Skocz do zawartości


Trening Kolarski


  • Zamknięty Temat jest zamknięty
254 odpowiedzi w tym temacie

#101 dyki

dyki
  • Użytkownik
  • 323 postów
  • SkądTwickenhamus

Napisano 01 maj 2009 - 14:46

Przepraszam, ze sie tak wtrace do dyskusji pare dni po ptakach. :roll:

Cytat

Cos tu pieprzycie obywatele. Jezeli silnik w samochodzie ma moc dajmy na to 100 KM , to tyle ma i nie mniej nie wiecej. Nie ma znaczenia zadna skrzynia , ciezary ITP. Moc silnika pozostanie dalej taka jak byla : 100KM. Natomiast PREDKOSC i PRZYSPIESZENIE zalezy od skrzyni biegow , aerodynamiki , ciezaru i wielu innych historii...


Moze w samochodach tak jest ze wzgledu na stale ustawienie wszystkiego wzgledem siebie. Na rowerze nawet majac lemondke, w zaleznosci od jej ustawienia nie jestes w stanie uzyskac identycznej mocy maksymalnej. Moc maksymalna moze masz na papierze 800W i taka moc teoretyczna masz, ale w zaleznosci od ustawienia czlowiek jest w stanie wygenerowac w danym momencie to o wiele mniej. W zaleznosci od ustawienia pozycji od rowerze, sterujesz tez maksymalna moca, ktora jestes w stanie wygenerowac czysto ze wzgledow fizycznych i geometrycznych. Dlatego, np w jezdzie na czas, podczas prob w tunelach aerodynamicznych wybor ustawienia pozycji jest kompromisem komfortu, aerodynamiki i mocy maksymalnej mozliwej do wygenerowania przez zawodnika. Czasem trzeba poswiecic troche mocy na aerodynamike i komfort.

#102 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 02 maj 2009 - 19:38

Panowie co sądzicie o tym, że podczas treningów dobrze mi się jeździ przy wysokich tętnach w okolicy 170. Mój maks to 203, uzyskane w tym roku. W jaki sposób obliczać strefy... odejmować tętno spoczynkowe czy nie...


#103 Gosc_Tompoz_*

Gosc_Tompoz_*
  • Gość

Napisano 02 maj 2009 - 20:03

Cytat

Panowie co sądzicie o tym, że podczas treningów dobrze mi się jeździ przy wysokich tętnach w okolicy 170. Mój maks to 203, uzyskane w tym roku. W jaki sposób obliczać strefy... odejmować tętno spoczynkowe czy nie...


Niestety Macieju przy twoim hr max. 203 tętno 170 nie jest tętnem wyskom gdyż jest to jedynie 83,5 % twojego hr max.

Tompoz

#104 spros

spros
  • Użytkownik
  • 663 postów
  • Skądpolska

Napisano 03 maj 2009 - 09:38

Cytat

Panowie co sądzicie o tym, że podczas treningów dobrze mi się jeździ przy wysokich tętnach w okolicy 170

sadze ze jestes jeszcze mlody i statystycznie masz przed soba jeszcze wiele wiele lat treningow i przyjemnosci z jazdy. kiedys (oby) przyjdzie czas ze 170 to bedzie Twoje hr max a najlepiej bedzie Ci sie jezdzilo przy hr 115 ktore teraz przekraczasz stojac obok swojego rowerka. zycze wytrwalosci... :-D

#105 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 03 maj 2009 - 09:46

A teraz pytanie nr 2 czy odejmować tętno spoczynkowe do obliczania stref??? Bo różnice są dość spore, bez odejmowania 75% to 152ud/min a odejmując tętno spoczynkowe 165ud/min.
Dzięki za dotychczasowe odpowiedzi:)
Pozdrawiam!!!


#106 Gosc_Tompoz_*

Gosc_Tompoz_*
  • Gość

Napisano 03 maj 2009 - 11:43

Cytat

A teraz pytanie nr 2 czy odejmować tętno spoczynkowe do obliczania stref??? Bo różnice są dość spore, bez odejmowania 75% to 152ud/min a odejmując tętno spoczynkowe 165ud/min.
Dzięki za dotychczasowe odpowiedzi:)
Pozdrawiam!!!

Macieju Rozumiem że chceny przy pomocy tętna max. wyznaczyć ( oszacować strefy treningowe ), gdyż wyznaczyć strefy to można tylko poprzez badanai wydolnosciowe bądz test w terenie z pomiarem mleczanu.

Najbardziej porsta metodą wyznaczania stref trenningowych jest ich oszacowanie na podstawie procentu w stosunklu do tętna max.
Czyli np. ty masz etno max. 203
a więć np. 75 % z tego twojego 203 to daje 152-153. Czyli naprzykład jezli załozemy trening tlenowy przemian tłuszczowych to np. załozymy że masz w nim mieć tętno od 70-75 % swojego hr max. to wtedy ten trening będziesz realizował na zakresie 142-153.

Jest jeszcze jedna metoda szacowania zakresów w której oblicza się zakres ( zapas ) tętna np. 50 czyli 203- 50 daje 153 jesli z tego 153 policzymy 75 % to da nam 115 i gdy to tych 115 dodamy tętno spoczynkowe to da nam 165.

Jest jeszcze kilka takich metod szacowania zakresów swego czasu nawet poniewierał się po necie klalulotar wtym zakresie.

Reasumująć sensowną w tym zakresie wydaje się ta pierwsza najprostsza metoda, ktora ma jedynie sens gdy będzie oparta o własciwie wyznaczony oszacowany badz wiadomy hr max.

Można też np. wyznaczać strefy treningowe poprzez wyznaczenie tętna z przeejchanej na maxa czasówki 60 minutowej . Jest to fajnie opisane obok spraw zwiazanych zpomiarem mocy w artukule który jest tłumaczeniem Tomka Tarchali
Oto ten link

http://www.kolarstwo...da.pl/tzpm.html

Tompoz

#107 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 03 maj 2009 - 13:59

No właśnie różnica jest dość znaczna. Jednak bliższa mojemu organizmowi jest wersja z odejmowaniem tętna spoczynkowego. Tam próg 85% wypada na 180ud/min, z moich odczuć powinno się zgadzać.


#108 spros

spros
  • Użytkownik
  • 663 postów
  • Skądpolska

Napisano 03 maj 2009 - 17:18

sprobuj zrobic test terenowy. po dobrej rozgrzewce zrob jazde godzinna po jakiejs w miare plaskiej trasie i zobacz jaki miales sredni puls. jesli w okolicach 180 (powiedzmy 176-184) to ok. twoje obliczenia beda zgrubnie w porzadku. ale jesli wiecej lub mniej to lepiej pomyslec o lepszym eksperymencie niz szacowanie.

#109 kuba259

kuba259
  • Użytkownik
  • 495 postów
  • Skądelbląg

Napisano 03 maj 2009 - 19:07

Mój HRmax w ty, sezonie to 204 ud./min, jak jeżdżę po płaskim terenie to mam okolice 160 ud./min, a po terenach górzystych ok. 180-190. Jak siedzę w domu to puls mam w ok. 60-70, po treningu 75-80. Czy wszystko jest w porządku? Czy można mieć np. 105% maksymalnego tętna? Czy to jest nie możliwe i po przekroczeniu 100% coś się dzieje np. zawał, albo inne uszkodzenie organizmu?

Dzięki za odpowiedź

#110 Gosc_Tompoz_*

Gosc_Tompoz_*
  • Gość

Napisano 03 maj 2009 - 20:56

Cytat

No właśnie różnica jest dość znaczna. Jednak bliższa mojemu organizmowi jest wersja z odejmowaniem tętna spoczynkowego. Tam próg 85% wypada na 180ud/min, z moich odczuć powinno się zgadzać.


Maciek jeszcze raz bo mylisz pewne rzeczy. Jesli gdzieś przeczytałeś ze ludzie mają jakiś tma próg na 85 % to na pewno chodzi o 85 % hr max. Nic nie odejmuj to odejmowanie to metoda Kavonena do szacowania stref treningowych. Maciek progów jest kilka sa progi związane z dynamiką zakwaszania się organizmu oraz są progi związane z dynakimą gazometrii wysiłku. W kolarstwie jest bardoz wązny indywidualny próg beztlenowy ktory jest na ogół na 90-93 % hr max.
A ostatrnio hitem jest MLSS

Tompoz

[ Dodano: 2009-05-04, 05:33 ]

Cytat

Mój HRmax w ty, sezonie to 204 ud./min, jak jeżdżę po płaskim terenie to mam okolice 160 ud./min, a po terenach górzystych ok. 180-190. Jak siedzę w domu to puls mam w ok. 60-70, po treningu 75-80. Czy wszystko jest w porządku? Czy można mieć np. 105% maksymalnego tętna? Czy to jest nie możliwe i po przekroczeniu 100% coś się dzieje np. zawał, albo inne uszkodzenie organizmu?

Dzięki za odpowiedź


tętno max. ma się jakieś jesli podczas startu i treningu weszłeś na większe tętno to znaczy ze to pierwsze było nie doszacowane i to większe jest twoim tętnem max. Reasumując na 105 5 tętna max. nie na nic takiego. Nie dostaje się żadnego zawału. Mozna usyskiwac wieksze tetna niz tętno max. ale to są stany chrobowe np. wartości 220-240 i nazywa się to częstoskurcz.

Tompoz

#111 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 04 maj 2009 - 10:29

No właśnie metoda Karvonena bierze pod uwagę wytrenowanie organizmu czyli tętno spoczynkowe, tak więc jest trochę dokładniejsza do szacowania stref treningowych...


#112 Gosc_Tompoz_*

Gosc_Tompoz_*
  • Gość

Napisano 04 maj 2009 - 10:53

Cytat

No właśnie metoda Karvonena bierze pod uwagę wytrenowanie organizmu czyli tętno spoczynkowe, tak więc jest trochę dokładniejsza do szacowania stref treningowych...


Tak tylko jak gdzie przeczytasz zę trening winien być na 85 % to chodzi o tętno max. a nie przeliczeniowe Karvonena.

Tompoz

#113 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 04 maj 2009 - 11:43

Gdzieś doczytałem, że przy 85% zaczynają się przemiany beztlenowe, jeśli jestem w błędzie proszę mnie poprawić.


#114 mariusz k

mariusz k
  • Użytkownik
  • 836 postów
  • Skądrybnik

Napisano 04 maj 2009 - 15:02

Może być przy 85%. Ale bez testów laboratoryjnych dokładnie tego nie stwierdzisz. Dla każdego organizmu ten próg będzie nieco inny i będzie się nieco zmieniał wraz ze wrostem wydolności, jedni mogą mieć np. 83% a inni np 87%.

#115 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 07 maj 2009 - 11:50

Wypowiedz moje kumpla...

Cały świat trenuje w systemie "tzw trzydniówek" Czyli np jeden dzieś lecisz w sakresie tlenowym ok 40 km , 2 dzień lecisz 60 km a trzeci 80, w 4 robisz odpoczynek czyli (przejażdzkeok 1h-całkowicie na spokojnie ma niebyc wkładu siły ) i potem od poczatku z tym ze mozesz zwiekszac czas jazdy- a przez to dystans bąęź trenowac pod jakims katem. Czyli np 1 dzień 40 - 5 tępówek po 1 kilometrze na najciezszym przełozeniu, na plaskim i z wiatrem, a potem wypoczyunek do pełnej regeneracji, 2 ddzień 10 tępówek na średnim obrocie po 2 km , potem wypoczynek do pełnej regeneracji, a 3 te 80 na twardum przełożeniu, niska kadencja , i cwiczenie siły ,jazda w zakresie tlenowo-beztlenowym... potem jak masz dzien regeneracji to kolejny cykl 3 dniowy robisz juz nie pod sile, bo juz ja wzmocniłes ,a np na szybkość - czyli tepówki na lekkim obrocie+ sprinty, zakrez rozwijający, czesto beztlenowy..

co o tym sądzicie?

#116 Fifi

Fifi
  • Użytkownik
  • 174 postów
  • Skądtj�na pengar

Napisano 08 maj 2009 - 16:53

Friel tak nie radzi.

#117 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 08 maj 2009 - 17:59

a co radzi? :-P

#118 Fifi

Fifi
  • Użytkownik
  • 174 postów
  • Skądtj�na pengar

Napisano 08 maj 2009 - 20:59

Zależy co to ma być za etap w przygotowaniu do wyścigu tzn. podstawa 1,2, 3 lub rozbudowa 1,2, 3 oraz jakie są Twoje ograniczniki tzn. siła, wytrzymałość, moc, wytrzymałość siłowa, etc.

#119 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 14 maj 2009 - 21:54

Jak przygotować się i jak jechać swoją pierwszą setkę w życiu? ;)
Czyli co ze sobą zabrać i jaką mniej wiecej średnią utrzymywać by było na pozimie.

#120 radek_3131

radek_3131
  • Użytkownik
  • 453 postów
  • SkądPabianice

Napisano 14 maj 2009 - 22:03

Deadhorse, szczerze mówiąc to biorę to co zabieram na normalną trasę. Powinieneś zabrać dętkę, pompkę, łyżki do opon, batoniki (1-2) no i przede wszystkim pełne bidony. A średnia prędkość już indywidualna sprawa. Ja pokonuję ze standardową średnią (czyli koło 30km/h). Jeżeli nigdy nie pokonałeś bariery 100km to sądzę, że powinieneś jechać ze średnią prędkością o 3-4km/h mniejszą niż zwykle, by się nie zniechęcić na początku. No i jeszcze sugeruję wybrać jakiś mało wietrzny dzień lub ewentualnie pierwszą część trasy pod wiatr, a resztę z wiatrem. :-)