Skocz do zawartości


Zdjęcie

Pomiar Mocy - Sprzęt (Tylko Sprzętowe Mierniki Mocy!)

PowerTapPower2MaxSRM Quarq Stages Polar i inne.

2470 odpowiedzi w tym temacie

#1561 KMQ

KMQ
  • Użytkownik
  • 829 postów

Napisano 14 luty 2019 - 07:35

Strava raczej nie bierze pod uwage wskazan miernika mocy tylko liczy na podstawie wlasnego algorytmu predkosc/dystans etc

#1562 Arked

Arked
  • Użytkownik
  • 910 postów

Napisano 14 luty 2019 - 08:56

Strava liczy średnią moc normalnie: czyli jest to średnia z aktywnego czasu jazdy z uwzględnieniem zer.



#1563 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Napisano 14 luty 2019 - 09:03

@KMQ: Strava tak to estymuje gdy nie korzystamy z licznika, ale jak go mamy i są dane o mocy w pliku fit, to raczej sama niczego zmieniać nie powinna. 

 

Raczej jest jak pisze @Arked, czyli Bryton nie uwzględnia zer (i w efekcie fałszuje wynik), a Strava robi to dobrze. Trening to nie tylko duża moc na np. podjeździe, ale też dbanie o nią na zjazdach. Jak będę miał możliwość to zrobię osobne pomiary dla jazdy ciągłej i jazdy bez kręcenia, to będę miał pewność. 



#1564 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 14 luty 2019 - 09:35

A wytłumaczcie mi, dla czego te niezliczanie zer jest takie złe? Nie kręcę przez X minut, to po co mi zaniżana moc o ten czas? Do wyliczeń TSSów i tych spraw?

#1565 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Napisano 14 luty 2019 - 09:39

Jeśli robi się trening z mocą, to po prostu mając zero "nic nie robisz", opierniczasz się. A lepiej nauczyć się rozkładać siły i dawać jakąś moc nawet w sytuacjach, gdy teoretycznie nie trzeba - np. na długim zjeździe szosowym, można dokręcać, no chyba że wiemy, że i tak za chwilę mocne wyhamowanie lub że przekroczymy jakąś granicę poczucia bezpieczeństwa. 

 

Inny przykłąd to test FTP w realu: wiadomo, powinien być na płaskim odcinku, ale może być i gdzieś, gdzie będziesz jechał szybko bez wkładania w to siły. Czas leci, a Ty masz wtedy niezliczone miejsca z zerem, co zawyży Ci wynik końcowy. 



#1566 Arked

Arked
  • Użytkownik
  • 910 postów

Napisano 14 luty 2019 - 10:27

Średnia moc ma sens tylko z zerami. Bez zer to jest takie nie wiadomo co. Średnie waty pomnożone przez aktywny czas nie będą się zgadzać z kilodżulami, a więc wykonaną pracą. Nie wiem czemu Bryton zastosował takie rozwiązanie. Dawno temu pisałem chyba o tym do nich o tym ale poszło jak krew w piach.



#1567 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 14 luty 2019 - 11:46

A wytłumaczcie mi, dla czego te niezliczanie zer jest takie złe? Nie kręcę przez X minut, to po co mi zaniżana moc o ten czas? Do wyliczeń TSSów i tych spraw?

 

Analogia: przez cały rok zarabiasz tylko przez jeden miesiąc osiągając dochód w wysokości 3 średnich krajowych, przez pozostałe 11 miesięcy nie zarobiłeś ani grosza. Średnia roczna to 3 średnie krajowe, czy mizerne 1/4 tejże średniej? 

O ile sama średnia z miesiąca "aktywnego zawodowo" (czy też średnia niezerowa przy jeździe) może wyglądać imponująco, to z całego roku (czy z całego przejazdu) nie wygląda to najlepiej, prawda?

 

Biorąc przykład rowerowy: podjazd 5km z mocą 500W, zjazd 5km z mocą 0W. Średnia moc 500W czy 250W?

Z drugiej strony wysiłek podczas pokonywania tych 10km nie jest adekwatny do przejechania 10km po płaskiej z mocą 250W. Dlatego też nie tyle istotna jest średnia moc, czy średnia moc niezerowa (bez uwzględnienia zerowej mocy), ale moc znormalizowana NP. Przykładem może być stała jazda na poziomie 200W przez godzinę. W takim wypadku nasza średnia moc i NP będą bardzo zbliżone do siebie i oscylowały ok. 200W. Sytuacja zmienia się, kiedy przez 20 minut kręcimy 100W, 20 minut 200W i ostatnie 20minut 300W. Średnia moc będzie w tym wypadku także na poziomie 200W, ale NP wyniesie ok. 240W. I tą różnicę w nogach czuć.

 

Więcej szczegółów znajdziesz u źródła: Normalized Power, Intensity Factor and Training Stress Score


  • Pirx lubi to

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#1568 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Napisano 14 luty 2019 - 11:48

Właśnie, jest jeszcze znormalizowana. I tutaj też ciekawostka - ona też jest wyższa wyraźnie na brytonie, więc też nie uwzględnia czasu z mocą zerową... A to już naprawdę niezłe wprowadzanie w błąd. 



#1569 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 14 luty 2019 - 13:57

 

 

Biorąc przykład rowerowy: podjazd 5km z mocą 500W, zjazd 5km z mocą 0W. Średnia moc 500W czy 250W?

Dla mnie 500, bo wygenerowana średnia moc to właśnie 500W, a dopiero średnia moc w całej jednostce czasu jazdy, to już 250W. Jak rozumiem, te 250W wychodzi nam ze średniej zerowej, a 500 z niezerowej. Jak dla mnie, to moją średnią generowaną mocą jest wartość 500W, a 250W jest wartością w jednostce czasu i będzie się to miało nijak do moich możliwości faktycznych, bo ten wynik zawsze będzie zaniżony przez okresy niepedałowania i dla tego nic nam nie mówi, zmuszając do posługiwania się znormalizowaną. 

 

Prawda jest taka, że powinny być widoczne dwie (a ze znormalizowaną 3) wartości mocy. 

 

To generalnie tak samo jak ze zliczeniem czasu trwania treningu - mamy czas tylko samej jazdy i czas od włączenia do wyłączenia licznika. Drugi zawsze będzie dłuższy, bo zawiera także postoje. Można mieć 5h aktywności, ale realnie tylko godzinę jazdy. To samo z tymi zliczeniami mocy, można wygenerować przez 5min 500W, ale razem z okresem niepedałowania uzyskamy skromne 250W co ma się nijak do włożonego wysiłku w trakcie podjazdu. Znormalizowaną to korektujemy, ale po co? 3 wartości powinny być widoczne. Czy GC mam możliwość takiej konfiguracji niezależnie od ustawienia licznika?

 



#1570 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Napisano 14 luty 2019 - 14:25

I tak i nie, w wypadku czasu owszem, moze być sytuacja np. ktoś ma 100 km w 3 godziny, ale z przerwami było łącznie 5 godzin co nam kompletnie zmienia wynik. W przypadku mocy na wykresach przynajmniej widać dziwne zależność np. jakiś odcinek płaski, gdzie ktoś leci 45 km/h a moc jest niska... widać, że musiał jechać za czymś lub trafił na kierunkowy huragan, innej opcji nie ma. Byłoby też widać "zero" gdyby ktoś robił przykładowo KOMa będąc w jakiś finezyjny sposób przypięty do samochodu 



#1571 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 14 luty 2019 - 14:38

Dla mnie działa to identycznie, bo identycznie przekłamuje (w przypadku mocy zaniża, a czasu treningu zawyża) wynik. Znormalizowana zadziała super, bo ona nie dość że zlicza zerówki, to jeszcze wszelakie odpuszczenia gdzie kręcimy na skromnych wartościach, ona musi brać dane z zerowej średniej, ale sama średnia moc już nie, bo zostaje sztucznie zaniżana przez to. Tylko 3 wartości no chyba, ze właśnie znormalizowana to taka średnia moc niezerowa, ale chyba nie, to są jakieś algorytmy przeliczeniowe. 

 

Innym przykładem jest średnia prędkość. Oblicza się ją z przejechanego dystansu i czasu w którym ten dystans się przejechało, a nie z dystansu i całkowitego czasu od włączenia do wyłączenia licznika. Wiadomym jest, że ta druga wyjdzie mniejsza, więc dla czego w ten sam sposób mamy wyliczaną średnią moc?

 



#1572 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Napisano 14 luty 2019 - 16:43

Moim zdaniem to wynika z tego, że prędkość średnia niekoniecznie mówi o tym, czy włożono dużo roboty w przejazd. Za przykładem który podawałem: możesz przez godzinę jechać za np. autobusem, wyjdzie Ci świetna średnia a niemal się nie spocisz. 

 

Tymczasem robiąc trening w oparciu o moc, musisz się trzymać zadanych stref i nie ma tu znaczenia, czy jedziesz pod górę (taki trening może wymusić zrzucenie zrzucenie blatów), czy jedziesz w dół (tutaj znów trzeba dociskać). Średnia na tych odcinkach jest dla mnie bez znaczenia, może będzie lepsza, może gorsza, zależnie na jaką strefę trafię np. jakiś podjazd - tyle że to skupienie na treningu, a nie wbijanie przy okazji tego czy owego. 

 

Jeśli masz np. odcinek 10 km raczej w dół aniżeli w górę, to średnią prędkość będziesz miał zapewne wysoką (w końcu zjeżdżasz), ale średnią moc już tylko i wyłącznie zależnie od tego, czy będziesz na to pracował, czy nie. Bez uwzględniania mocy zerowej byłoby to bez sensu. 



#1573 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 14 luty 2019 - 18:29

Tylko nie o śr. prędkości mowa, a o mocy na którą wiatr, profil trasy nie ma większego wpływu. Śr. prędkość to tylko przykład identycznego wyliczania. Dla samej wiedzy chcemy znać naszą średnią prędkość wyliczaną tylko z czasu ruchu więc identycznie fajnie byłoby znać średnią moc tylko z czasu samego kręcenia korbami, a nie z czasu łącznie. Czy taka moc by nam czegoś nie mówiła? Moim zdaniem znacznie więcej niż obecna zerowa.



#1574 jurarunner

jurarunner
  • Użytkownik
  • 25 postów

Napisano 14 luty 2019 - 19:19

Czołem.

Mam pytanie: czy do pomiaru FSA Powerbox można montować zębatki FSA Gossamer PRO?! Rozstaw śrub 110mm więc teoretycznie nie powinno być przeciwwskazań ale może ktoś przerabiał ten temat?

Pozdrawiam PawełDołączona grafika

Wysłane z mojego moto g(6) plus przy użyciu Tapatalka



#1575 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Napisano 15 luty 2019 - 07:50

Tylko nie o śr. prędkości mowa, a o mocy na którą wiatr, profil trasy nie ma większego wpływu. Śr. prędkość to tylko przykład identycznego wyliczania. Dla samej wiedzy chcemy znać naszą średnią prędkość wyliczaną tylko z czasu ruchu więc identycznie fajnie byłoby znać średnią moc tylko z czasu samego kręcenia korbami, a nie z czasu łącznie. Czy taka moc by nam czegoś nie mówiła? Moim zdaniem znacznie więcej niż obecna zerowa.

 

Mogłaby być jako opcjonalna jeśli ktoś chce - tak jak to własnie bryton wylicza.

Sam jednak uważam, że mówiłoby to o wiele, wiele mniej, niż obecna, z uwzględnieniem zer. Wystarczy porównać jazdę na zewnątrz a jazdę na trenażerze (bez symulacji zjazdów bądź z włączonym trybem ERG w np. Zwifcie). Ta pierwsza - oczywiście nie uwzględniając pogody - będzie "lżejsza", bo w pewnych sytuacjach odpoczywamy. Na trenażerze nie będzie tego komfortu, a jeśli jeszcze jedziemy według jakiegoś planu, będzie on na nas wymuszał generowanie jakiejś mocy. 

 

Dla mnie pomijanie czasu z zerową mocą to tylko sztuczne nabijanie średniej mocy i średniego W/kg, a nie o to ma chodzić w treningu z pomiarem mocy.  



#1576 beskidbike

beskidbike
  • Użytkownik
  • 2475 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 15 luty 2019 - 15:02

A spalanie średnie w samochodach liczy wam tylko jak naciskacie pedał gazu, czy jak stoicie w korkach, albo jedziecie na luzie to też? ;)

Bo wg niektórych to komputer powinien wyliczać średnią tylko podczas przyśpieszania (naciskania gazu) :P

A potem zamiast 8 to wychodzi w mieście 20l/100 km ;)

Jakby liczyło średnią moc tylko podczas pedałowania pod górę, to miałbym piękne wyniki na przełęczach u siebie, lepsze od Kwiato ;) Bo pisali, że na Mistrzostwach Swiata miał średnią 200W, ale to tą źle liczoną ;)



#1577 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 15 luty 2019 - 17:00

 

 

Mogłaby być jako opcjonalna jeśli ktoś chce - tak jak to własnie bryton wylicza.

Tak, właśnie o to mi chodzi i nie wiem jak to wyciągnąć w jakimś programie czy jak. 

 

 

 

A spalanie średnie w samochodach liczy wam tylko jak naciskacie pedał gazu, czy jak stoicie w korkach, albo jedziecie na luzie to też?

Jak zwykle chciałeś zabłysnąć i jak zwykle słabo ci to wychodzi. 

 

Stanie w korkach nie oznacza z automatu wyłączonego silnika, który ma nawet wtedy ok. 1000 obr, a więc spala paliwo. Kolarz nie pedałujący nie generuje nawet 1W mocy, a więc nie zużywa energii poza tą potrzebną do życia czego nie rozważamy w tym momencie.



#1578 mess

mess

    tłuścioszek

  • Użytkownik
  • 2692 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 15 luty 2019 - 19:10

Dla mnie 500, bo wygenerowana średnia moc to właśnie 500W, a dopiero średnia moc w całej jednostce czasu jazdy, to już 250W. Jak rozumiem, te 250W wychodzi nam ze średniej zerowej, a 500 z niezerowej. Jak dla mnie, to moją średnią generowaną mocą jest wartość 500W, a 250W jest wartością w jednostce czasu i będzie się to miało nijak do moich możliwości faktycznych, bo ten wynik zawsze będzie zaniżony przez okresy niepedałowania i dla tego nic nam nie mówi, zmuszając do posługiwania się znormalizowaną.

 

No średnia moc z podjazdu będzie 500, zaznaczasz sobie ten fragment i widzisz średnią moc. Z całego odcinka będzie 250 zakładając, że zjazd trwał tyle co podjazd :) Jak masz odcinek na którym masz dwa zjazdy i dwa podjazdy, i na zjazdach odpuścisz to 0 do średniej mocy mają być wliczane jeżeli analizujesz fragment poważnie. 0 mocy(odpoczynek) wpływa na moc osiąganą w czasie pracy. Jak chcesz nie odpływać w astrale patrząc na swoje możliwości to wliczasz 0, jak chcesz się masturbować z Adamem, to możesz je wyłączać ;)

 

Średnie moce bez wliczania 0 są idealne do internetów :D :P

 

NP to zupełnie co innego.



#1579 Bzyk

Bzyk
  • Użytkownik
  • 2570 postów

Napisano 15 luty 2019 - 19:34

Jakby nie liczyć zer, to przecież można robić podjazd z mocą X, potem zjeżdżać sobie na heblach 10x dłużej, żeby odpocząć i znów robić ten podjazd z mocą zbliżoną do X. Nie wiem czy moc wyliczana bez odpoczynku, który może być raz krótszy, raz dłuższy ma jakikolwiek sens.

#1580 beskidbike

beskidbike
  • Użytkownik
  • 2475 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 16 luty 2019 - 00:40

Dokładnie, robiąc interwały pod górę, mogę zjeżdżać, 2x mocniej hamujac i dłużej odpoczywać, po to żeby kolejny interwał zrobić z wyższą mocą, wyrzucę "zera" ze zjazdów i wyjdzie piękna srednia moc treningu, jak to @mess powiedział: "do internetów" :P





Dodaj odpowiedź



  

Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: PowerTapPower2MaxSRM, Quarq, Stages, Polar, i inne.