Skocz do zawartości


Zdjęcie

Trenażery Interaktywne Elite (Drivo/direto/suito/itp.)


537 odpowiedzi w tym temacie

#421 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8617 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 10 grudzień 2021 - 09:51

Widzę po czasie reakcji i czasie przesunięcia skrajnego. Wbrew pozorom nie silnik krokowy jest ograniczeniem, a jego sterowanie. Największą rolę ma tu PID, fajnie gdyby "zaawansowany użytkownik" miał możliwość regulacji pewnych bezpiecznych parametrów z aplikacji narzędziowej, aby dopasować to pod własne potrzeby np. szybkość reakcji na parametr żądany i histereza utrzymania tego parametru. Grzebanie w plikach konfigurujących, zwłaszcza nie znając dopuszczalnych parametrów i za co odpowiadają to trochę ryzyko zepsucia sprzętu... 


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#422 shmoo

shmoo
  • Użytkownik
  • 1730 postów
  • SkądBrzeg, Wrocław, Bytom

Napisano 10 grudzień 2021 - 12:53

Widzę po czasie reakcji i czasie przesunięcia skrajnego. 

 

Ale przecież nie wiesz jaki jest czas pomiaru, czy opóźnienie z miernika mocy i jaka częstotliwość próbkowania itd itp.

Wcale robienie tego na PID znając charakterystykę trenażera, a nie znając charakterystyki napędu (czyli użytkownika) nie jest super świętym gralem. PID fajnie działa jak jest w miarę stabilny napęd a tu masz interwały szarpnięcia itp. Każde najmniejsze opóźnienie robi tu wielką różnicę.
 

Można to robić w prostszy sposób na krzywej zmieniając tylko jej charakterystykę z pomocą miernika.
Wtedy będzie szybko, dokładnie i stabilnie.
 

Coś tam liznąłem tematu robiąc powermatcha.


logo1pp-64x64.pngmedium.jpgbadge_new.png


#423 Chertan

Chertan
  • Użytkownik
  • 78 postów

Napisano 10 grudzień 2021 - 13:10

No właśnie silnik krokowy wyrabia się całkiem dobrze, problemem mogło być u mnie zbyt zachowawcze działanie PID. U Chertana wygląda jednak na regulację poziomów miernika mocy, aczkolwiek głowy nie daję. U mnie za to jest manipulacja parametrami PID i co ciekawe, całkiem skuteczna. Szkoda, że dokumentacja nie jest jawna, albo przynajmniej nie ma udostępnionych zakresów dla kogoś z kto chciałby nieco poesperymentować na swoją odpowiedzialność.

W moim przypadku ustawienie PowerPID_Banda na 80 i PowerPID_MaxReg na 30 jest całkiem skuteczne, przywróciło szybkość osiągania mocy żądanej - obecnie mam ok. 2 - 5s, jednak z uwagi na warunki wykonywania testu (szybko i byle jak) występują spore wahania stabilizacji +/-25W (chociaż czy ja wiem czy spore), może dziś/jutro jakoś przyzwoicie to przetestuję włącznie z uwzględnieniem zwiększenia uśrednienia pomiaru Direto XR, co powinno mieć wpływ na zwiększenie stabilizacji (pomijając czynnik ludzki i nierównomierność generowania mocy przez człowieka), a także korci mnie zmiana parametrów w/w. Domyślam się praktycznego ich znaczenia, ale musiałbym praktycznie to zweryfikować. Szkoda, że nie mam danych wartości granicznych, stąd raczej będę się ograniczał do bezpiecznych wartości np. +/-10 i sprawdzanie jaki efekt przynosi zmiana danej wartości.
No chyba, że Sonia będzie skłonna wyjawić mi tą pilnie strzeżoną tajemnicę ;)

Ja na początku miałem wgrany podobny plik, więc widocznie coś było nadal nie tak, że zrobili kolejny

{
"description": "PowerPID_MaxReg = 30",
"address": "0x30",
"data": [
"0x1E"
]
}, {
"description": "PowerPID_Banda = 80",
"address": "0x302",
"data": [
"0x50"
]
}

#424 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8617 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 10 grudzień 2021 - 13:38

Ja na początku miałem wgrany podobny plik, 

 

 

Z tego co widzę to nawet identyczny, szkoda, bo można byłoby mieć jakieś pojęcie o zakresie eksperymentów ;)

 

 

Ale przecież nie wiesz jaki jest czas pomiaru, czy opóźnienie z miernika mocy i jaka częstotliwość próbkowania itd itp.

Wcale robienie tego na PID znając charakterystykę trenażera, a nie znając charakterystyki napędu (czyli użytkownika) nie jest super świętym gralem. PID fajnie działa jak jest w miarę stabilny napęd a tu masz interwały szarpnięcia itp. Każde najmniejsze opóźnienie robi tu wielką różnicę.
 

Można to robić w prostszy sposób na krzywej zmieniając tylko jej charakterystykę z pomocą miernika.
Wtedy będzie szybko, dokładnie i stabilnie.
 

Coś tam liznąłem tematu robiąc powermatcha.

 

A czy muszę wiedzieć? Absolutnie nie musiałbym, gdyby udostępniali aplikację dostosowywania parametrów PID. I nikt nie twierdzi, że PID jest świętym gralem, bo nie jest, a naturalna charakterystyka generowanej przez człowieka mocy powinna być uwzględniona w algorytmie sterownika. Najlepiej jakieś algorytmy samouczące się. O ile to możliwe w takim sterowniczku. Jasne, że nie mam dostępu do kodu, zresztą pewno bym go nie ogarnął bez rozpisania algorytmu (albo przynajmniej dobrego skomentowania)

 

Jak dla mnie rozwiązania typu powermatch działają dobrze gdy jest różnice mocy można opisać równaniem obojętnie jakiego stopnia (ale pewno najlepiej liniowe bądź kwadratowe...), wtedy wyliczenia są w miarę proste. Gorzej jeśli ma kompensować w locie zmienną moc generowaną przez człowieka. Tylko u mnie dowolny miernik (Direto XR, dwa Power2Max, Vector 3) mierzy niemalże identycznie łeb w łeb.  Ale i tak pozostaje realizacja hamowania i ta mi ostatnio bardzo się nie podobała, z uwagi na zbyt zachowawcze dociąganie do mocy zadanej. Chwilowe wahania mocy generowanej/hamowanej są nie do uniknięcia, choć faktycznie można je nieco zniwelować za pomocą uśrednienia pomiaru mocy (analogia do mocy wyświetlanej na komputerku rowerowym: moc chwilowa jest praktycznie bezużyteczna, dopiero moc uśredniana jest w miarę stabilnie wyświetlana), aczkolwiek nie należy przesadzać z uśrednieniem, z uwagi na opóźnienia.  


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#425 shmoo

shmoo
  • Użytkownik
  • 1730 postów
  • SkądBrzeg, Wrocław, Bytom

Napisano 10 grudzień 2021 - 15:03

@Prozor

Naprawdę nie trzeba super algorytmu do tego, ani samouczącego się.
Wystarczy znać dane z kalibracji i w locie zmieniać równanie zbierając nowe dane.

https://en.wikipedia...i/Curve_fitting

Nawet to zrobiłem korzystając z prototypowo z scipy a później w androidzie z org.apache.commons.math3.fitting


logo1pp-64x64.pngmedium.jpgbadge_new.png


#426 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8617 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 11 grudzień 2021 - 16:33

Patrząc na to co umieściłeś, to właściwie o to samo mi chodziło.

 

Mam potwierdzenie, że nie tylko u mnie w fW 78 to opóźnienie zauważalne, i wprowadzenie zmiany do PID jest skuteczne i krótsze interwały zdecydowanie lepiej reagują w trybie ERG. W najbliższych dniach potestuję trochę różne ustawienia parametrów PID, zobaczymy, czy przesłane przez serwis Elite to najlepsze co może być, czy jednak warto trochę to stuningować ;)

 

Sprawdziłem, faktycznie teraz trenażer podciąga zdecydowanie szybciej i osiąga wartość żądanej mocy w okolicy 2 -8 sekund. Na ogół są to 3 sekundy, chyba że nie dociągnie od razu (w te 3s) to później jeszcze parę sekund dociąga. Ale w odróżnieniu od poprzednich 20 - 30s to znaczna poprawa. Fakt, stabilność utrzymania mocy mogłaby być lepsza, teraz takie 100W/200W (przy niższych niedokładności są bardziej widoczne) wygląda mniej więcej tak:

5f4d761bb23b3752bf7b58377cb24080.jpg

Pierwsza część z uśrednieniem Direto XR 1s, druga 3s - większych różnic nie widać. Wydaje się, że jest spora niestabilność utrzymania mocy, ale właściwie nie jest tak źle, po prostu tak to na tym wykresie wygląda. 

Pierwsza część:

f76761813be8282c9323503b79ecba8d.jpg

i druga:

30371a5a1c8ef1b1be248323dbe9e2bf.jpg

wiele się nie różnią...

 

Przybliżając trzeci interwał pierwszej serii (najbardziej brzydko wyglądający):

9eab69c97a35cd73aa179e5bb9e9b7e7.jpg

to już wygląda to lepiej, a zbliżając samą fazę 200W:

629d687e12fc0dcf2a47384d3d17d0b9.jpg

 

jest jak widać w miarę przyzwoicie, choć w górę przestrzeliwuje do 219/226W (Direto XR i Vector 3, Power2Max uśrednia, stąd 214W), a w dół pod koniec zaniża do 170W (tu również P2M uśredniając ma mniejsze wahania).

 

Żądana moc 100W generalnie jest zaniżana - opór jest ustawiony trochę za nisko (ok. 10 -17W), choć dla Direto XR jest to o parę watów więcej (ok. 5) niż dla reszty mierników. Czym wyższa moc, tym trenażer lepiej sobie radzi.

 

Dopytałem Sonię o znaczenie parametrów PID, ciekawe czy doczekam się odpowiedzi. Jeśli nie, to i tak spróbuję poeksperymentować delikatnie zmieniając parametry...

 

Reasumując - jeśli po zmianie oprogramowania z FW 74 na 78 kogoś wkurza obecne powolne dociąganie Direto XR do mocy żądanej, to warto wrzucić aktualizację EEPROM, czyli plik json o zawartości podanej wcześniej przeze mnie. Z tego co się zorientowałem, ten plik wysyłają każdemu, kto ma obiekcje do szybkości ustawiana mocy żądanej.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#427 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8617 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 15 grudzień 2021 - 10:11

 

Dopytałem Sonię o znaczenie parametrów PID, ciekawe czy doczekam się odpowiedzi. Jeśli nie, to i tak spróbuję poeksperymentować delikatnie zmieniając parametry...

 

Tak jak się spodziewałem, że raczej wyczerpującej odpowiedzi nie dostanę:

 
Both the parameters of the pid influence the reactivity and the stabilization.
They are strictly connected, so if you increase reactivity then you'll have less stability.
 
Ta... tyle to i ja wiem, ale jakie bezpieczne granice? Zakres to pewno od 0 do 255. To połączenie to pewno dotyczy tego, że jeśli zwiększę szybkość reakcji, to zmniejszy się stabilizacja, co jest dość oczywiste. No nic, trzeba będzie się trochę pobawić zmianą zakresu. Dam znać o efektach eksperymentów ;)

  • Chertan lubi to

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#428 Puszczołaz

Puszczołaz
  • Użytkownik
  • 3 postów

Napisano 01 styczeń 2022 - 08:12

Czołem wszystkim.

U mnie w modelu Direto XR-t pojawił się problem, że miernik mocy pokazuje mega wysokie wartości nawet przy lekkim pedałowaniu. Nie czuć też stopniowania, gdy wskakują kolejne etapy treningu.
Wykonałem test na my etraining i wyszło offset 6453, natomiast offset z naklejki to 6443 😬
Zaznaczam że wcześniej wystąpił problem z paskiem, przesunął się w bok i poszarpała się krawędź. Jestem w kontakcie z serwisem, co z tym fantem zrobić, pewnie skończy się na wymianie paska.
Wracając do pomiaru mocy, to trenażer mam połączony z garmin edge 830, chcąc dokonać kalibracji wywala błąd kalibracji 0. Ręce opadają, przy śrubie jeszcze nic nie kręciłem.
Ktoś pomoże?

#429 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8617 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 01 styczeń 2022 - 23:11

Prawdopodobnie skończy się na wymianie gwarancyjnej.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#430 janusz.free

janusz.free
  • Użytkownik
  • 31 postów

Napisano 06 styczeń 2022 - 00:07



Czołem wszystkim.

U mnie w modelu Direto XR-t pojawił się problem, że miernik mocy pokazuje mega wysokie wartości nawet przy lekkim pedałowaniu. Nie czuć też stopniowania, gdy wskakują kolejne etapy treningu.
Wykonałem test na my etraining i wyszło offset 6453, natomiast offset z naklejki to 6443
Zaznaczam że wcześniej wystąpił problem z paskiem, przesunął się w bok i poszarpała się krawędź. Jestem ....
Ktoś pomoże?


Cześć
u mnie inny model ale co roku potrzeba wymiany baterii w elite misuro b+ jako że trenażer stoi w garażu Może to to samo?


Wysłane z mojego SM-A405FN przy użyciu Tapatalka

#431 Puszczołaz

Puszczołaz
  • Użytkownik
  • 3 postów

Napisano 06 styczeń 2022 - 08:47

Tak trenażer stoi w garażu. Ale jest podłączony do prądu zewnętrznego na stałe. Nic mi nie wiadomo, żeby była w nim bateria. Aktualnie czekam na nowy pasek, serwis ma ferie do 10.01 i wtedy dopiero dotrze do mnie. Niestety problem z miernikiem mocy pogłębia się, zrywa połączenie w trakcie jazdy . Kalibracja na Garminie niemożliwa i w aplikacji myETraining w ogóle go nie wykrywa. Co ciekawe garmin wykrywa trenażer od razu i pokazuje, że jest normalnie połączony 🤯

#432 Argi

Argi
  • Użytkownik
  • 494 postów

Napisano 30 styczeń 2022 - 11:30

Sukces połowiczny. Trenażer zaczął reagować, ale po kalibracji znów to samo, czyli odczyty mocy z d...py, tzn. zaniżone jakieś 40-50W. Nawet nie chce mi się tego dokładnie porównywać. Wgrywam więc eprom, ten jeszcze z marca. Moc "wraca", ale i tak jest zbyt duża różnica w stosunku do Assiomy. Przy okazji tracę interaktywność. ładuję więc 2 epromy, które dostałem ostatnio i już mogę cieszyć się magią cudownego produktu z kraju Ferrari. I Francesco Schettino  :lol:

Najgorsze, że oni nadal nie wierzą, że kalibracja tak drastycznie wpływa na odczyty mocy.

 

Mój "patron" z elite to Giovanni Toniolo, ale mail widzę zawsze ten sam, tzn. [email protected]

 

Zabawy z Direto ciąg dalszy. Kiedy przestałem porównywać moc w trybie poziomu i wróciłem do Zwifta i ERG, zauważyłem, ze obciążenie jakie podaje trenażer jest dziwnie wysokie. w Zwifcie głupie 2% stało się wyzwaniem, które wymagało ponad 300W.

Pomierzyłem to w aplikacji Elite, w trybie mocy i wyszło, że na zadane 150W potrzebuję jakieś 250W, na zadane 200W otrzymuje 350, a na 250 już ponad 400W. Support Elite, jak zwykle, najpierw twierdzi, że to niemożliwe. Po przesłaniu im zapisu testu, winy szukają w innych urządzeniach elektronicznych i proponują usunąć z pokoju wszystko, łącznie z pulsometrem  :lol:

Oczekując na rozwiązanie zagadki, zakupiłem zimowe buty NW  :D



#433 MaciekTu

MaciekTu
  • Użytkownik
  • 431 postów
  • Skądwwwa

Napisano 31 styczeń 2022 - 21:31

Witam
Tez mam zagadke z ERG w Suito.
Robie trening na Training Peaks ( konkretnke wrzucam go tam z biblioteki Trainer Day - taka fajna stronka apka do planow itd ) potem automatycznie synchronizuje mi sie to Edge 530 - odpalam jade i mam takie rozjazdy ze kupy sie nie trzyma - moc zadana 180 z Suito srednia 180 a z korby 202... Im wyzsze moce tym wyzszy rozjazd przy interwalach 300W rzeczywista moc to prawie 350 !
Do dupy. 10-15% nizsza moc pokazywana przez trenazer i to jaką on ustawia moc, niz rzeczywistoac w korbie.
Napisalem do Elite kazali mi zrobic taki ramp test ale przez Aplikacje Elite myEtraining.
200-250-300-350W po minucie i nagrac niezaleznie z korby...
I teraz najlepsze - aplikacja Elite w trybie ERG steruje idealnie moc z korby srednia w przedzialach +-2W czyli IDENTYCZNA.
Jak to wyjasnic ze treniningi Z TP i sterowanie erg przez Edge dziala do dupy tzn edge podaje 180 a w rzeczywistosci to 200
300 to 350...

A aplikacja Elite ( sterowanie BT) to samo robi idealnie i cyferki sa takie same ?
Malo tego przejscia pomiedzy interwalami dzialaja plynniej i lepiej niz przez edge.
Ktos wie jak to wyjasnic ? Wyglada ze sam trenazer jest ok a Edge jakos zle to ogarnia , o co chodzi ?

#434 alterego

alterego
  • Użytkownik
  • 1224 postów

Napisano 01 luty 2022 - 08:49

Wspominałem już o tym, że sterowanie suito przez edge u mnie działa bardzo kiepsko.
Zmieniając opór przez zwift, czy trainerroad (właściwie mógłbym powiedzieć wszystko inne niż edge) wszystko wchodzi idealnie i płynnie.
Robienie interwałów vo2 sterowane przez edge jest porażką. Nie idzie się wstrzelić w zakres i moc pływa na tyle, że w pewnym momencie trzeba jechać albo znacznie poniżej albo śmierć.
W przypadku zwift/TR bajka i zero problemów.
Nawet zwykła jazda w Z2 sterowana edge miesza coś z obciążeniem. 200w to 185-190, 235w to 205 itd. Także procentowo przekłamuje cały czas.
Odczyt biorę pedałów, które 'gadają' z suito przez powermatch.

#435 MaciekTu

MaciekTu
  • Użytkownik
  • 431 postów
  • Skądwwwa

Napisano 01 luty 2022 - 09:02

U mnie nic nie plywa. Raz na jakis czas na poczatku interwalu luzuje opor ( nawet jak zmniejszam kadencje sekunde przed zmiana oporu )

Ale ogolnie czas reakcji jest ok stabilnosc tez jak trzeba bardzo dobrze rowno trzyma opor -tylko przeklamuje Waty..
180w na edku jego sterowaniem to 200 real. 300 to 350...
A sterowanie przez aplikacje Elite jedno do drugiego 1:1.


No wlasnie ale w roweeze treningowym nie mam miernika - teraz chwilowo zalozylem szose zeby to sprawdzic i zonk.
Da sie na to cos poradzic ?
Bo to nawet nie jest liniowe wtedy bym sie az tak nie irytowal tylko mial ftp na trenazer i ftp na dwor....

#436 artho

artho
  • Użytkownik
  • 2883 postów

Napisano 01 luty 2022 - 09:34

Odczyt biorę pedałów, które 'gadają' z suito przez powermatch.

Spróbuj raz zupełnie skasować pedały, opierać się na mocy i wskazaniach z trenażera, średnie działanie power-matcha to akurat nic nowego :P.



#437 perun

perun
  • Użytkownik
  • 122 postów
  • SkądKraków

Napisano 01 luty 2022 - 13:04

Wspominałem już o tym, że sterowanie suito przez edge u mnie działa bardzo kiepsko.
Zmieniając opór przez zwift, czy trainerroad (właściwie mógłbym powiedzieć wszystko inne niż edge) wszystko wchodzi idealnie i płynnie.
Robienie interwałów vo2 sterowane przez edge jest porażką. Nie idzie się wstrzelić w zakres i moc pływa na tyle, że w pewnym momencie trzeba jechać albo znacznie poniżej albo śmierć.
W przypadku zwift/TR bajka i zero problemów.
Nawet zwykła jazda w Z2 sterowana edge miesza coś z obciążeniem. 200w to 185-190, 235w to 205 itd. Także procentowo przekłamuje cały czas.
Odczyt biorę pedałów, które 'gadają' z suito przez powermatch.

 

U mnie sytuacja bardzo podobna. Sterowanie Suito przed Edge działa bardzo słabo, natomiast po odpaleniu Zwifta, bez żadnej ingerencji w ustawienia, robiąc ten sam trening jest już ok.

 

Ale swój egzemplarz i tak planuje po zimie odesłać na gwarancję bo stuka w nim coś podczas jazdy i nawet jeszcze jakiś czas po, kiedy stoi wyłączony.



#438 alterego

alterego
  • Użytkownik
  • 1224 postów

Napisano 01 luty 2022 - 19:11

Spróbuj raz zupełnie skasować pedały, opierać się na mocy i wskazaniach z trenażera, średnie działanie power-matcha to akurat nic nowego :P.

 

Bez powermatch nie bylo lepiej. Jedyny problem jaki mam z tym trenazerem (a wlasciwie nie wiem czy to wina Elite czy Garmina, czy obydwa poprostu nie chca ze soba wspolpracowac) to fakt, ze nie moge sobie od tak puscic treningu tylko musze sie rozkladac z laptopem i antena.



#439 artho

artho
  • Użytkownik
  • 2883 postów

Napisano 01 luty 2022 - 19:43

Niezłe jaja z tą różnicą watów :(, chyba bym to reklamował na Waszym miejscu.. zwłaszcza jeżeli założyć, że przed jazdą porównawczą kalibracja tak trenażera jak i miernika mocy w rowerze została wykonana, potem te 10-15 minut rozgrzewki zanim zaczęło się porównywać wyniki. Będąc zdumionym jak dobrze te trenażery wypadają w testach porównawczych u DCR-a i GPLamy (kilka mierników przez lata: Duo, 4iii, Vectory 3, DZero, coś jeszcze..) zrobiłem bardzo krótki test z ogromnym narzutem dodatkowego błędu, tj. pomiędzy trenażerem a pomiarem jednostronnym. Narzut błędu oczywiście po stronie moich nóg, odwzorowany w pomiarze, w końcu nikt nie jeździ idealnie równo a wyniki i tak były bardzo zbliżone:

 

163W vs 164W (1W)

222W vs 224W (2W)

268W vs 277W (9W)

 

Ostatnie raczej zaczyna pokazywać błąd pomiaru jednostronnego, rozjazd lewej i prawej nogi. Wycinając rozgrzewkę i odpoczynek na dwudziestu minutach interwałów różnica wynosiła 5W, praktycznie wynik taki sam między jenostronnym pomiarem a Elite.



#440 tomaszzzz

tomaszzzz
  • Użytkownik
  • 80 postów

Napisano 02 luty 2022 - 09:51

Teraz pytanie od kompletnego laika;)

Z technicznego punktu widzenia, krok po kroku jak porównać pomiar z trenażera i np. assiomy?

Na chłopski rozum kombinuje tak:

1) trenażer tradycyjnie łącze ze Zwift jako power source dodaje moje direto xr,

2) na garminie połączonym z assiomą równocześnie odpalam aktywność,

3) porównuje wykresy mocy (w jakim programie najłatwiej to zrobić?)

 

Czytając Was wydaje się to jeszcze łatwiejsze i być może moje kombinacje można znacznie uprościć;)

Pozdrawiam,

Tomek

 

 





Dodaj odpowiedź