sekundę impuls, ale albo wysyła fałszywe impulsy kadencji, albo zerowe odczyty mocy w czasie ruchu korby.
Pełną i prawidłową analizę problemu można byłoby przeprowadzić chyba tylko z równoległym użyciem innego miernika mocy np. PT i porównania zarejestrowanych danych. Ale to już problem czysto akademicki ;-), do codziennych treningów należy przyjąć zasadę wyliczania mocy przez edge zawsze z uwzględnianiem mocy zerowej.
Algorytmy wyliczenia wszystkich współczynników zastosowane w GoldenCheetah są prawidłowe i wyliczają dane bez zarzutów - sprawdziłem ręcznie ;-).
(wklejam omówienie problemu ;-))
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
Napisano 21 sierpień 2014 - 11:57
Napisano 22 sierpień 2014 - 06:09
Nikodem, z czasem dostrzeżesz sens, zwłaszcza gdy oprogramowanie pozwoli analizować poszczególne interwały, czy kolejne okrążenia (jak również sezony, lata). Aktualnie właśnie GC pozwala na dość łatwą analizę jakości treningu i wysunięcie wniosków gdzie było za ciężko, gdzie niepotrzebnie się odpoczywało, czy też z dużą dokładnością określić przewidywaną moc na danym odcinku.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
Napisano 22 sierpień 2014 - 16:55
Napisano 23 sierpień 2014 - 15:18
Świeża to może w Polsce ;-). Ja kupiłem w amazon.com (wersja na Kindle) już 1 lutego 2013: The Power Meter Handbook: A User's Guide for Cyclists and Triathletes by Joe Friel (Sep 1, 2012), za $10 bez 1 centa. Słownictwo prościutkie, polecam dla uczących się angielskiego ;-).
Faktycznie pozycja "na dzień dobry" choć rozdział 7 Using your power meter for high perfomance ma być "dla trenerów i zaawansowanych zawodników" (nie wiem jak to w tłumaczeniu polskim dali, ale w oryginale Friel tak to mniej więcej określił: this chapter is for the advanced athlete or coach who is focused on two or three A-priority races in a season with the intent of producing a peak preformance in each) dość prosto wyjaśnia podstawowe zagadnienia bazowe do analizy treningu bazującego na mocy i jest chyba najważniejszym rozdziałem tej książki.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
Napisano 28 sierpień 2014 - 19:39
Dzisiejsza wiadomość:
Mark Liversedge: Aug 28 03:20AM -0700
As part of 3.11 we will be tracking W'bal .. it's gonna be neat !
I'd like to show it on the video overlay as a battery being drained/filled
Nooo... Mam nadzieję, że na 3.11 nie będziemy czekać pół roku. Miał być osobny program treningowy, póki co ma być poprawiony moduł. Dobre i to. Obserwowanie W' w czasie rzeczywistym jest super sprawą - szkoda, że Garmin (czy inni, np. w ipBike - tam autor póki co pracuje nad nowym interfejsem...) nie zaimplementuje tego do swoich urządzeń treningowych. Teraz teoretycznie można post factum wyciągnąć wnioski jak należałoby korzystać z akumulatora mięśniowego, no ale to czasami trochę późno, choć można poprawić następny tego typu trening.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
Napisano 03 wrzesień 2014 - 11:39
Korzystam z pomocy trenera jak do tej pory. Jednak sukcesywnie się uczę (kończę czytać pierwszą książkę o treningu z pomiarem mocy w języku polskim) i chyba od następnego sezony będę sam dla siebie trenerem.
Przeleciałem (znaczy szybko przeczytałem) raz jeszcze książkę Friela i po tej lekturze nie ma szans na zostanie sam sobie trenerem ;-).
Jeśli znasz angielski, to polecam:
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
Napisano 04 wrzesień 2014 - 12:15
Napisano 02 październik 2014 - 19:50
Teoretycznie powinienem polecić drugą, ale... To raczej mały fan, ale sporo wiedzy. Jednak na start wysuwa się ostatnia - zrozumieć łatwo, propozycje treningów dla każdego. Nie trzeba czytać od deski do deski, brać co potrzebne. A w międzyczasie Coggana trawić ;-).
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
Napisano 02 październik 2014 - 20:49
W 3.11 zaimplementowano: http://veloclinic.co...ubtraction-plot
Warto poczytać szczegóły, a w GC będzie to tak wyglądać:
W tym przypadku wykres obrazuje prawidłowo oszacowane CP. W przypadku niedoszacowania o marne 5% wykres będzie wyglądać tak:
(zniekształcenie - pochylenie wykresu i dziwny szczyt)
A przeszacowany o 5%:
No i wygląd krzywej, przy poprawnym oszacowaniu CP:
Widać różnice, prawda?
Dokładne wyjaśnienia pod podanym wyżej linkiem.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750